Brak czasu dla dziecka
AdobeStock
Aktualności

#ZARAZ: to słowo zbyt często gości w naszym słowniku. Czas to zmienić!

Zastanawiasz się, dlaczego twoje dziecko zachowuje się tak, a nie inaczej? Może to ty jesteś powodem?

Jak często, gdy prosisz o coś swoje dziecko, słyszysz „zaraz”? Potem czekasz i nie możesz doczekać się wykonania polecenia lub prośby. Rodzice przedszkolaków chyba znają to aż za dobrze. Fundacji „Dwa Ognie”, postanowiła przygotować spot, który dobitnie pokazuje, skąd bierze się takie zachowanie u naszych dzieci.

Przykład idzie z góry

Fundacja umieściła w sieci kilkominutowy spot, na którym widzimy bardzo znajomy widok: mama huśta dziecko i patrzy w telefon. Zbywa malucha, nie słucha, o co ten prosi, powtarza, że „zaraz”. Po chwili widzimy kolejne dzieci, które chcą się bawić z rodzicami, chcą uwagi i bliskości i także słyszą, że „zaraz”. To smutna prawda o nas - dorosłych. Często pochłania nas cyfrowy świat. To, co dzieje się w wirtualu bardziej nas interesuje niż ci, którzy są tuż obok nas, tu i teraz w realnym świecie. Niestety słowo „zaraz” w wielu domach stało się synonimem „nigdy". Odkładając wszystko na później, tracimy cenny czas. Najważniejsze jest to, by sprawdzić, co się dzieje na Facebooku, co niecierpiącego zwłoki napisał na messengerze znajomy i co istotnego słychać u celebrytów.

Najpierw Facebook?

Czas, który moglibyśmy spędzić z bliskimi, tracimy tak naprawdę na głupoty. Spot pokazuje jeszcze inną ważną rzecz - dzieci, które proszą o uwagę, z czasem zniechęcają się i zaczynają dokładnie tak samo zachowywać się w stosunku do rodziców. W pędzie dnia codziennego coraz rzadziej mamy czas na wspólny posiłek, wspólną zabawę, czy rozmowę. Cyfrowe urządzenia kradną tą niewielką ilość czasu, którą moglibyśmy spędzać razem.

Celem kampanii #ZARAZ jest pokazanie jak duży wpływ na spłycenie relacji domowych i jakości komunikacji w rodzinie ma fakt, że żyjemy w coraz bardziej cyfrowym świecie. "Liczymy na to, że rodzice zaczną zwracać baczniejszą uwagę na komunikację i docenią czas spędzony razem z dziećmi" - czytamy w manifeście fundacji. Warto się zastanowić, czy nie dotyczy to także waszej rodziny:

Aktywny czas z rodziną

Kampania powstała także po to, by zmotywować ludzi do aktywnego spędzania czasu z rodziną. Od czego zacząć? Przede wszystkim odłożyć smartfony i tablety, wyłączyć komputer i telewizor. Warto wprowadzić w domu przestrzenie bez telefonu (np. przy stole podczas posiłków). Wszystkim domownikom nałożyć ograniczenia czasowe na korzystanie z telefonu. Są specjalne aplikacje, które pomogą wam to kontrolować. 

Zorganizujcie maraton gier planszowych lub układania puzzli. Sprawdźcie, co ciekawego dzieje się w waszym mieście i okolicach. Przetestujcie nowy plac zabaw, wybierzcie się na piknik. Może czas odkurzyć rowery lub zakupić hulajnogi. Nie macie pomysłu, w co się bawić? Pozwólcie dzieciom decydować, one naprawdę mają wiele pomysłów. Prawda jest taka, że im wystarcza wasza obecność, ale nie tylko cielesna, z głową w wirtualnej przestrzeni, ale taka stuprocentowa bez mobilnych przeszkadzaczy.

Źródło: zaraz.eu

Zobacz także
Zbyt częste korzystanie z telefonu zabiera cenne chwile z dzieckiem

12 rzeczy, które cię ominą, jeśli zbyt często zerkasz na telefon

komórki nie dla maluchów

40 proc. maluchów trzyma w rączkach tablety i smartfony [WIDEO]

Telefon – czy pozwalać dziecku na zabawę z nim? – wyjaśnia Dorota Zawadzka (film)

dziecko i tablet

Zakaz używania smartfonów przez dzieci – dobry pomysł?

Grzeczne dzieci 2 - Kampania GADKI Fundacji Dzieci Niczyje

www.jim.org/polskananiebiesko
Aktualności
Oswoić autyzm – rusza kampania: „Polska na niebiesko”
W związku ze zbliżającym się Światowym Dniem Świadomości Autyzmu, Fundacja JiM po raz kolejny organizuje kampanię „Polska na niebiesko” , która ma oswoić Polaków z autyzmem i pokazać, z czym na co dzień muszą zmagać się autystyczne dzieci. Zobacz główny spot kampanii!

2 kwietnia będziemy obchodzić Światowy Dzień Świadomości Autyzmu.  W związku z tym, Fundacja JiM organizuje kampanię społeczną „Polska na niebiesko”. W tym roku główne hasło kampanii to „Autyzm. Poznaj, zanim ocenisz”. Poznaj, zanim ocenisz Kiwa się, wierci, obserwuje nieskoordynowane ruchy palców. Do tego wymachuje nogami, jest niespokojny  i wyraźnie „coś z nim nie tak”. Tak zachowuje się chłopiec w autobusie, bohater filmu promującego kampanię „Polska na niebiesko”. Twórcy kampanii chcą pokazać, jak mogą zachowywać się dzieci z autyzmem . Choć w filmie nie widzimy reakcji współpasażerów, możemy zakładać, że w takich chwilach dorośli oceniają dziecko i jego rodziców, nie próbując zrozumieć, skąd wynika jego zachowanie. Właśnie z taką postawą chcą walczyć członkowie Fundacji JiM. Zobacz spot:   Kolor niebieski jest kolorem solidarności z osobami z autyzmem, dlatego 2 kwietnia na niebiesko rozbłysną Pałac Prezydencki, warszawskie centrum handlowe Złote Tarasy czy łódzka Manufaktura. W tegorocznej edycji kampanii, w całej Polsce pojawią się punkty informacyjne prowadzone przez rodziców dzieci cierpiących na autyzm . Każdy, kto będzie chciał dowiedzieć się więcej o autyzmie, będzie mógł przyjść do punktu i porozmawiać.  Czytaj także: Czy szczepienia wywołują autyzm?

Screen/www.strefabezpiecznegorodzica.pl
Aktualności
Kochasz? Nie bij! Reaguj. Bądź bezpiecznym rodzicem – zachęcają gwiazdy w Dzień Dziecka
Ruszyła nowa odsłona kampanii „Kocham. Nie biję”. Gwiazdy patronujące akcji m.in. Magdalena Różczka, Omenaa Mensah mówiły o tym, jak być bezpiecznym rodzicem.

- Mimo nowelizacji ustawy z 2010 roku o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie zakazującej stosowania kar cielesnych w wielu rodzinach bicie dzieci wciąż jest akceptowalną metodą wychowawczą – uważa Czarek Sochacki, prezes fundacji KCK. – Silnie emocjonalny przekaz  kampanii ma uczulić rodziców na konsekwencje stosowania przemocy wobec najmłodszych. Na konferencji zorganizowanej przez Fundację „Krajowe Centrum Bezpieczeństwa” akcję „Kocham. Nie biję” firmowały swoim nazwiskiem znane osoby. Jedną z pierwszym ambasadorek kampanii jest m.in. Magdalena Różczka, aktorka. - Pamiętam jak zostały wyemitowane pierwsze spoty w 2008 roku i jaki był ich odzew – wspomina aktorka. - Wówczas mamy, którym zdarzyło się potrząsnąć, albo krzyknąć na dziecko mówiły, że mają olbrzymie wyrzuty sumienia z powodu tego, co się stało. Więc podkreślam akcja nie jest skierowana do tej  grupy odbiorców. Kampania jest skierowana do rodziców, nauczycieli którzy myślą, że bicie , czy groźba jest metodą wychowawczą . To trzeba zmienić – apelowała aktorka i zachęcała do tego, by reagować w sytuacjach, kiedy mamy choć cień podejrzenia, że dziecku może stać się krzywda . Zobacz spot akcji Kocham nie biję z udziałem Magdaleny Różczki. W spotach kampanii udział wzięła również Omenaa Mensah , prezenterka TVN. - Pamiętajmy, że dzieci obserwują nas we wszystkim co robimy i to wpływa na to, kim będą w przyszłości – mówi Omenaa Mensah. Czytaj więcej: Jeśli nie klaps to co. 6 pytań o bicie dzieci Zobacz spot z udziałem prezenterki: - Przemoc wobec dzieci często kojarzy nam się z patologiczną rodziną – powiedział Marcin Perchuć, aktor. – Niestety to mylne wyobrażenie. Często patrzymy na rodzinę, która z pozoru wydaje się idealna o wysokim statusie społecznym, natomiast w domu na co...

Fundacja Mamy i Taty/Spot reklamowy
Starania o dziecko
Kampania dotycząca późnego macierzyństwa obraża kobiety czy zachęca do rodzenia dzieci?
Nowy spot reklamowy pod hasłem: „Nie odkładaj macierzyństwa na potem” wzbudza wiele kontrowersji. Kobiety czują się urażone kampanią.

Na konferencji zorganizowanej przez Fundację Mamy i Taty odbył się pokaz nowego spotu, który od dziś prezentowany jest w telewizji.   Zobacz spot:   Na filmie kobieta, wykształcona, z dobrą pracą i pozycją społeczną w pięknej bluzce przechadza się po nowoczesnym domu, a w tle słychać głos lektora: „Zdążyłam zrobić specjalizację i karierę. Zdążyłam być w Tokio i w Paryżu. Zdążyłam kupić mieszkanie i wyremontować dom, ale nie zdążyłam być mamą . Żałuję”.  Choć spot i tak w dość delikatny sposób zobrazował przekaz kampanii, to wiele kobiet poczuło się urażonych…  (Jako mama dwójki dzieci, też żałuję. Godziny spędzonej na konferencji. Ale o tym na końcu. )   Późne macierzyństwo, czyli kiedy statystyczna Polka rodzi pierwsze dziecko Organizatorzy akcji, zanim doszło do prezentacji spotu, przedstawili dane statystyczne, potwierdzające, że coraz więcej Polek odkłada macierzyństwo na potem . Obecnie średni wiek kobiety rodzącej pierwsze dziecko to  27 lat, a jeszcze na początku lat 90-tych XX wieku przeciętnie kobiety rodziły dzieci w wieku 23 lat. – Tak dynamiczny proces w tak krótkim czasie jest naprawdę niepokojącym zjawiskiem – mówi Paweł Woliński z Fundacji Mamy i Taty, która jest inicjatorem akcji i autorem kampanii. - Późne macierzyństwo jest powiązane z mniejszą liczbą dzieci , która nie zapewnia zastępowalności pokoleń. Nasze społeczeństwo się starzeje, bo już około połowa dzieci nie ma rodzeństwa. Wiele kobiet, opóźniając macierzyństwo , pragnie dzieci wtedy, gdy już nie mogą zajść w ciążę - dodaje. ( Uznałam to za ciekawe informacje, więc wzięłam się do notowania… ) Następnie organizatorzy społecznej kampanii  przedstawili wyniki badań, które poszukują przyczyn, dlaczego kobiety w Polsce coraz później decydują się na...

Nasze akcje
dziecko na szczepieniu
O szczepieniach
Szczególne znaczenie szczepień przeciw pneumokokom u niemowląt i dzieci w dobie pandemii COVID-19
Partner
częste oddawanie moczu u dziecka
Zakupy
Szukasz najlepszego nocnika dla dziecka? Sprawdź nasz ranking!
Partner
Kobieta czyta książkę
Zakupy
Tej książce ufają miliony rodziców! Czy masz ją na półce?
Partner
łojotokowe zapalenie skóry
Pielęgnacja
Test zakończony sukcesem! 99% osób poleca te kosmetyki
Partner
Polecamy
Porady
jak pobrać bon turystyczny
Prawo i finanse
Jak pobrać i aktywować bon turystyczny: instrukcja rejestracji na PUE ZUS (krok po kroku)
Milena Oszczepalińska
ukraińskie imiona
Imiona
Ukraińskie imiona: męskie i żeńskie + tłumaczenie imion ukraińskich
Joanna Biegaj
cytaty na urodziny
Cytaty i przysłowia
Mądre i piękne cytaty na urodziny –​ 22 sentencje urodzinowe
Joanna Biegaj
Ile dać na Chrzest?
Święta i uroczystości
Ile wypada dać na chrzciny w 2022 roku? – kwoty dla rodziny, chrzestnych i gości
Luiza Słuszniak
gdzie nad morze z dzieckiem
new badge ranking small
Niemowlę
Gdzie nad morze z dzieckiem? TOP 10 sprawdzonych miejsc dla rodzin z maluchami
Hanna Szczesiak
ospa u dziecka a wychodzenie na dwór
Zdrowie
Ospa u dziecka a wychodzenie na dwór: jak długo będziecie w domu? Czy podczas ospy można wychodzić?
Milena Oszczepalińska
5 dni opieki na dziecko
Prawo i finanse
5 dni opieki (urlop na dziecko) – wszystko, co trzeba wiedzieć o nowym urlopie
Joanna Biegaj
pesel po 2000
Prawo i finanse
PESEL po 2000 - zasady jego ustalania
Agnieszka Majchrzak
hiszpańskie imiona
Imiona
Najczęściej nadawane hiszpańskie imiona - ich znaczenie oraz polskie odpowiedniki
Joanna Biegaj
Bon turystyczny: jak wykorzystać w 2022?
Aktualności
Gdzie można wykorzystać bon turystyczny – lista podmiotów + zmiany przepisów
Ewa Janczak-Cwil
Urlop ojcowski
Prawo i finanse
Urlop ojcowski 2022: ile dni, ile płatny, wniosek, dokumenty
Magdalena Drab
przedmioty w 4 klasie
Aktualności
Jakie są przedmioty w 4 klasie szkoły podstawowej w roku szkolnym 2022/2023? [LISTA]
Ewa Janczak-Cwil
300 plus
Prawo i finanse
300 plus 2022 – dla kogo, kiedy składać wniosek?
Małgorzata Wódz
na komary dla niemowląt
Zdrowie
Co na komary dla niemowląt: co wolno stosować, czego unikać?
Ewa Janczak-Cwil
urwany kleszcz
Zdrowie
Urwany kleszcz: czy usuwać główkę kleszcza, gdy dojdzie do jej oderwania?
Ewa Janczak-Cwil
Bon turystyczn atrakcje dla dzieci
Czas wolny
Bon turystyczny – atrakcje dla dzieci, za które można płacić bonem
Ewa Janczak-Cwil
300 plus dla zerówki 2021
Aktualności
300 plus dla zerówki w 2022 roku – czy Dobry Start obejmuje sześciolatki?
Joanna Biegaj
rekrutacja do liceum
Wychowanie
Jak wygląda rekrutacja do liceum 2022/2023? Jak dostać się do dobrego liceum?
Joanna Biegaj