Polski Czerwony Krzyż opowiada o kampanii dotyczącej niedożywienia
Od pierwszych dni października bilbordy, profile w mediach społecznościowych, a nawet ekrany w wagonach warszawskiego metra zapełniły wizerunki polskich gwiazd dyskutujących na temat głodu. Dzisiaj cala zagadka się wyjaśniła – znani i lubiani okazali się najbardziej spragnieni… niesienia pomocy. Kogo i w jaki sposób wspierają m.in. Małgorzata Socha, Michał Piróg, Katarzyna Zielińska, Michał Pazdan, Ewa Szabatin, Mikołaj Cieślak czy Karol Wójcicki?
![Po prostu głodna Po prostu głodna](https://images.immediate.co.uk/production/volatile/sites/56/2024/05/imgWbPqEO-a64eeba.jpg?quality=90&resize=980,654)
- Materiały prasowe
Głód zwycięstw, sceny, a może wolności? W ostatnich dniach przedstawiciele świata sztuki, sportu i nauki opowiadali o swoich potrzebach użytkownikom mediów społecznościowych oraz mieszkańcom największych polskich miast. Do zwierzeń nakłonili także internautów, którzy rewanżowali się, ujawniając, co zaspokoi ich intelektualny apetyt. 16 października – dowiedzieliśmy się w końcu, kogo postanowiły wesprzeć polskie gwiazdy. Na bilbordach ich wizerunki zastąpiła dziewczynka, która w imieniu ponad 1 000 000 polskich dzieci w wieku 0-17 lat dotkniętych ubóstwem przypomina, że można być głodnym po prostu, ale też głodnym godnego życia.
![imghV4mQ0-0d01dd4](https://images.immediate.co.uk/production/volatile/sites/56/2024/05/imghV4mQ0-0d01dd4.jpg?quality=90&fit=700,330)
Polski Czerwony Krzyż chce zaangażować Polaków
Podczas konferencji prasowej Polskiego Czerwonego Krzyża, która odbyła się w FoodLab Studio prowadzonym przez Grzegorza Łapanowskiego, zdradzono kulisy oraz cel tegorocznej edycji kampanii „Godne dzieciństwo”. Okazuje się, że w centrum są tu nie tyle gwiazdy, choć i znanych nazwisk nie zabrakło na spotkaniu z dziennikarzami, co dzieci i młodzież z rodzin dotkniętych ubóstwem. To one najczęściej borykają się z konsekwencjami niedożywienia lub złego odżywiania. Nieszablonowa inicjatywa ma przypomnieć o problemie, a w rezultacie zachęcić wszystkich do wsparcia działań na rzecz walki z ubóstwem, wykluczeniem społecznym i biedą pokoleniową.
– Skrajne ubóstwo nie zawsze oznacza głód. Dzieci z rodzin, które na co dzień borykają się z niedostatkiem, najbardziej potrzebują wsparcia i pomocy. PCK od lat odpowiada na ich rzeczywiste potrzeby, które badają nasze oddziały w całej Polsce. Czasem wystarczy mały gest czy niewielka pomoc, aby stworzyć dzieciom godne warunki do życia. W tej kampanii apelujemy do wszystkich o głód pomagania i zachęcamy do wsparcia naszej akcji – powiedziała Małgorzata Szukała z Polskiego Czerwonego Krzyża.
![imgu6iDrw-92f76fd](https://images.immediate.co.uk/production/volatile/sites/56/2024/05/imgu6iDrw-92f76fd.jpg?quality=90&fit=700,331)
Rodziny wielodzietne w najtrudniejszej sytuacji
Choć w 2017 roku w Polsce zgodnie z danymi GUS sytuacja wszystkich gospodarstw domowych się poprawiła, nadal wiele rodzin posiadających troje lub więcej dzieci ma trudności z zaspokojeniem potrzeb materialnych. Do zmniejszenia skali zjawiska ubóstwa skrajnego i relatywnego przyczyniły się w zeszłym roku m.in. wzrost wynagrodzeń, spadek bezrobocia, a w przypadku rodzin z dziećmi świadczenie wychowawcze Rodzina 500+. Pomimo pozytywnych procesów, negatywne konsekwencje związane z niedostatkiem wciąż wpływają na codzienność ponad miliona polskich dzieci.
Podczas wydarzenia społeczne tło problemu przybliżył prof. Arkadiusz Karwacki. O psychologicznym aspekcie zjawiska opowiedziała z kolei dr Dorota Maciejec.
– Doświadczanie głodu ma destrukcyjny wpływ na rozwój dziecka. Nie tylko w obszarze psychofizycznym, lecz także w obszarze społecznym i emocjonalnym. Słabsza zdolność koncentracji uwagi, obniżenie wyników w nauce czy pogorszenie sprawności fizycznej to zaledwie część trudności. Dzieci mierzą się również z odrzuceniem przez rówieśników, obniżeniem motywacji do działania, wycofaniem z kontaktów społecznych, poczuciem wstydu czy depresją. Należy podkreślić, że z konsekwencjami niedożywienia młode osoby mogą borykać się przez całe życie, m.in. podtrzymując spiralę biedy pokoleniowej. Jednocząc siły, wspólnie możemy wesprzeć dzieci i zapewnić im godny start w dorosłość – powiedziała dr Dorota Maciejec, psycholog.
W ramach konferencji odbyły się ponadto warsztaty gotowania, które poprowadził Grzegorz Łapanowski, pokazując, że pełnowartościowe posiłki nie muszą być drogie.
![img6K2rrA-5c2f167](https://images.immediate.co.uk/production/volatile/sites/56/2024/05/img6K2rrA-5c2f167.jpg?quality=90&fit=700,467)
Każdy może pomóc
Osoby zainteresowane wsparciem kampanii mogą zrobić to przez internet na stronie www.pck.pl. Wystarczy przekazać dowolną kwotę. Już 25 zł pozwoli na dofinansowanie pięciu obiadów dla dziecka w szkole przez tydzień, 50 zł umożliwi z kolei zakup pomocy edukacyjnych, natomiast 100 zł to równowartość paczki świątecznej dla całej rodziny.
Koncept kampanii #głodnipomagania dla Polskiego Czerwonego Krzyża powstał w agencji 4FRAME pod kierownictwem dyrektora kreatywnego Piotra Zawałło. W inicjatywę zaangażowani byli również specjaliści thegoodpeople, którzy przygotowali wszystkie materiały wizualne, 24/7Communication wspierające działania w zakresie PR, Branch Creative odpowiedzialny za zdjęcia (fot. Arcadius Mauritz) oraz studio Efektura, gdzie nagrane zostały reklamy radiowe.
Głównym partnerem akcji jest Onet Kobieta i FoodLab Studio. Kampania została objęta patronatem medialnym przez Polskie Radio, mamotoja.pl, polki.pl, Noizz oraz Business Insider. Kampanię wspiera także Auchan Retail Polska.