Wyniki
Laureaci
ziajka krr
Wyniki
Nivea Klub Rodzica Recenzenta
Wyniki
nivea baby 2w1 krr
Wyniki
Pampers KRR
Wyniki
Wyniki
Wyniki
Wyniki
Aktualności

Co się działo na warsztatach „Widzę, Słyszę, Czuję, Wiem” Zobacz naszą relację! [WIDEO]

Dzięki warsztatom „Widzę, Słyszę, Czuję, Wiem” prowadzonym przez Dorotę Zawadzką, rodzice mogli łatwiej zrozumieć emocje własnego dziecka. Czego można było dowiedzieć na warsztatach? Zobacz, co o nich mówili rodzice i prowadząca.

Czemu dzieci tak łatwo się złoszczą i czemu my tak łatwo złościmy się na nasze maluchy? Co to jest empatia i asertywność? I czy naprawdę wszystkie nasze emocje są dobre i potrzebne? Właśnie o tym rozmawialiśmy na pierwszych warsztatach w ramach akcji „Widzę, Słyszę, Czuję, Wiem”, organizowanej przez miesięcznik „Mamo, To Ja” i portal Babyonline.pl. 

Jak było na warsztatach „Widzę, Słyszę, Czuję, Wiem” w Warszawie?

Warszawski termin warsztatów „Widzę, Słyszę, Czuję, Wiem” był pechowy. Akurat tego dnia obudziła się jesień: wiało zimnem i zacinało deszczem, a na dodatek tuż przed hotelem Golden Tulip Warsaw Centre, w którym odbywały się warsztaty, wyrósł gigantyczny samochodowy korek. Czy jednak to wszystko przeszkodziło rodzicom w dotarciu na spotkanie z Dorotą Zawadzką? Absolutnie nie! Na sali była ich prawie setka!

Kiedy zapytałam kilkoro z nich, co ich skłoniło do udziału w warsztatach, w każdej wypowiedzi powtarzał się ten sam powód: bezradność wobec emocji dziecka i… swoich własnych.

– Mam dwie córki i chciałam się dowiedzieć, jak radzić sobie ze sławnym buntem dwulatka i kryzysowymi sytuacjami, w których przytłaczają mnie emocje starszej córki i moje własne – mówiła Anna, mama dwuletniej Zuzi i rocznej Mani. 

– Emocje u nas są bardzo skrajne i chciałabym się dowiedzieć, jak sobie z nimi poradzić – mówiła Małgorzata, mama dwójki dzieci. – W pierwszej połowie warsztatów dowiedziałam się już, że przede wszystkim trzeba starać się słuchać, słuchać i jeszcze raz słuchać. I nie oceniać. 

– Po dzisiejszych warsztatach spodziewałem się trochę uporządkowania moich relacji z synem. Widzę, że można w dużo cieplejszy sposób pewne rzeczy przekazywać dziecku i odwrotnie, wyciągać od niego – mówił Robert, tata czteroletniego syna. – Dowiedziałem się dzisiaj dużo ciekawych rzeczy, odpowiedziałem sobie na 2-3 pytania i mam nadzieję, że tę wiedzę z warsztatów wykorzystam już za godzinę, dwie. 

– Mam trójkę dzieci i sama nie radzę sobie z własnymi emocjami, a co dopiero z ich emocjami: złością, zazdrością o mnie i mój czas  – mówiła Monika, mama trzech synów.  Zapytana o swoje emocje, wyliczała: – Gniew, brak cierpliwości, zmęczenie fizyczne… Gdzieś tam te emocje są silniejsze od rozumu.

Podczas 3-godzinnych warsztatów mogliśmy się dowiedzieć:

  • co kryje się za dziecięcą złością, smutkiem czy gniewem,
  • czemu w życiu malucha tak ważna jest empatia (i jej emocjonalna siostra-bliźniaczka: asertywność)
  • jak porozumieć się w rodzinie bez przemocy i nerwów.

Ponadto, dzięki psychologicznym ćwiczeniom, które proponowała nam Dorota Zawadzka, mogliśmy też zajrzeć w głąb samych siebie i zastanowić się, dlaczego sami tak często złościmy się na nasze dzieci. 

– Mnie się dzisiaj podobało bardzo, a po ilości pytań i interakcji sądzę, że i rodzice byli zadowoleni – mówiła Dorota Zawadzka tuż po zakończeniu warsztatów. – Myślę też, że przydała się im taka wiedza, pokazująca, jak spojrzeć na dziecko i na jego emocje.

Ekspertka wyjaśniała, że relacje z dzieckiem można budować bez niepotrzebnych spięć i frustracji, trzeba tylko wiedzieć, jak działają ludzkie emocje i w jaki sposób możemy nad nimi panować: 
– Akcja „Widzę, Słyszę, Czuję, Wiem” opowiada o zmysłach dziecka, o jego emocjach, o wrażliwości ludzkiej i inteligencji emocjonalnej. Ma nauczyć rodziców rozumieć swoje dziecko i dobrego kontaktowania się z nim na poziomie emocjonalnym – mówiła Dorota Zawadzka. 


Warsztaty dla rodziców
Screen Internet


Warsztaty prowadzone przez psycholożkę Dorotę Zawadzką odbywały się w ramach akcji „Widzę, Słyszę, Czuję, Wiem”, skierowanej dla rodziców dzieci w wieku przedszkolnym. 

Poprzez warsztaty, a także lekcje psychologiczne, zamieszczone na dedykowanej stronie internetowej, rodzice mogą dowiedzieć się m.in. jak wspierać rozwój zmysłów, inteligencję emocjonalną oraz umiejętności społeczne dziecka. Więcej informacji znajdziesz na stronie akcji.

Wychowanie
Dziecko nie chce się dzielić – i co wtedy? Pytamy Dorotę Zawadzką [WIDEO]
Dzielenie się jest fajne i warto go uczyć, ale każdy maluch musi mieć również rzeczy tylko swoje, których nie daje innym. To jeden ze sposobów dbania o siebie, które jest równie ważne, co dzielenie się. Zobacz, co jeszcze o dzieleniu się mówi Dorota Zawadzka.

Czy przedszkolak powinien się dzielić swoimi zabawkami, z którymi jest związany emocjonalnie? Czy dziecko szkolne powinno pożyczać swoje przybory koledze z ławki? A co z jedynakami, którzy są wychowywani tak, że rodzice wszystko kupują dla nich, nie mają więc poczucia wspólnoty z innymi? Wątpliwości rozwiewa nasza ekspertka, Dorota Zawadzka. Czy dziecko powinno dzielić się z innymi? Odpowiedź na to pytanie nie jest łatwa, ponieważ z jednej strony warto uczyć dzieci dzielenia się, dlatego że jest to miłe i koleżeńskie. Z drugiej jednak strony należy pamiętać, że są takie zabawki, przedmioty, miejsca czy osoby, którymi dziecko nie chce, nie musi i nie powinno dzielić się z innymi. Co robić, kiedy dziecko nie chce podzielić się czymś z kolegą? – Powinniśmy to uszanować . Postawmy się w sytuacji dziecka: czy tata oddałby kierowanie samochodem innej osobie? A mama, czy chciałaby oddać swój wartościowy pierścionek innej kobiecie bez konsekwencji, jeśli ta zgubiłaby go? – tłumaczy  psycholożka Dorota Zawadzka, ekspertka akcji Widzę, Słyszę, Czuję Wiem ">. Czym dziecko nie musi się dzielić? Każde dziecko powinno mieć tzw. pakiet własnych rzeczy , których nikt nie może nawet dotknąć. Rodzice powinni z dzieckiem porozmawiać o tym, że takie rzeczy posiada, ale także wytłumaczyć mu, dlaczego warto się dzielić. Każdy rodzic musi posiadać też wewnętrzną zgodę na to, że maluch nie chce czegoś dać innym, bo boi się, że ktoś to zniszczy, zgubi lub nawet tylko dotknie.  Takie przywiązanie dziecka do różnych rzeczy czy miejsc jest często dla dorosłych niezrozumiałe. Dziecko może być np. zakochane w misiu i to może być dla niego najważniejsza (zaraz po mamie) osoba na świecie. Wtedy należy tłumaczyć, że jeśli ma się czegoś więcej  lub czegoś się nie używa, to warto się tym...

Dorota Zawadzka radzi: czy empatii można się nauczyć?
Wychowanie
Czy empatii można się nauczyć? Pytamy Dorotę Zawadzką [WIDEO]
Empatia jest potrzebna w życiu, dlatego warto rozwijać ją u dziecka. Zobacz nasz film i posłuchaj, co Dorota Zawadzka mówi o empatii i o sposobach na uczenie dziecka współodczuwania.

Empatia, inaczej współodczuwanie, to stan organizmu, w którym jesteśmy w stanie bez słów zrozumieć, co myśli i czuje druga osoba. – Chciałabym, żeby to słowo weszło do kanonu ważnych słów w rodzinie – podkreśla Dorota Zawadzka i wyjaśnia, dlaczego współodczuwanie jest ważne i jak można nauczyć dziecko empatii.   Jak rozwijać empatię u dziecka? Psycholożka Dorota Zawadzka, ekspertka akcji Widzę, Słyszę, Czuję, Wiem , podkreśla, że rodzimy się empatyczni. Już noworodki czują emocje rodziców: kiedy mama jest zdenerwowana, noworodek też jest zdenerwowany. Małe dziecko nie rozumie jeszcze wszystkiego, ale odczuwa zdenerwowanie, kiedy coś dzieje się w sposób dla niego niejasny. Jeśli chcesz, żeby twoje dziecko było empatyczne: rozmawiaj z nim o tym, jakie emocje odczuwa; nazywaj emocje – swoje i dziecka; wyjaśniaj znaczenie odczuwanych emocji; podpowiadaj , jak je wyrażać; nagradzaj dziecko słowem za empatyczne zachowania; odpowiadaj na pytania dziecka; wspieraj jego ciekawość i uważność. Dlaczego empatia jest ważna? – Empatia jest bardzo ważna dla dziecka, ponieważ powstrzymuje je od robienia rzeczy niewłaściwych , dzięki temu, że dziecko rozumie, że inni mogą czuć się niekomfortowo w jakiejś sytuacji – wyjaśnia Zawadzka. – Trzeba o to dbać i pilnować, żeby dziecko rozumiało, co dzieje się w nim samym i w ludziach dookoła niego. Nad empatią u dziecka trzeba pracować, ponieważ przydaje się w życiu : w szkole: dzięki empatii dziecko wie, co czują rówieśnicy, w co się razem bawić, jak nie zrobić innym przykrości w pracy: empatyczny pracownik i empatyczny pracodawca to bardzo dobry duet. Nie wykorzystują innych ludzi, rozumieją ich uczucia i lęki. Czego nie mówić do dziecka? Pamiętaj, że to nie tylko dziecko ma być...

Dorota Zawadzka radzi: jak kontrolować emocje?
Wychowanie
Emocje pod kontrolą: jak to zrobić? Pytamy Dorotę Zawadzką [WIDEO]
Rzuca się na ziemię i wrzeszczy? Jeśli ma 2 lata, to nic dziwnego. Jeśli jest starsze, pora działać! Zobacz nasz film i posłuchaj Doroty Zawadzkiej, która wyjaśnia jak pomóc dziecku kontrolować silne emocje.

Wyrażanie emocji to nic złego. Wszyscy przecież złościmy się, płaczemy, śmiejemy. To dobrze, że każdy z nas ma emocje , ważna jest jednak forma ich wyrażania – i to nad nią powinniśmy pracować z dzieckiem.  Dlaczego emocje są trudne dla dziecka? Wyrażanie emocji jest trudne, ponieważ małe dziecko ich nie zna i nie jest w stanie ich rozróżniać. Bardzo często nie rozumie, co się z nim dzieje. Istnieją oczywiście pewne normy dla wieku dziecka – u dwulatka na przykład naturalne jest to, że głośno się złości, głośno śmieje, głośno krzyczy, a kiedy jest niezadowolone, rzuca się na podłogę. Jednak przedszkolaki i starsze dzieci powinny już znać inne sposoby na radzenie sobie z emocjami. – Dwulatek może rzucić się na ziemię i walić głową o podłogę, ale trzylatek może już tupać, skakać, głośno krzyczeć, może mazać, coś drzeć, może w coś uderzać. Dajmy dziecku różne możliwości, nauczmy, jak wyrażać emocje – zachęca psycholożka Dorota Zawadzka, ekspertka akcji Widzę, Słyszę, Czuję, Wiem . Jak pomóc dziecku kontrolować emocje? Dzięki pomocy rodziców dziecko powinno zrozumieć, że rzucanie się z wrzaskiem na podłogę nie jest najlepszym sposobem wyrażania emocji. Pamiętajmy o tym, aby nie wzmacniać w dziecku takich zachowań , lecz tłumaczyć, że rozumiemy jego emocje, zapewniać, że to w porządku, że je odczuwa, ale może spróbować wyrażać je w inny sposób. – Musimy wyposażyć dzieci w inne kompetencje związane z emocjami. Nikt jeszcze się nigdy nie uspokoił po haśle: "Uspokój się!" – mówi Zawadzka. – Nie znam takiej osoby. Trzeba dziecku tłumaczyć, co może zrobić. Jak to zrobić? Dorota Zawadzka radzi, żeby: spojrzeć na to, w jaki sposób my sami wyrażamy emocje: co dziecko widzi? Czy widzi płaczącego rodzica? Krzyczącego? Rzucającego talerzami?...

Nasze akcje
dziecko na szczepieniu
O szczepieniach
Szczególne znaczenie szczepień przeciw pneumokokom u niemowląt i dzieci w dobie pandemii COVID-19
Partner
częste oddawanie moczu u dziecka
Zakupy
Szukasz najlepszego nocnika dla dziecka? Sprawdź nasz ranking!
Partner
Kobieta czyta książkę
Zakupy
Tej książce ufają miliony rodziców! Czy masz ją na półce?
Partner
łojotokowe zapalenie skóry
Pielęgnacja
Test zakończony sukcesem! 99% osób poleca te kosmetyki
Partner
Polecamy
Porady
Bon turystyczny przedłużenie
Aktualności
Bon turystyczny przedłużony: będzie obowiązywał również w sezonie zimowym 
Joanna Biegaj
Opieka na dziecko 2 dni
Prawo i finanse
2 dni opieki na dziecko: kiedy zgłaszać pracodawcy urlop opiekuńczy
Milena Oszczepalińska
życzenia na dzień chłopaka
Aktualności
Życzenia na Dzień Chłopaka: rymowanki, wierszyki, mądre cytaty
Joanna Biegaj
Ile trwa katar u dziecka
Zdrowie
Ile trwa katar u dziecka: katar wirusowy i bakteryjny. Ile trwa nieleczony katar?
Ewa Janczak-Cwil
Imiona aniołów: lista anielskich imion dla chłopców i dziewczynek
Aktualności
Imiona aniołów: lista anielskich imion dla dziewczynek i chłopców
Luiza Słuszniak
Pomysły na Dzień Chłopaka w szkole
Aktualności
Pomysły na Dzień Chłopaka w szkole: jak zorganizować obchody, jakie prezenty przygotować?
Joanna Biegaj
Ciasto na dzień chłopaka z kremem i owocami
Przepisy
Ciasto na Dzień Chłopaka: przepis. Spraw pyszną niespodziankę!
Adrianna Trusiuk
Dzień chłopaka i Dzień mężczyzny: czy to samo święto?
Święta i uroczystości
Dzień Chłopaka i Dzień Mężczyzny: czy to jest to samo święto?
Małgorzata Sztylińska-Kaczyńska
Zabawy na Dzień Chłopaka: fajne i śmieszne aktywności dla dzieci
Gry i zabawy
Zabawy na Dzień Chłopaka: fajne i śmieszne gry i zabawy dla dzieci
Sylwia Arlak
Urlop ojcowski
Prawo i finanse
Urlop ojcowski 2022: ile dni, ile płatny, wniosek, dokumenty
Magdalena Drab
upoważnienie do odbioru dziecka ze szkoły
Edukacja
Jak napisać upoważnienie do odbioru dziecka ze szkoły [WZÓR]
Joanna Biegaj
gęsty katar u dziecka
Zdrowie
Gęsty katar u dziecka – jak szybko się go pozbyć?
Ewa Janczak-Cwil
pielęgnacja niemowlaka
Aktualności
Najważniejsze zasady pielęgnacji niemowlaka (rady położnej)
Joanna Biegaj
upoważnienie do odbioru dziecka z przedszkola
Edukacja
Upoważnienie do odbioru dziecka z przedszkola: jak je napisać, kto może zostać upoważniony? 
Joanna Biegaj
skierowanie do lekarza
Zdrowie
Do jakiego specjalisty potrzebne jest skierowanie?
Magdalena Drab
Kaszka kukurydziana
Dieta
Kaszka kukurydziana dla niemowlaka – jak zrobić i od kiedy warto ją podać? [PRZEPIS]
Adrianna Trusiuk
Najlepsze książki dla 5-latka
Wychowanie
Książki dla 5-latków. Jakie wybrać, by zachwycić dziecko?
Luiza Słuszniak
wierszyk dla nauczyciela przedszkola
Przedszkolak
Wierszyk dla nauczyciela przedszkola: propozycje, które sprawdzą się też jako życzenia
Joanna Biegaj