Anemia w ciąży
fot. panthermedia

Jak uniknąć anemii i co zrobić, gdy u przyszłej mamy wystąpi niedokrwistość

Każdej przyszłej mamie, także tobie, może przytrafić się anemia. Wyjaśnimy, na czym polega i co robić, by maleństwo w twoim łonie dobrze się rozwijało i urodziło się zdrowe.
Anemia w ciąży
fot. panthermedia
Anemia często przytrafia się kobietom w ciąży, ponieważ dziecko w łonie mamy wykorzystuje substancje zawarte w jej krwi, żeby budować własny organizm. Mówiąc obrazowo, podczas anemii dochodzi do „rozcieńczenia” krwi – szybciej przybywa osocza niż jej cennych elementów (np. hemoglobiny i żelaza).

Objawy anemii

Niedokrwistość objawia się ogólnym pogorszeniem funkcjonowania organizmu. Im dłużej ciężarna cierpi z powodu niedokrwistości, tym dotkliwsze są tego objawy. Na początku pojawiają się:
  • bóle głowy,
  • zawroty głowy,
  • pogorszenie koncentracji,
  • kłopoty z pamięcią,
  • ogólne osłabienie organizmu,
  • szybkie męczenie się,
  • łamliwość paznokci,
  • wypadanie włosów.
Z czasem, jeżeli anemia nie jest rozpoznana i leczona, do powyższych oznak dochodzą:
  • zaburzenia czucia,
  • zaburzenia widzenia,
  • drętwienie kończyn,
  • blada cera,
  • przyspieszone bicie serca
  • bóle brzucha,
  • duszności,
  • niedociśnienie.

Duża anemia w ciąży może zagrażać rozwojowi dziecka - żelazo w ciąży ma naprawdę duże znaczenie dla ciebie (nie możesz przecież pozwolić sobie na gorszą formę) i dla dziecka (od tego zależy jego zdrowie). Nie martw się jednak na zapas, ewentualny niedobór żelaza w ciąży najlepiej wykazują wyniki comiesięcznych badań krwi. Lekarz zleca wykonanie morfologii krwi i powinno się ją robić co 4-6 tygodni, choćby ze względu na fakt, że anemia może się pojawić na każdym etapie ciąży. Lekarz ją rozpoznaje, jeśli wyniki badań morfologicznych wskazują na:
  • niski poziom hemoglobiny,
  • niski poziom hematokrytu,
  • nieprawidłową objętość czerwonych krwinek (MCV).
Redakcja poleca: Niepokojące objawy w ciąży - wideo
Jakich dolegliwości w ciąży nie można lekceważyć? Wyjaśnia ginekolog.

Co robić w przypadku anemii?

W przypadku niedokrwistości spowodowanej brakiem żelaza będziesz musiała łykać tabletki z tym pierwiastkiem przepisane przez lekarza. W większości przypadków lekkiej anemii wystarczające jest przyjmowanie przez ciężarną preparatów żelaza w dawce 120 mg na dzień. Ważne jest jednak to, by zażywać żelazo w ciąży na kilkadziesiąt minut przed posiłkiem, żeby mogło jak najlepiej się wchłaniać. Przy bardziej nasilonej anemii konieczne jest podanie żelaza dożylnie, dzięki czemu szybciej i w większej dawce trafi ono od razu do organizmu. Masz szansę poprawić sobie morfologię, odpowiednio modyfikując codzienny jadłospis i wzbogacając go w produkty bogate w żelazo.  

Jaka dieta wyleczy anemię w ciąży?

Przed wszystkim taka, która dostarczy porcję żelaza oraz witamin B6 i C, wspomagających jego przyswajanie. Aby poczuć się lepiej:
  • Jedz czerwone mięso, np. wołowinę. 
  • Pamiętaj, by codziennie w twoim menu znalazły się zielone oraz czerwone warzywa (sałata, brokuły, papryka). Pomoże także picie soku z buraków i z marchwi.
  • Kupuj jajka (najlepiej takie, które na stempelku na skorupce mają pierwszą cyfrę „0” lub „1” – to oznacza, że pochodzą od kur karmionych ekologicznie lub z wolnego wybiegu. I takie są najzdrowsze (a w żółtku na pewno mają dużo żelaza). 
  • Wprowadź do jadłospisu naturalne środki zakwaszające (cytrusy lub soki z tych owoców, truskawki, jagody, pomidory, maliny), bo poprawiają wchłanianie żelaza.
  • Jeśli łykasz tabletkę z żelazem albo jesz posiłek bogaty w ten pierwiastek, staraj się nie popijać go herbatą, która nie sprzyja wchłanianiu żelaza.

Przykładowy jadłospis dla ciężarnej

Sprawdź, co powinnaś jeść, gdy w czasie ciąży masz anemię.

Śniadanie
  • 3 kromki ciemnego chleba 
  • łyżeczka masła 
  • 3 liście sałaty
  • pasta jajeczna z dodatkiem pomidora, łyżki szczypiorku, 2 łyżeczek majonezu 
  • herbata owocowa 

Obiad
  • talerz zupy z fasolki szparagowej 
  • pulpet cielęcy z jarzynami
  • 4 duże pieczarki 
  • 3/4 szklanki ugotowanej kaszy gryczanej 
  • 3 liście sałaty z pomidorem i łyżeczką oleju słonecznikowego 
  • sok pomarańczowy 

Kolacja
  • befsztyk z polędwicy wołowej (150 g) 
  • pół brokuła 
  • surówka z marchwi i małego jabłka oraz łyżeczki oleju słonecznikowego 
  • sok z buraków

Jak  nie dopuścić do anemii w ciąży?

Regularne badanie krwi w ciąży pomoże kontrolować, czy nie pojawia się anemia u przyszłej mamy. Aby poprawić przyswajanie żelaza, trzeba jeść kwaśne owoce bogate w witaminę C, w diecie przyszłej mamy powinno znajdować się również dużo produktów bogatych w żelazo i kwas foliowy. Są to:
  • pieczywo pełnoziarniste,
  • zielone i czerwone warzywa (brokuły, fasola, groszek zielony, papryka, pomidor),
  • owoce (cytrusy, maliny, truskawki, jagody, porzeczki),
  • ryby,
  • owoce morza,
  • jaja (zwłaszcza żółtka),
  • czerwone mięso (wołowina, wieprzowina, jagnięcina, cielęcina).

Lepiej też unikać mocnej herbaty ze względu na obecność w niej taniny zmniejszającej zdolność wchłaniania żelaza z przewodu pokarmowego. Niewskazane są również napoje gazowane, bowiem zawierają fosforany, które blokują wchłanianie tego ważnego mikroelementu. Odpowiednia dieta w połączeniu z preparatami witaminowymi, które kobiety zazwyczaj otrzymują w ciąży, mogłaby ją całkowicie zabezpieczyć przed niedokrwistością.
  [content:0_17467,8_1712,0_25034,8_1758:ECVideo]  
Doładuj
Przeładuj

Popularne tematy

To Cię zainteresuje

Narzędzia dla mam

Więcej

Będę mamą

Ciążowe zakupy