Współpraca Reklamowa

Lekcja nr 4: Uczucia wyższe, czyli "kocham cię"…

Rozwój uczuć prowadzi do dojrzałości emocjonalnej. Dziecko może rozwijać umiejętność okazywania uczuć, także uczuć wyższych. Polecam poniższe ćwiczenia!

Uczucia wyższe są charakterystyczne dla człowieka i wywierają zasadniczy wpływ na jego zachowanie. Rozwój uczuć prowadzi do osiągnięcia dojrzałości emocjonalnej, która jest kluczowa dla jakości życia dorosłego człowieka.

 

Uczucia wyższe wpływają na zachowanie

Należy jednak pamiętać i dbać o to, aby zachowaniem nie kierowały wyłącznie emocje. Służą one jako wsparcie i uzupełnienie działań racjonalnych. Miłość i czułość pociągają za sobą chęć bliskości i dobro, co jest fizjologicznym przeciwieństwem mobilizacji organizmu do walki lub ucieczki powodowanej przez strach i złość. 

Wyodrębniamy kilka rodzajów uczuć wyższych

  • społeczno-moralne – są wyrazem przeżywania stosunku do innych ludzi i obowiązujących norm moralnych 
  • poznawcze – powstają w toku czynności poznawczych człowieka, wiążą się z zaspokojeniem potrzeby wiedzy, zadowolenia z odniesionego sukcesu 
  • praktyczne – wiążą się z wykonywaniem przez człowieka różnorodnych czynności, przede wszystkim pracy zawodowej i nauki 
  • estetyczne – odzwierciedlają stosunek do osób, przedmiotów, sytuacji, których podstawową cechą i wartością jest piękno (przyrody, architektury, człowieka, przedmiotów codziennego użytku).

 

Ćwiczenia rozwijające umiejętność okazywania uczuć

Poniższe ćwiczenia pozwolą dziecku i tobie na uzyskanie swobody w wyrażaniu słowami swoich uczuć względem siebie nawzajem. Taka zabawa pogłębia wzajemne zaufanie i stymuluje więź z dzieckiem.
 

  • Nawet nie wiesz, jak bardzo cię kocham

Rekwizyty: brak
Miejsce: gdziekolwiek

Na zmianę z dzieckiem mówcie sobie "kocham cię" i próbujcie powiedzieć, co to konkretnie dla was znaczy. Na początek to ty podaj trzy wyjaśnienia, co to znaczy "kochać kogoś". Potem o to samo poproś dziecko. Starajcie się szukać nowych odpowiedzi (to wymaga przypominania sobie różnych szczegółów i umiejętności ich nazywania). Możesz też opowiedzieć o uczuciach wobec swojej mamy i taty (dziadków dziecka).
 

  • Kocha, lubi, szanuje

Rekwizyty: kilka lalek lub maskotek
Miejsce: gdziekolwiek

Poproś dziecko, by z zamkniętymi oczami stanęło w kręgu zabawek i wyliczało: "Kocha, lubi, szanuje, nie chce, nie dba, żartuje". Ty w pewnym momencie powiedz "Stop" i poproś dziecko, by "pokazało" swoje uczucie do konkretnej maskotki. Jeśli zatrzymało się na "kocha" , niech da buziaka lub przytuli maskotkę, "lubi" – niech się do misia uśmiechnie, "szanuje" – niech zrobi ukłon lub dygnie, "nie chce" – może odwrócić się plecami, "nie dba" – niech udaje, że nic go pluszak nie obchodzi, "żartuje" – może wybuchnąć śmiechem...
W ten sposób dziecko uczy się okazywać proste i podstawowe zewnętrzne oznaki uczuć względem innych.
 

  • Ładny, brzydki, podoba się lub nie

Rekwizyty: kilka obrazków/zdjęć
Miejsce: gdziekolwiek

Obejrzyj z dzieckiem zestaw przygotowanych obrazków/zdjęć. Poproś, by powiedziało ci o swoich wrażeniach w związku z obrazkiem, który ma przed oczami. Jeśli uznało jakiś za ładny, powinno powiedzieć, co mu się podoba (kolory, rysunek, sytuacja itd.). Oczywiście dziecko może nie umieć z początku uzasadnić swojego uczucia estetycznego, dlatego opowiadaj o swoich wrażeniach na zmianę z dzieckiem. Warto podkreślać, że coś, co nam się nie podoba, nie zawsze jest brzydkie. To tylko nasze odczucie. Wytłumacz dziecku, że ta sama rzecz może się jednej osobie podobać, a innej nie.
 

  • Do pary

Rekwizyty: Zabawki z Kinder Niespodzianki
Miejsce: dowolne

Dziecko wybiera trzy ulubione zabawki z Kinder Niespodzianki, a rodzic dobiera do nich pary. Kluczem doboru są emocje takie jak: radość, miłość, ciekawość, czułość. Dziecko ma odgadnąć klucz według którego rodzic dobrał drugą zabawkę. Potem rodzic zamienia się rolami z dzieckiem.
Dzięki tej zabawie dziecko ma poznać i nazwać emocje.


Wróć do strony: www.mamotoja.pl/akcja-edukacja/zmysly-dziecka/
 

Artykuł powstał z udziałem marki KINDER Niespodzianka