Współpraca Reklamowa

Lekcja nr 2: Co czują inni ludzie?

Chcesz, żeby twoje dziecko rozumiało, co czują inni ludzie? Inteligencja emocjonalna i empatia to klucz do życiowego sukcesu! Oto ćwiczenia, które pomogą przedszkolakowi nauczyć się odczytywać emocje innych, a co za tym idzie, lepiej radzić sobie w grupie. Empatyczni ludzie są bardziej otwarci, lubiani - warto pomóc dziecku rozwijać kompetencje społeczne.

Emocje są to świadome lub nieświadome, nietrwałe, ale jednocześnie gwałtowne uczucia.  Gniew, złość, rozpacz, radość i strach ... Warto uczyć dziecko, jak je odczytywać u innych ludzi. To właśnie jest inteligencja emocjonalna! Dzięki umiejętności nazywania emocji, przedszkolakowi będzie łatwiej sobie z nimi radzić: rozwiązywać konflikty, rozpoznawać przyjaciół itp.
Oto lekcja odczytywania emocji innych ludzi.

Dlaczego to ważne

Dzięki tym ćwiczeniom dziecko zaczyna rozumieć, co i dlaczego czują inni ludzie. W ten sposób będzie:

  • miało większą zdolność analizowania relacji międzyludzkich
  • lepiej i szybciej będzie rozwiązywało konflikty i wyjaśniało nieporozumienia.

Dziecko z większymi kompetencjami społecznymi jest bardziej otwarte i popularne wśród rówieśników. Jego kontakty międzyrówieśnicze są bardziej przyjazne. Efektem zdobycia kompetencji osobistych i społecznych jest bardziej prospołeczne nastawienie i harmonijna współpraca w grupie, a co za tym idzie większa chęć dzielenia się z innymi, współdziałania i pomagania innym.

Ćwiczenia rozwijające inteligencję emocjonalną

  • Co czują inni

Rekwizyty: zdjęcia ludzi pokazujące różne emocje

Miejsce: gdziekolwiek

Podczas oglądania zdjęć pokazujących różne emocje poproś dziecko, by wymyślało, co takiego się wydarzyło, że dana osoba na obrazku właśnie to odczuwa . To świetne ćwiczenie projekcyjne, gdyż dziecko opowiada, co samo czuje, niejako chowając się za obrazkiem. Można również na podstawie pokazanych na zdjęciach uczuć odwołać się do doświadczeń dziecka i porozmawiać o jego uczuciach, np. „Kiedy ty jesteś szczęśliwy to..”, „Kiedy jesteś smutny, to…” itp.
 

  • Lustro

Rekwizyty: brak

Miejsce: gdziekolwiek

Poproś dziecko, by stanęło naprzeciw ciebie i pokazywało różne miny wyrażające emocje . Twoim zadaniem jest ich dokładne powtórzenie (naśladuj mimikę dziecka). Potem zamieńcie się rolami. Z czasem warto rozwinąć tę zabawę, odgadując nazwy prezentowanych emocji. Oczywiście zacznijcie od tych najprostszych: radość, smutek, złość, strach…
 

  • Chcę być taki jak…

Rekwizyty: brak

Miejsce: gdziekolwiek
Opowiedz dziecku o ludziach, którzy odnieśli sukces w różnych dziedzinach. Najpierw poszukaj w rodzinie, na pewno tacie, mamie, babci czy dziadkowi coś się w życiu szczególnie udało. Poproś też dziecko, by spróbowało podać jakiś przykład. Jeśli wyczerpiecie rodzinną listę, sięgnijcie po opowieści o znanych osobach, postaciach historycznych, bohaterach itp. Im więcej pozytywnych postaci i przykładów dziecko pozna, tym bardziej będzie próbowało naśladować zachowanie osób stawianych mu za wzór.


 

Artykuł powstał z udziałem marki KINDER Niespodzianka