10 rad na dobry sen w ciąży

Długotrwałe zaburzenia snu w ciąży rodzą stres, który źle oddziałuje na płód. Dlatego przy bezsenności warto szukać pomocy lekarza.
Dobry sen w ciąży
fot. AdobeStock
Bezsenność najczęściej pojawia się dopiero w drugiej połowie ciąży, gdy brzuch staje się coraz większy. Nawet jeśli nigdy wcześniej nie skarżyłaś się na problemy ze snem, nagle możesz mieć kłopoty z zasypianiem albo skarżyć się z powodu nocnych pobudek. Ponieważ wysypianie się podczas ciąży jest bardzo ważne, sprawdź, co radzi dr n. med. Szymon Niemcewicz, lekarz psychiatra, specjalista medycyny snu.

 

I trymestr – niełatwy początek

Na początku ciąży przyszłe mamy zwykle śpią bardzo dobrze, a nawet mogą skarżyć się na nadmierną senność. Jest to spowodowane zmianami hormonalnymi, jakie zachodzą w tym okresie w organizmie. Jeśli w ciągu dnia odczuwasz nieodpartą potrzebę drzemki, połóż się (jeśli to możliwe) i prześpij. Organizm świetnie się wtedy zregeneruje. Niestety, niektóre ciężarne już na tym etapie odczuwają problemy ze snem. Ich najczęstszym powodem jest:

  • stres, lęki o dziecko i siebie – dlatego warto nauczyć się relaksować w ciąży
  • ucisk na pęcherz moczowy – to jedna z pierwszych ciążowych dolegliwości. Niektóre ciężarne muszą wstawać do toalety nawet po kilka razy w ciągu nocy.

II trymestr – czas spokoju

Środkowe miesiące ciąży to najwspanialszy okres. Z jednej strony przyszłe mamy są pełne energii i radości, z drugiej – czują cudowny spokój i harmonię. Ruchy dziecka stają się bardzo wyraźne. Towarzyszące im niezwykłe doznania, szczęście, a jednocześnie brak dolegliwości wpływają korzystnie również na sen.

III – najtrudniejsze miesiące

Problemy ze snem w końcówce ciąży mogą mieć wiele różnych przyczyn.

  • powiększający się ciężar ciała, a przede wszystkim duży brzuch
  • trudność ze znalezieniem wygodnej pozycji
  • silne ruchy dziecka
  • skurcze nóg
     
Jeśli kłopoty ze snem są spowodowane lękiem przed zbliżającym się porodem lub obawami o dziecko, przyszłej mamie na pewno pomoże rozmowa z lekarzem prowadzącym ciążę. Nic tak nie poprawia samopoczucia, jak zapewnienie specjalisty o tym, że dziecko ma się dobrze.
 
Przyczyny problemów ze snem w kolejnych trymestrach ciąży
 

10 sposobów na bezsenność podczas ciąży

  1. Zrezygnuj z używek – zakłócają sen. W ciąży niewskazane są: kawa i czarna mocna herbata (nie pij ich zwłaszcza na 1-2 godziny przed snem), a także papierosy oraz alkohol.
  2. Godzinę przed snem zrelaksuj się – idź na krótki spacer, weź ciepły (nie gorący!) prysznic.
  3. Dobrze przewietrz mieszkanie – temperatura w pokoju nie powinna wynosić więcej niż 21°C. Jeśli w sypialni jest zbyt duszno, a powietrze jest suche, może to powodować problemy z zaśnięciem, a także częste budzenie się.
  4. Wypij szklankę ciepłego mleka – zawiera aminokwasy, które mogą pomóc w zaśnięciu. W wyciszeniu się przed snem pomaga też herbata z melisy.
  5. Zasuń zasłonki lub żaluzje – w ciemnym pomieszczeniu lepiej się śpi.
  6. Pamiętaj, że łóżko służy do spania – nie prowadź przed snem ekscytujących dyskusji z mężem, nie oglądaj telewizji, nie wykonuj czynności związanych z pracą zawodową.
  7. Wstań i wypij szklankę kakao – powinno pomóc, jeśli nie możesz zasnąć dłużej niż pół godziny. A po 15-20 minutach znów się połóż.
  8. Nie myśl o tym, że nie będziesz mogła zasnąć – to lęk przed bezsennością najczęściej powoduje kłopoty ze snem.
  9. Nie śpij na plecach – powiększona macica uciska na pęcherz i naczynia krwionośne, utrudniając krążenie krwi i oddychanie. Nie przykrywaj się również zbyt ciężką kołdrą.
  10. Staraj się spać na lewym boku – to najlepsza pozycja do snu w ostatnim trymestrze ciąży. Pod prawe kolano możesz podłożyć jasiek.
 

Sen w ciąży – o co pytają przyszłe mamy

Jak dużo czasu powinnam poświęcać na sen, będąc w ciąży?

Tyle, aby czuć się wyspaną. Dorosły potrzebuje zwykle 6-10 godzin snu, ale zależy to od indywidualnych potrzeb. Napoleon sypiał po 4 godziny, Einstein – po 12, a obydwaj byli genialni.

Odkąd jestem w ciąży, śpię po 3-4 godziny dziennie. Czy to może niekorzystnie wpłynąć na zdrowie mojego dziecka?

Jeśli kobieta w ciąży nie śpi, jest stale zmęczona. Powstaje błędne koło: stres jest przyczyną bezsenności, która z kolei napędza stres. A wiadomo z badań, że przewlekły stres w ciąży powoduje zmiany hormonalne i niekorzystnie wpływa na dziecko, które może się gorzej rozwijać.

Czy mogę stosować jakieś leki lub preparaty nasenne?

Stosowanie leków nasennych w czasie ciąży nie jest wskazane. Można to robić jedynie na wyraźne zalecenie lekarza. Warto pić herbatki z melisy (działa uspokajająco) lub ciepłe mleko, ewentualnie spożywać preparaty magnezu (po konsultacji z ginekologiem). Jeśli to nie pomaga i taki stan trwa dłużej niż dwa tygodnie, poprośmy o pomoc specjalistę, aby ustalić, co powoduje bezsenność. Zwykle jest to depresja lub stany lękowe, często także problemy żołądkowe (np. kłopoty trawienne), kardiologiczne. Trzeba je leczyć.

Konsultacja medyczna: dr n.med. Szymon Niemcewicz, psychiatra, specjalista medycyny snu.
 
Zobacz też:
Doładuj
Przeładuj

Popularne tematy

To Cię zainteresuje

Narzędzia dla mam

Więcej

Wsparcie dla rodziców

Badania przyszłej mamy