kobieta, mężczyzna, łóżko, test ciążowy, radość
fot. Panthermedia

13 przykazań dla przyszłej mamy

Właśnie dowiedziałaś się, że jesteś w ciąży? Przyjmij gratulacje. A zaraz potem zrób wszystko, by ciąża przebiegała prawidłowo, a twoje dziecko było zdrowe. No i oczywiście, abyś ty sama czuła się jak najlepiej.
kobieta, mężczyzna, łóżko, test ciążowy, radość
fot. Panthermedia

Odtańczyłaś taniec radości. Pokazałaś test ciążowy z dwiema kreseczkami ukochanemu. Z trudem oparłaś się pokusie, by już teraz kupić najmniejsze śpioszki i największego pluszaka w sklepie. Wysłałaś kilkadziesiąt SMS-ów. Co jeszcze powinnaś zrobić?

1. Idź do lekarza

Testy są wiarygodne, jednak ciąża zawsze wymaga potwierdzenia. Trzeba także dokładnie określić jej „wiek” (a co za tym idzie, określić przypuszczalny termin porodu). Pierwsza wizyta powinna się odbyć nie później niż między 8. a 12. tygodniem ciąży. Lekarz wypisze ci skierowanie na badania, założy kartę ciąży i ustali plan wizyt. Będziecie widywać się często, więc ważne, byś miała do niego zaufanie. Możesz zmienić położnika w trakcie ciąży, lepiej jednak nie robić tego co miesiąc. Gdzie znaleźć dr. Właściwego? Najlepszym źródłem informacji są znajomi. Każda kobieta ma inne oczekiwania, dlatego pytaj o konkrety (co najbardziej podoba ci się w tym lekarzu?).
Redakcja poleca: Czy można farbować włosy w ciąży? Porady położnej [WIDEO]
Farbowanie włosów w ciąży przez jednych uważane jest za bezpieczne, a przez innych absolutnie niedopuszczalne. Położna Maria Kuć wyjaśnia, że w ciąży można malować włosy, pod pewnymi warunkami.

2. Dbaj o siebie

Wszędzie to słyszysz, ale to naprawdę dobra rada, bo teraz jesteś odpowiedzialna nie tylko za siebie. Wysypiaj się, unikaj zakatarzonych i kaszlących ludzi, noś zimą czapkę, nie haruj jak wół, nie szalej na imprezach do białego rana, odpuść sobie trekking w Kambodży. Nie o to chodzi, żebyś chodziła w maseczce i  leżała brzuchem do góry, jednak nie narażaj się na choroby. I nie walcz ze swoim ciałem: jeśli mówi „chcę odpocząć”, uwierz mu – naprawdę tego potrzebuje.  Ciąża nie jest chorobą, jednak to spore obciążenie dla organizmu, który musi się przestroić na zupełnie inny tryb.

3. Dbaj o dziecko

Unikaj wszystkiego, co może mu zaszkodzić: alkoholu, papierosów (o dopalaczach „do kolekcjonowania” i innych wynalazkach nie ma nawet co wspominać). To naprawdę nie są żarty: dzieci palących i pijących mam częściej rodzą się mniejsze i słabsze. Częściej mają także różne, czasem nieodwracalne schorzenia.

4. Jedz z sensem

Jeśli nie chcesz po porodzie walczyć z nadwagą (rekordzistki tyją nawet 30 i więcej kilogramów), nie jedz „za dwoje”, lecz „dla dwojga”. Zapotrzebowanie na kalorie wzrasta nieznacznie, a na witaminy i mikroelementy ogromnie. A to oznacza, że musisz unikać pustych kalorii i jeść to, co wam obojgu przyniesie korzyść (a więc to, co zdrowe). Mały grzeszek od czasu do czasu nie jest oczywiście problemem, ale nie może być regułą. Nie próbuj się odchudzać. Jeśli masz nadwagę i boisz się kolejnych kilogramów, omów dietę z lekarzem.
Polecamy: Pregoreksja, czyli odchudzanie w ciąży

5. Pij wodę

Słodkie napoje gazowane tuczą, zwiększają ciążowe dolegliwości i nie dają nic w zamian. Kawa (zwłaszcza jeśli z nią przeholujesz, bo filiżanka nie jest problemem) może mieć niekorzystny wpływ na maluszka. Najlepszym napojem dla was obojga jest woda mineralna. Pamiętaj o tym również wtedy, gdy dziecko będzie już na świecie.

6. Ruszaj się

Jeśli nie ma przeciwwskazań, chodź na spacery, pływaj,  gimnastykuj się, zapisz się na jogę w ciąży.  Dzięki temu oboje będziecie w lepszej formie. Unikaj jednak sportów, które narażają cię na upadki (np. jazdy konnej czy jazdy na nartach).

7. Smaruj i smaruj

Nie ma gwarancji, że unikniesz rozstępów (w dużej mierze odpowiadają za nie geny), ale zapominając o regularnym nawilżaniu i natłuszczaniu szybko rozciągającej się skóry, zafundujesz je sobie na pewno. Pamiętaj o dobrym biustonoszu, najlepiej takim, który „rośnie” wraz z piersiami.

8. Gromadź wiedzę

Czytaj  „Mamo, to Ja”, poszukaj w kioskach pisma skierowanego do ciężarnych „Będę Mamą”, kup dobry poradnik, pytaj lekarza o wszystko, co chcesz, co dla ciebie ważne. Dzięki temu nie tylko będziesz wiedziała, jak o siebie dbać, co jeść, ale i nie będziesz rwać włosów z głowy za każdym razem, gdy przytrafi ci się coś, co kobietom w ciąży po prostu się zdarza (np. zacznie ci cierpnąć ręka). Uważaj na wiedzę czerpaną z internetu oraz na tzw. dobre rady. I daruj sobie podręczniki dla studentów medycyny. Szkoda nerwów!

9. Zrób porządek z zębami

Jeśli masz jakieś ubytki,  jak najszybciej idź do dentysty. Zepsuty ząb może zacząć boleć w najmniej odpowiednim momencie, jest także potencjalnym źródłem zakażenia. W gabinecie powiedz, że jesteś w ciąży (to ważne!).
Przeczytaj koniecznie: Co ciążowe mdłości mają wspólnego z zębami – wyjaśnia dentysta

10. Porozmawiaj z szefem

Nie masz obowiązku informowania  pracodawcy o tym, że jesteś w ciąży, jednak warto to zrobić, bo przyszłe mamy mają wiele przywilejów (np. jeżeli zachorujesz, za okres, który spędzisz na zwolnieniu lekarskim, dostaniesz 100 proc.).

11. Nie lecz się na własną rękę

Zawsze informuj lekarzy (niezależnie od specjalności) o tym, że jesteś w ciąży. Niektóre leki (także te, które można kupić w każdym kiosku) czy zabiegi mogłyby zaszkodzić maleństwu.

12. Nie panikuj

Nawet jeśli zaszłaś w ciążę nie w porę (bo szkoła, bo praca, bo plany), wszystko się ułoży.

13. Pogadaj z innymi „ciężarówkami”

Nie  znasz dziewczyn w ciąży? Wpadnij na: www.mamacafe.pl. Nikt nie zrozumie cię tak dobrze jak inne przyszłe mamy.
Oceń artykuł

Ocena 4 na 3 głosy

Zobacz także

Popularne tematy