wymioty po antybiotyku: co robić
fot. fotolia

Wymioty po antybiotyku - co zrobić, gdy dziecko zwymiotuje antybiotyk?

Wymioty po antybiotyku bardzo rzadko wymagają podawania powtórnej dawki leku. Zdaniem pediatry dr Pawła Grzesiowskiego, antybiotyk zaczyna się wchłaniać już po kilkunastu minutach od podania.
Katarzyna Imiołek
Konsultacja: dr Paweł Grzesiowski
wymioty po antybiotyku: co robić
fot. fotolia
Wymioty po antybiotyku przeważnie nie powodują zaburzeń we wchłanianiu się leku, o ile nie następują bezpośrednio po przyjęciu dawki. Jeśli jednak powtarzają się po każdym przyjęciu antybiotyku - należy skonsultować z lekarzem możliwość zmiany leczenia. 

Wymioty po antybiotyku - jak długo wchłania się antybiotyk?

Zdaniem doktora n. med. Pawła Grzesiowskiego, wchłanianie antybiotyku zwykle zaczyna się już kilkanaście minut po podaniu leku, a po godzinie organizm dziecka zdąży przyswoić już dużą część leku. Dlatego w tej sytuacji nie powinno się podawać powtórnej pełnej dawki. Można to zrobić, jeśli zwymiotowanie antybiotyku miało miejsce tuż po podaniu leku.

Warto też skontaktować się z lekarzem, gdy torsje występują za każdym razem, kiedy dziecko dostaje lek. Być może nie toleruje go i trzeba zmienić leczenie. Ale jeśli wymioty są sporadyczne, nie ma powodu do obaw.

Jak podać antybiotyk, gdy dziecko wymiotuje?

Jeśli dziecko wymiotuje po antybiotyku, zachowaj wyjątkową ostrożność przy dawkowaniu i przygotowywaniu leku do spożycia. Być może sporadyczne torsje spowodowane są nieprawidłowym przyjmowaniem leku. Najpierw uważnie przeczytaj ulotkę. Zwróć uwagę, czy lek podaje się przed posiłkiem, po posiłku czy w trakcie jedzenia. Poza tym:
  • lek przechowuj go zgodnie z zaleceniami producenta – niektóre najlepiej trzymać w lodówce;
  • zawiesinę przygotuj według instrukcji. Zbyt duża ilość wody może sprawić, że lekarstwo będzie za słabe i zmieni się sposób jego wchłaniania. Nie przerywaj kuracji, nawet jeśli dziecko poczuje się lepiej. Podaj mu wszystkie dawki, które przepisał pediatra. Zbyt krótkie stosowanie leku może grozić nawrotem choroby i sprawia, że bakterie uodparniają się na ten antybiotyk;
  • do popicia leków podawaj ciepłą przegotowaną wodę lub słabą herbatę. Soki owocowe (zwłaszcza grejpfrutowy) oraz mleko mogą utrudniać przyswajanie antybiotyku, a także podnosić ryzyko wystąpienia wymiotów;
  • pamiętaj też o podawaniu preparatów probiotycznych, które ochronią układ pokarmowy malucha.

Przy antybiotykach należy pamiętać o ścisłym przestrzeganiu dawek i pór podawania preparatu. Jeśli stosuje się go trzy razy na dobę, podawaj lek co 8 godzin, gdy dwa razy – co 12 godzin. Jeśli spóźniłaś się z podaniem antybiotyku lub zapomniałaś o jednej dawce, podaj ją, jak tylko sobie o tym przypomnisz. Ale jeżeli nie podałaś dwóch lub więcej – skontaktuj się z pediatrą.

Zobacz też:
Redakcja poleca: Niepokojące objawy zdrowotne u dziecka - film
Na co rodzice powinni zwrócić szczególną uwagę i kiedy koniecznie iść z dzieckiem do lekarza? Doradza pediatra.
dr Paweł  Grzesiowski
Konsultacja: dr Paweł Grzesiowski

Pediatra, immunolog, prezes Fundacji „Instytut Profilaktyki Zakażeń”, ekspert Naczelnej Rady Lekarskiej, autor wielu publikacji na temat profilaktyki, immunologii i szczepień.

Oceń artykuł

Ocena 5 na 4 głosy

Zobacz także

Popularne tematy