woda w ciąży
fot. Adobe Stock

9 ważnych powodów, by pić wodę (i co się dzieje, kiedy tego nie robisz!)

Wypijaj 1,5 litra wody dziennie – pewnie znasz już to magiczne zdanie. Wcale nie należy go lekceważyć. Woda to główny składnik twojego organizmu, dlatego musisz mu ją regularnie dostarczać.
Aleksandra Sobieraj
woda w ciąży
fot. Adobe Stock

Powinnaś wypijać co najmniej 6–8 szklanek wody dziennie. Ilość jest ważna, ale  istotna jest też jej jakość. W niektórych miejscach w Polsce można pić wodę z kranu, ale jeśli jej jakość jest niepewna, wybierz wodę butelkowaną lub filtrowaną. Niedobór wody niekorzystnie wpływa na nasze zdrowie, codzienne funkcjonowanie, a także na urodę.

Dlaczego warto pić wodę?

Oto ważne powody, dla których powinnaś pić wodę:

  • przyspiesza trawienie. Pamiętaj jednak, że woda musi być zimna!
  • nie obciąża żołądka. Pomaga nawet na dolegliwości żołądkowe. Mowa oczywiście o wodzie niegazowanej, bez słodkich dodatków.
  • zapobiega zaparciom. Wypij na czczo szklankę chłodnej wody, pij ją także do posiłków.
  • reguluje ciśnienie tętnicze. Szczególnie u osób, które mają nadciśnienie!
  • zapobiega powstawaniu żylaków. Woda sprawia, że krew jest rzadsza i swobodniej przepływa przez żyły.
  • usuwa toksyny. Pomaga w usuwaniu z organizmu substancji będących szkodliwym efektem przemiany materii.
  • dostarcza składników mineralnych (m.in. wapnia, magnezu, sodu) niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania organizmu
  • doskonale gasi pragnienie
  • nie zawiera kalorii, więc sprzyja utrzymaniu właściwej masy ciała.


Bardzo na czasie jest mieć przy sobie butelkę wody i po trochu ją popijać. To naprawdę bardzo zdrowa moda!
 

W sklepach znajdziesz ogromny wybór ślicznych bidonów i praktycznych butelek filtrujących wodę:

Redakcja poleca: Atrakcyjność kobiety w ciąży – film
W ciąży ciało kobiety bardzo się zmienia. Czy przyszła mama powinna martwić się, że przestaje być atrakcyjna? Odpowiada nasz psycholog Adriana Klos.

Co się dzieje, kiedy pijesz za mało wody?

Jeśli pijesz zbyt mało wody, organizm szybko da ci o tym znać:

  • poczujesz się zmęczona,
  • pogorszy się twoje samopoczucie,
  • możesz mieć nawet zawroty głowy,
  • mniejszą zdolność koncentracji,
  • zaburzenia pamięci,
  • bóle głowy,
  • kłopoty z trawieniem,
  • problemy z sercem.
Na braku wody traci też twoja uroda: skóra staje się sucha i nie jest już gładka, przestaje być też naturalną barierą ochronną dla drobnoustrojów, co może być przyczyną infekcji.


Kiedy pić więcej wody?

Pij wodę, kiedy:

  • uprawiasz sport. Ćwicząc, dużo intensywniej się pocisz, a tym samym pozbywasz się wody z organizmu. Musisz ją uzupełniać. Pij wodę małymi łykami przed, podczas i po treningu.
  • masz suchą skórę. Kosmetyki to za mało, nawilżaj skórę od wewnątrz – będzie promienna. 
  • panują upały. Pocąc się, szybko tracisz wodę – w ciągu godziny nawet pół litra. W gorące dni pilnuj, by wypić odpowiednią ilość płynów. Zbyt mała ich ilość może być przyczyną odwodnienia – wtedy poczujesz się zmęczona, pogorszy ci się nastrój, a nawet pojawią zawroty głowy. Niedobór wody w organizmie bywa też przyczyną obrzęków, kurczów łydek, drętwienia rąk. Słabiej pracują więzadła, co objawia się bólami krzyża i bioder.        
  • masz zaparcia. Jeśli za mało pijesz, stolec jest zbity, więc trudniej jest ci się wypróżnić. 
  • wymiotujesz. Musisz uważać, by się nie odwodnić, bo uporczywe wymioty powodują dużą utratę płynów. Nie zapominaj o regularnym piciu wody, bo odwodnienie może się skończyć pobytem w szpitalu i kroplówkami.
  • jesteś w końcówce ciąży. Przed porodem nawadniaj się, by lepiej radzić sobie z przyspieszonym metabolizmem. To pomaga w usuwaniu szkodliwych produktów przemiany materii, oczyszcza nerki, które muszą podołać pracy dla dwóch osób. Przez niedobór wody mocz staje się też gęściejszy, co naraża cię na zapalenie pęcherza. Picie wody w ciąży jest szczególnie ważne.

Jaką wodę pić?

Możesz pić wodę z kranu, jeśli została przebadana i jest wysokiej jakości. Możesz też pić ja z dzbanka lub butelki z filtrem. Najwartościowsze są naturalne wody mineralne i źródlane, pochodzące z podziemnych źródeł. Zawierają cenne minerały i mają zawsze ten sam skład chemiczny. Wody źródlane są nisko- i średniozmineralizowane, więc można je pić bez ograniczeń. Z wód mineralnych najlepsze są te z niską zawartością sodu i chlorków.
Wartościowe minerały to:
  • magnez - zapobiega zmęczeniu i bezsenności, zmniejsza napięcie nerwowe
  • wapń - to główny budulec kości i zębów, utrzymuje właściwą krzepliwość krwi
  • fluor - chroni zęby przed próchnicą
  • potas - wspomaga prawidłową pracę serca
  • selen - pomaga w neutralizacji wolnych rodników, sprzyjających powstawaniu nowotworów.

Zobacz też:
Mamo, To Ja ekoedycja na 25 lat magazynu
 
Oceń artykuł

Ocena 5 na 3 głosy

Zobacz także

Popularne tematy