Anemia w ciąży
fot. panthermedia

Anemia w ciąży wymaga leczenia: jak się objawia i jak jej zaradzić?

Anemia w ciąży jest zwykle wywołana szeregiem zmian, jakie zachodzą w ciele ciężarnej. Oszacowano, że z anemią w ciąży boryka się ponad 40 proc. przyszłych matek. Nie oznacza to jednak, że anemię można zlekceważyć. Wymaga leczenia, by uniknąć niebezpiecznych powikłań.
Małgorzata Wódz
Anemia w ciąży
fot. panthermedia
Anemia w ciąży zdarza się stosunkowo często, ponieważ płód wykorzystuje substancje zawarte w krwi matki w celu budowania własnego organizmu. Mówiąc obrazowo, podczas anemii w ciąży dochodzi do rozcieńczenia krwi – szybciej przybywa wówczas osocza niż cennych elementów krwi tj. hemoglobiny czy żelaza. Warto w tym czasie wykonywać badania morfologiczne, aby monitorować parametry i kontrolować stężenie krwinek w organizmie. 

Spis treści:
1. Jak rozpoznać anemię w ciąży po parametrach hemoglobiny?
2. Objawy anemii w ciąży
3. Znaczenie żelaza w ciąży
4. Jak leczyć anemię w ciąży?
5. Dieta na anemię w ciąży
6. Przykładowy jadłospis dla ciężarnej
7. Jak zapobiegać anemii w ciąży?

Jak rozpoznać anemię w ciąży po parametrach hemoglobiny?

Normy badania krwi w ciąży z oczywistych względów różnią się od wyników kobiety niespodziewającej się dziecka. Jeżeli robisz badania, warto, abyś nie interpretowała wyników samodzielnie tylko z pomocą lekarza. U kobiet borykających się z anemią w ciąży  najważniejsze są ilości czerwonych ciałek krwi (E, RBC) oraz hemoglobiny (HB, HGB).

Norma czerwonych ciałek u przeciętnego człowieka to 4 2-5,4 mln/mikrolitr, zaś w ciąży jest ona zmniejszona do 3,5-4,5 mln/mikrolitr. Normą ilościową hemoglobiny u kobiety jest 11,5-15,5 g/dl. W przypadku ciąży jest to około 11,5-13,5 g/dl. 

Często bywa tak, że w każdym organizmie dochodzi do wahań norm ilościowych zarówno hemoglobiny, jak i erytrocytów i nie świadczy to o groźnych zmianach w ciele ciężarnej. Niemniej jednak każdy spadek poniżej tych norm powinien zostać skonsultowany z lekarzem. Specjalista pomoże uzupełnić ewentualne niedobory.
Redakcja poleca: Niepokojące objawy w ciąży - wideo
Jakich dolegliwości w ciąży nie można lekceważyć? Wyjaśnia ginekolog.

Objawy anemii w ciąży

Niedokrwistość objawia się ogólnym pogorszeniem funkcjonowania organizmu. Im dłużej ciężarna cierpi z powodu anemii, tym dotkliwsze są jej objawy. Na początku pojawiają się:
  • bóle głowy,
  • zawroty głowy,
  • pogorszenie koncentracji,
  • kłopoty z pamięcią,
  • ogólne osłabienie organizmu,
  • szybkie męczenie się,
  • łamliwość paznokci,
  • wypadanie włosów.

Z czasem, jeżeli anemia w ciąży nie jest rozpoznana i leczona, do powyższych oznak dochodzą: 

Zaawansowana anemia w ciąży może zagrażać rozwojowi zarówno matki, jak i dziecka  i doprowadzić do przedwczesnego porodu, poronienia czy wad płodu. Jeżeli cierpisz na wymienione wyżej objawy, niezwłocznie udaj się do lekarza. Pamiętaj także o tym, aby zachować spokój – nawet zaawansowaną anemię można bez trudu wyleczyć. 

Znaczenie żelaza w ciąży

Pamiętaj, że żelazo w ciąży ma bardzo duże znaczenie dla ciebie i płodu. Kontroluj ewentualny niedobór żelaza w ciąży poprzez wykonywanie comiesięcznych badań krwi. Lekarz zleca zwykle wykonanie morfologii krwi, którą powinno się wykonywać co 4-6 tygodni, choćby ze względu na fakt, że anemia może się pojawić na każdym etapie ciąży. Lekarz ją rozpoznaje, jeśli wyniki badań morfologicznych wskazują na:

Jak leczyć anemię w ciąży?

W przypadku niedokrwistości spowodowanej brakiem żelaza należy łykać tabletki z tym pierwiastkiem przepisane przez lekarza prowadzącego ciążę. W przypadku niezaawansowanej anemii zwykle wystarczy przyjmowanie przez ciężarną preparatów żelaza w dawce 120 mg na dzień. Ważne jest to, aby zażywać żelazo w ciąży na kilkadziesiąt minut przed posiłkiem, po to, aby mogło jak najlepiej się wchłaniać. Przy bardziej nasilonej anemii konieczne jest podanie żelaza dożylnie, dzięki czemu szybciej i w większej dawce trafi ono od razu do organizmu. Pamiętaj, aby dawkowanie żelaza zawsze konsultować z lekarzem.

Dieta na anemię w ciąży 

Masz szansę poprawić sobie morfologię w ciąży, odpowiednio modyfikując codzienny jadłospis i wzbogacając go w produkty bogate w żelazo. Dobrym pomysłem jest wybór diety, która oprócz żelaza dostarczy także porcję witamin B6 i C, które wspomogą jego przyswajanie. Aby wzmocnić organizm:
  • Jedz czerwone mięso, np. wołowinę. 
  • Pamiętaj, by codziennie w twoim menu znalazły się zielone oraz czerwone warzywa (sałata, brokuły, papryka). Pomoże także picie soku z buraków i z marchwi.
  • Kupuj jajka (najlepiej takie, które na stempelku na skorupce mają pierwszą cyfrę "0" lub "1" – to oznacza, że pochodzą od kur karmionych ekologicznie lub z wolnego wybiegu. I takie jajka są najzdrowsze dla kobiet w ciąży (a w żółtku na pewno mają dużo żelaza). 
  • Wprowadź do jadłospisu naturalne środki zakwaszające (cytrusy lub soki z tych owoców, truskawki, jagody, pomidory, maliny), bo poprawiają wchłanianie żelaza.
  • Jeśli łykasz tabletkę z żelazem albo jesz posiłek bogaty w ten pierwiastek, staraj się nie popijać go herbatą, która nie sprzyja wchłanianiu żelaza.

Przykładowy jadłospis dla ciężarnej z niedoborem żelaza

Jeśli borykasz się z anemią w ciąży, postaraj się świadomie komponować swój jadłospis, tak, abyś dostarczała organizmowi możliwie najwięcej witamin i minerałów, które przywrócą właściwy poziom krwinek. Oto przykładowy jadłospis dla kobiety zmagającej się z anemią w ciąży:

Śniadanie
  • 3 kromki ciemnego chleba 
  • łyżeczka masła 
  • 3 liście sałaty
  • pasta jajeczna z dodatkiem pomidora, łyżki szczypiorku, 2 łyżeczek majonezu 
  • herbata owocowa 

Obiad
  • talerz zupy z fasolki szparagowej 
  • pulpet cielęcy z jarzynami
  • 4 duże pieczarki 
  • 3/4 szklanki ugotowanej kaszy gryczanej 
  • 3 liście sałaty z pomidorem i łyżeczką oleju słonecznikowego 
  • sok pomarańczowy 

Kolacja
  • befsztyk z polędwicy wołowej (150 g) 
  • pół brokuła 
  • surówka z marchwi i małego jabłka oraz łyżeczki oleju słonecznikowego 
  • sok z buraków

Jak zapobiegać anemii w ciąży?

Aby zapobiec anemii w ciąży, regularnie wykonuj badania, które pozwolą kontrolować stężenie hemoglobiny we krwi. Staraj się także jeść zbilansowane posiłki, bogate w żelazo i witaminę C. W diecie przyszłej mamy powinny znajdować się również produkty bogate w kwas foliowy. Są to:
  • pieczywo pełnoziarniste,
  • zielone i czerwone warzywa (brokuły, fasola, groszek zielony, papryka, pomidor),
  • owoce (cytrusy, maliny, truskawki, jagody, porzeczki),
  • ryby,
  • owoce morza,
  • jaja (zwłaszcza żółtka),
  • czerwone mięso (wołowina, wieprzowina, jagnięcina, cielęcina).

Unikaj zaś mocnej herbaty ze względu na obecność w niej taniny zmniejszającej zdolność wchłaniania żelaza z przewodu pokarmowego. Niewskazane są również napoje gazowane, bowiem zawierają fosforany, które blokują wchłanianie tego ważnego mikroelementu. Odpowiednia dieta w połączeniu z preparatami witaminowymi, które kobiety zazwyczaj otrzymują w ciąży, pomogą uniknąć niedokrwistości.

Źródło: www.webmd.com/baby/guide/anemia-in-pregnancy#1

Zobacz także:
Oceń artykuł

Ocena 3 na 1 głos

Zobacz także

Popularne tematy