fot. Fotolia.pl

10 najczęstszych grzechów, które popełniasz żywiąc rodzinę

Chcesz przekazać dzieciom zdrowe nawyki żywieniowe? Zobacz, jakie najczęściej - zdaniem psychodietetyka - popełniamy błędy przy stole.
Aneta Grinberg
fot. Fotolia.pl
Błędy żywieniowe - zdaniem mgr Moniki Ciszek-Skwierczyńskiej – psychodietetyczki - możemy podzielić na dwie grupy – związane z tym, co jemy, jakie produkty wybieramy do przygotowania posiłków oraz błędy związane z zachowaniem wokół jedzenia.

Polecamy: Zdrowo czyli jak?

Poznaj 10 najczęstszych błędów, których się dopuszczamy żywiąc rodzinę:

1. Jemy niedbale, osobno i za szybko

Jemy szybko, bez przeżuwania, chaotycznie, łapczywie, o nieodpowiednich porach. Co raz rzadziej rodzina je wspólne posiłki i celebruje je, a to przecież sprzyja integrowaniu się jej członków. Tata je przed komputerem, mama w międzyczasie a dzieci w swoich pokojach.

Redakcja poleca: Najważniejsze produkty w menu dziecka
Zobacz jakie produkty są niezbędne w diecie twojego dziecka.

2. Nieregularne posiłki, długie przerwy między nimi

To rozstraja układ pokarmowy i rozreguloweje zegar biologiczny całego organizmu. Jemy za późno. W wielu domach dzieci jedzą obiad  koło 18-19, choć ze szkoły wracają wcześniej.

3. Rozpraszamy uwagę dziecka podczas posiłku

Mama malucha zrobi wszystko, żeby zjadł. Daje mu zabawki, włącza bajki. Dziecko je, ale nie robi tego świadomie; nie czuje smaków, nie degustuje.

4. Jemy ulegając presji reklam telewizyjnych

W telewizji wszystko jest smaczne, pachnące i kolorowe. Dziecko, nieświadome manipulacji, ulega tym złudzeniom. A rodzic ulega jego namowom, żeby zjadło cokolwiek i nie histeryzowało przy jedzeniu.

5. Korzystamy z fast foodów

Wizytę w restauracji, która serwuje frytki i hamburgery traktujemy jako jeden z głównych posiłków, lunch czy kolację. A to jedzenie jest po prostu niezdrowe.

6. Spożywamy za dużo słodyczy

I nie chodzi tu tylko o czekoladę, cukierki, batoniki, ale także przekąski zawierające ukryty cukier. Są to na przykład serki waniliowe czy mleczne kanapki, które obiecują uzupełnienie dawki wapnia czy innych składników odżywczych a są przede wszystkim słodkie.

Polecamy: Co ty wiesz o cukrze - test


7. Mamy zamiłowanie do żywności wysokoprzetworzonej

W naszym menu brakuje warzyw, owoców i ryb. Jest za to pod dostatkiem dań gotowych, które wystarczy wyjąć z opakowania i podgrzać w kuchence mikrofalowej albo zalać wodą.

8. Podajemy zbyt tłuste, ciężkostrawne, pikantne potrawy

Objadamy się z dziećmi frytkami, pieczonymi ziemniakami, smażonymi skrzydełkami z kurczaka. To, niestety, efekt naszego narodowego przyzwyczajenia do ciężkiego jedzenia.
 

9. Zmuszanie dzieci do jedzenia zbyt dużych porcji

Jeśli dziecko zje dużo, to wszyscy są wtedy szczęśliwi. Mówi się, że maluch, który ma apetyt jest zdrowy. Tak, jak kobieta w ciąży nie musi jeść za dwoje, tak dziecko nie powinno jeść większych porcji niż wskazują jego naturalne potrzeby.
 

10. Zapominanie o śniadaniu

I dorośli i dzieci wychodzą z domu o pustym żołądku. Dzieci zaprowadzamy do przedszkola czy szkoły, gdzie jedzą drugie śniadanie. Dzieje się to jednak dopiero koło 9-10 a to zdecydowanie za późno.
 

Pamiętaj!
„Czym skorupka za młodu nasiąknie, tym na starość trąci”.  To powiedzenie najlepiej odzwierciedla to, czego uczymy nasze dzieci w kontekście spożywania posiłków. Z domu bowiem wynosimy złe przyzwyczajenia, które prowadzą do zaburzeń odżywiania i chorób. Chcesz zdrowo odżywiać swoją rodzinę i przekazać im prawidłowe nawyki żywieniowe, przeanalizuj powyższe błędy i spróbuj wyeliminować, te których dopatrzyłaś się u siebie w domu.

Czytaj też: Jak zdrowo gotować

 
Konsultacja:
Mgr Monika Ciszek-Skwierczyńska – psychoterapeutka, specjalistka terapii uzależnień i zaburzeń odżywiania. Posiada 19-letnie doświadczenie zawodowe. Propaguje zdrowy styl życia. Koordynuje program leczenia zaburzeń odżywiania w centrum La Fuente w Szczyrku.

Oceń artykuł

Ocena 5 na 1 głos

Zobacz także

Popularne tematy