
Denisa nie umie czytać ani pisać. Na dodatek nie słyszy. Nie zna języka migowego, ale umie czytać z ruchu warg. Rówieśnicy wyśmiewają się z niej. Mieszka na koczowisku przy ulicy Kamieńskiego we Wrocławiu. Kiedy trafiła na nie reżyserka Agnieszka Zwiefka, postanowiła nakręcić o dziewczynce film. "Królowa ciszy" to niesamowita opowieść o sile wyobraźni w nędzy. Dziewczyna komunikuje się ze światem tańcem, którego nauczyła się oglądając bollywodzkie filmy.
Zobacz film fragment dokumentu:
- Denisa fantastycznie tańczy i tym tańcem potrafi wiele opowiedzieć. Potrafi też zarażać optymizmem i swoją fascynacją filmami Bollywood, których choreografie odtwarza, wykorzystując do tego to, co znajdzie na okolicznych śmietnikach - mówiła reżyserka "Gazecie Wyborczej".
Początkowo reżyserka miała obawy, jak wyglądać będzie praca z bohaterką, która nie mówi, ale okazało się, że twarzą, gestami i tańcem udało się jej wyrażać emocje i myśli.
Zobacz też: Jak nauczyć dziecko tolerancji dla niepełnosprawnych?
Zobaczcie cały film, warto. Piękny.
Źródło: Newsweek, Youtube, Gazeta Wyborcza

Celem edukacji wczesnoszkolnej (obejmującej klasy 1–3) jest przekazanie dzieciom podstawowych wiadomości dotyczących świata i nauczenie ich takich umiejętności, które umożliwią im sprawne funkcjonowanie we współczesnym świecie. Co ważne, pierwszoklasista zdobywa wiedzę przy użyciu nowoczesnych źródeł i technologii. Jego nauka odbywa się w sposób zintegrowany, czyli bez sztucznego podziału na język polski, matematykę, geografię itd. – wiedza z różnych dziedzin przenika się, dzięki czemu dziecko uczy się myśleć i wyciągać wnioski. W pierwszych trzech klasach szkoły podstawowej nie ma zatem przedmiotów, są natomiast wyodrębnione bloki tematyczne. 1. Edukacja polonistyczna W jej ramach dziecko uczy się czytania i pisania . Uczy się także czytać teksty ze zrozumieniem, komunikować w jasny sposób swoje spostrzeżenia, potrzeby, odczucia. Poznaje zasady kulturalnej rozmowy (nie można krzyczeć, używać brzydkich słów itp.), a także estetycznego pisania (musi dbać o estetykę i poprawność graficzną pisma ). Pierwszoklasista ćwiczy też swoją umiejętność koncentracji (słucha w skupieniu czytanych utworów (np. baśni, opowiadań, wierszy) i w miarę swoich możliwości czyta lektury wskazane przez nauczyciela. Uczestniczy w zabawach teatralnych, odtwarza z pamięci teksty dla dzieci, np. wiersze, piosenki, fragmenty prozy. Czytaj też: Przygotowania do szkoły – o czym warto pamiętać? 2. Język obcy nowożytny Dziecko poznaje obcy język , by pod koniec 1 klasy rozumieć już proste polecenia, recytować wierszyki i rymowanki, śpiewać piosenki, pisać proste wyrazy i korzystać ze słowników obrazkowych. 3. Edukacja muzyczna Dziecko uczy się śpiewu i gry na prostych instrumentach muzycznych. Zaznajamia się także z różnymi elementami muzyki (melodią, rytmem, wysokością dźwięku, tempem, dynamiką). Dowiaduje się, że muzykę można zapisać i...

Dziecko, które często obcuje z książkami, ma bujną wyobraźnię, bogate słownictwo i większą wiedzę. Bawi się lepiej niż dzieci, którym dostarcza się gotowej telewizyjnej papki: potrafi zmienić patyk w wiosło, samolot lub lalkę. Jego głównie oglądający telewizję rówieśnik zaś potrzebuje coraz doskonalszych zabawek, które i tak szybko go nudzą. Z małym czytelnikiem łatwiej jest też rozmawiać, przekonywać go do różnych spraw i pokonywać codzienne kłopoty. Dobro i zło, kłótnia i pogodzenie, pomoc, współczucie – wszystko to przerabiacie bowiem najpierw "na sucho", czytając, jak radzą sobie w podobnych sytuacjach bohaterowie opowieści. Zrób test i sprawdź, czy twoje dziecko ma bujną wyobraźnię Wybierając książki, sięgaj zarówno po klasyczne pozycje, jak i po literaturę współczesną. Te dawne książki wprowadzają dziecko w świat, który minął, ale przecież stanowi to nasze korzenie. Nowsze – częściej odwołują się do codziennych dziecięcych doświadczeń. Pierwsze wyprawy w świat literatury pokazują maluchowi, że czytanie to ciekawa sprawa. Mają ogromny wpływ na wzbogacanie języka i inteligencję dziecka . Rozwój mowy zależy w dużym stopniu od środowiska, w jakim niemowlę się wychowuje – czyli od tego, jak dużo i często dorośli do niego mówią i jak bogatego używają przy tym słownictwa. Sprawdź, dlaczego warto czytać dziecku Jak czytać z niemowlakiem? Możesz czytać już pięcio-, sześciomiesięcznemu dziecku. To czas na rytmiczne wierszyki Jana Brzechwy, Juliana Tuwima, świetna jest seria wydawnictwa Muchomor z klasycznymi wierszowankami ("Jadą, jadą misie", "Ptaszek z Łobzowa"). "Lokomotywa" Tuwima – z jej "buch, pufff i ufff" – też na pewno spodoba się maluchowi! W tym wieku ważne są kolorowe, przyciągające uwagę ilustracje. Wybieraj książeczki bogate...

Dziecku, które nie umie jeszcze płynnie czytać na głos, powinnaś czytać ty. Dlaczego? 1. Głośne czytanie jest dla dziecka stresem Kilkulatek czytający na głos, próbuje łączyć literki i sylaby w słowa, a ponieważ mu to nie wychodzi, zaczyna się denerwować. Takie czytanie może zniechęcić go do dalszych prób. Może też zachwiać jego poczuciem własnej wartości . Zobacz też: O poczuciu własnej wartości, czyli jak wychować szczęśliwe dziecko 2. Dziecko czyta na głos bez zrozumienia Kilkulatek skupia się na płynnym łączeniu liter w wyrazy i wyrazów w zdania, nie jest więc w stanie skoncentrować się na treści czytanego tekstu. To wykształca nawyk czytania bez zrozumienia , który może doprowadzić do wtórnego analfabetyzmu. Nie dotyczy to oczywiście czytania pojedynczych wyrazów i sytuacji, w których dziecko samo chce się pochwalić znajomością literek. Zobacz też: Znam wszystkie literki 3. Dziecko czytające na głos ma problem z koncentracją Czytając głośno, dziecko uczy się czytania powolnego , bo wykształca w sobie „wewnętrznego lektora”, czyli osobę, która głośno czyta tekst w głowie. Ludzie bez takiego nawyku lepiej się koncentrują na treści i mogą czytać nawet 1000 słów na minutę, podczas gdy czytanie z lektorem ogranicza tempo do ok. 250 słów na minutę. Jeśli zatem dziecko prosi, by poczytać mu na dobranoc ulubioną książkę, nie odmawiaj. Pamiętaj, że to jeszcze jedna okazja do tego, by spędzić razem czas. Zobacz też: Najciekawsze książki dla przedszkolaka – typy redakcji Na podstawie książki Natalii i Krzysztofa Minge „Jak kreatywnie wspierać rozwój dziecka?”