Lekcja nr 4, starszaki: Budowanie zespołu
Człowiek nie jest samotną wyspą. Każdy powinien umieć współpracować z innymi. Jest to ważna umiejętność, bardzo ceniona w grupie społecznej. W każdym zespole potrzebny jest przywódca – ten, który wydaje polecenia – i wykonawca – czyli ten, który wykonuje. Każda z tych osób ma inne cechy i inne zadania do wykonania. Dzięki pracy zespołowej możemy korzystać nawzajem ze swoich indywidualnych umiejętności, wzmacniać siłę działania oraz jego skuteczność. Zespołem dla dziecka w wieku 5-6 lat zaczyna być grupa rówieśnicza, najczęściej przedszkolna lub szkolna.
Dlaczego to ważne
Dzieci same w naturalny sposób tworzą i przyjmują role w zespole. Pojawiają się sympatie i antypatie, jedni wyrastają na naturalnych przywódców, a inni z radością włączają się w kreowaną przez tych pierwszych aktywność (grę czy zabawę). Zespół to nie to samo co grupa, która rządzi się jeszcze innymi prawami. W grupie nie musi być współpracy i zespołowego działania. To działanie może z kolei występować zarówno w obrębie jednej grupy, jak i pomiędzy grupami.
Tworzenie zespołu to wyznaczanie celów i sposobów pracy, ustalanie zadań dla każdego z jego członków. Dobrze, gdy wsparcia dla budowania zespołu udziela nauczyciel przedszkola czy szkoły. My w domu, w ramach rodziny, także powinniśmy tworzyć zgrany zespół, którego częścią jest dziecko.
Ćwiczenia
- Budujemy mosty
Rekwizyty: klocki lub kartki i kredki
Miejsce: gdziekolwiek
Zbudujcie coś wspólnie z klocków lub stwórzcie wspólny rysunek. Zmieniajcie się rolami – np. podczas budowy z klocków ty jesteś "kierownikiem budowy", czyli mówisz, co i jak druga osoba ma zrobić, a druga osoba wykonuje polecenia. Potem zamieniacie się rolami i to dziecko staje się kierownikiem, a ty wykonawcą.
- Jazda w ciemności
Rekwizyty: samochód zabawka
Miejsce: gdziekolwiek
Przygotuj trasę dla autka, np. z jednego pokoju do drugiego. Poproś dziecko, by z zamkniętymi oczami przejechało trasę przy pomocy samochodu zabawki (zdalnie sterowanego lub trzymanego w dłoni). Podczas jazdy wciel się w rolę pilota, który podaje dziecku kierunek "prosto", "w lewo", "w prawo", "do tyłu", "stop". Zmierz czas i bezbłędność przejazdu. Potem zamień się z dzieckiem rolami.
- Jestem z zawodu liderem
Rekwizyty: klocki i kilka zabawek
Miejsce: gdziekolwiek
Powiedz dziecku, że wspólnie stworzycie wymyślony zespół – "firmę" do zbudowania zamku lub bazy. Klocki posłużą za budulec, a zabawki będą pełnić różne role w zespole budowniczych. Niech dziecko pod twoim okiem ustali skład zespołu i jego cele oraz nadzoruje planowanie. Warto posłużyć się planem:
- Nazywamy zespół
- Ustalamy skład zespołu
- Określamy cel pracy zespołu
- Zastanawiamy się, w jaki sposób rozwiązujemy pojawiające się problemy
- Odpowiadamy na pytanie, jakie wartości są dla nas istotne
- Ustalamy, w jaki sposób utrzymujemy kontakty z otoczeniem
Pamiętajcie, aby doprowadzić projekt do końca (nawet dzieląc go na kilka etapów), aby dziecko mogło doświadczyć pozytywnych skutków pracy zespołowej.
- Plusy i minusy lekcja 4
Rekwizyty: dużo zabawek z Kinder Niespodzianki
Miejsce: dowolne
1. Rozsypujemy wszystkie.
2. Zadanie dziecka to wymyślić jaka ma być następna podniesiona/wybrana zabawka i dlaczego będzie pasowała do zespołu ( ma być większa, mniejsza, szybsza, weselsza itd.
3. Zadaniem dziecka jest odkrywać i łączyć zabawki w grupy.
Wróć do strony: www.mamotoja.pl/akcja-edukacja/zmysly-dziecka/