ciążą 9.png
O ciąży Lekcja 9

Problemy ze snem w ciąży - przyczyny i 10 rad, jak sobie radzić z zaburzeniami snu

Problemy ze snem w ciąży rodzą stres, który źle oddziałuje na płód. Dlatego przy bezsenności warto szukać pomocy lekarza. Przyczyn może być wiele, np. ból pleców, zgaga lub koszmary senne. Zazwyczaj zależą one od tego, w którym trymestrze ciąży jesteś.

Partnerzy szkoły

Małgorzata Wódz
Konsultacja: dr n.med. Szymon Niemcewicz
Problemy ze snem w ciąży najczęściej pojawiają się dopiero w jej drugiej połowie, gdy brzuch staje się coraz większy. Nawet jeśli nigdy wcześniej nie skarżyłaś się na takie dolegliwości, nagle możesz mieć kłopoty z zasypianiem albo skarżyć się z powodu nocnych pobudek. Ponieważ wysypianie się podczas ciąży jest bardzo ważne, sprawdź, co radzi dr n. med. Szymon Niemcewicz, lekarz psychiatra, specjalista medycyny snu.

Spis treści
  1. Problemy ze snem w pierwszym trymestrze ciąży 
  2. Problemy ze snem w drugim trymestrze ciąży 
  3. Problemy ze snem w trzecim trymestrze ciąży
  4. Zaburzenia snu w ciąży - przyczyny
  5. Problemy ze snem w ciąży - 10 sposobów na bezsenność 
  6. Sen w ciąży – o co pytają przyszłe mamy

Problemy ze snem w pierwszym trymestrze ciąży 

Na początku ciąży przyszłe mamy zwykle śpią bardzo dobrze, a nawet mogą skarżyć się na nadmierną senność. Jest to spowodowane zmianami hormonalnymi, jakie zachodzą w tym okresie w organizmie. Jeśli w ciągu dnia odczuwasz nieodpartą potrzebę drzemki, połóż się (jeśli to możliwe) i prześpij. Organizm świetnie się wtedy zregeneruje. Niestety, niektóre ciężarne już na tym etapie odczuwają problemy ze snem. Ich najczęstszym powodem jest:

  • stres, lęki o dziecko i siebie – dlatego warto nauczyć się relaksować w ciąży
  • ucisk na pęcherz moczowy – to jedna z pierwszych ciążowych dolegliwości. Niektóre ciężarne muszą wstawać do toalety nawet po kilka razy w ciągu nocy.
Redakcja poleca: Pielęgnacja skóry twarzy w ciąży: lato
Wiosną i latem skóra twarzy przyszłej mamy może sprawiać problemy. Hormony sprawiają, że lubi się przetłuszczać, więc powstają zaskórniki i niedoskonałości, a słońce może powodować przebarwienia, czyli ostudę. Jak pielęgnować skórę twarzy latem, podpowiada Izabela Czernuszczyk, kosmetyczka z warszawskiego salonu Studio Style.

Problemy ze snem w drugim trymestrze ciąży 

Środkowe miesiące ciąży to najwspanialszy okres. Z jednej strony przyszłe mamy są pełne energii i radości, z drugiej – czują cudowny spokój i harmonię. Ruchy dziecka stają się bardzo wyraźne. Towarzyszące im niezwykłe doznania, szczęście, a jednocześnie brak dolegliwości wpływają korzystnie również na sen. W drugim trymestrze jednak często pojawiają się koszmary senne i straszne wizje - to może zakłócać nocny odpoczynek przyszłej mamy. 

Problemy ze snem w trzecim trymestrze ciąży

Problemy ze snem w końcówce ciąży mogą mieć wiele różnych przyczyn.

  • powiększający się ciężar ciała, a przede wszystkim duży brzuch
  • trudność ze znalezieniem wygodnej pozycji
  • silne ruchy dziecka
  • skurcze nóg
Jeśli kłopoty ze snem są spowodowane lękiem przed zbliżającym się porodem lub obawami o dziecko, przyszłej mamie na pewno pomoże rozmowa z lekarzem prowadzącym ciążę. Nic tak nie poprawia samopoczucia, jak zapewnienie specjalisty o tym, że dziecko ma się dobrze.

Zaburzenia snu w ciąży - przyczyny

Przyczyny problemów ze snem w poszczególnych trymestrach ciąży mogą być inne. Oto niektóre z nich:

Pierwszy trymestr
Drugi trymestr
  • Zgaga (cierpi na nią 30-50 % kobiet, nasila się w nocy)
  • Przekrwienie śluzówki nosa
  • Koszmary senne i straszne wizje (w ll trymestrze pojawiają się bardzo często)

Trzeci trymestr
  • Zespół niespokojnych nóg (ten problem ma ponad 15% kobiet w ciąży)
  • Częste siusianie (podobnie jak w l trymestrze, dziecko uciska pęcherz)
  • Ból bioder, ramion i pleców (brzuszek rośnie)
  • Ból w okolicach miednicy (poród już blisko!)

Inne powody:
  • Bóle pleców o różnym nasileniu na różnym etapie ciąży (cierpi na nie aż 80% kobiet)
  • Skrócony oddech i problemy z oddychaniem
  • Przyspieszone bicie serca
  • Chrapanie – dotyczy aż 30% przyszłych mam (obrzęk błon śluzowych nosa)
  • Stres i gotowość do porodu – aż 97% kobiet pod koniec ciąży budzi się lub nie śpi w nocy

Problemy ze snem w ciąży - 10 sposobów na bezsenność 

  1. Zrezygnuj z używek – zakłócają sen. W ciąży niewskazane są: kawa i czarna mocna herbata (nie pij ich zwłaszcza na 1-2 godziny przed snem), a także papierosy oraz alkohol.
  2. Godzinę przed snem zrelaksuj się – idź na krótki spacer, weź ciepły (nie gorący!) prysznic.
  3. Dobrze przewietrz mieszkanie – temperatura w pokoju nie powinna wynosić więcej niż 21°C. Jeśli w sypialni jest zbyt duszno, a powietrze jest suche, może to powodować problemy z zaśnięciem, a także częste budzenie się.
  4. Wypij szklankę ciepłego mleka – zawiera aminokwasy, które mogą pomóc w zaśnięciu. W wyciszeniu się przed snem pomaga też herbata z melisy.
  5. Zasuń zasłonki lub żaluzje – w ciemnym pomieszczeniu lepiej się śpi.
  6. Pamiętaj, że łóżko służy do spania – nie prowadź przed snem ekscytujących dyskusji z mężem, nie oglądaj telewizji, nie wykonuj czynności związanych z pracą zawodową.
  7. Wstań i wypij szklankę kakao – powinno pomóc, jeśli nie możesz zasnąć dłużej niż pół godziny. A po 15-20 minutach znów się połóż.
  8. Nie myśl o tym, że nie będziesz mogła zasnąć – to lęk przed bezsennością najczęściej powoduje kłopoty ze snem.
  9. Nie śpij na plecach – powiększona macica uciska na pęcherz i naczynia krwionośne, utrudniając krążenie krwi i oddychanie. Nie przykrywaj się również zbyt ciężką kołdrą.
  10. Staraj się spać na lewym boku – to najlepsza pozycja do snu w ostatnim trymestrze ciąży. Pod prawe kolano możesz podłożyć jasiek.

Gdy trudno ci znaleźć wygodną pozycję do snu, warto rozważyć zakup poduszki w kształcie rogala. Poduszka taka dopasowuje się do ciała, zapewnia wsparcie dla brzucha, nóg i głowy. I co ważne, przyda się także po porodzie - można się na niej położyć razem z noworodkiem albo wykorzystać podczas karmienia piersią.

 

Sen w ciąży – o co pytają przyszłe mamy

Jak dużo czasu powinnam poświęcać na sen, będąc w ciąży?

Tyle, aby czuć się wyspaną. Dorosły potrzebuje zwykle 6-10 godzin snu, ale zależy to od indywidualnych potrzeb. Napoleon sypiał po 4 godziny, Einstein – po 12, a obydwaj byli genialni.

Odkąd jestem w ciąży, śpię po 3-4 godziny dziennie. Czy to może niekorzystnie wpłynąć na zdrowie mojego dziecka?

Jeśli kobieta w ciąży nie śpi, jest stale zmęczona. Powstaje błędne koło: stres jest przyczyną bezsenności, która z kolei napędza stres. A wiadomo z badań, że przewlekły stres w ciąży powoduje zmiany hormonalne i niekorzystnie wpływa na dziecko, które może się gorzej rozwijać.

Czy mogę stosować jakieś leki lub preparaty nasenne?

Stosowanie leków nasennych w czasie ciąży nie jest wskazane. Można to robić jedynie na wyraźne zalecenie lekarza. Warto pić herbatki z melisy (działa uspokajająco) lub ciepłe mleko, ewentualnie spożywać preparaty magnezu (po konsultacji z ginekologiem). Jeśli to nie pomaga i taki stan trwa dłużej niż dwa tygodnie, poprośmy o pomoc specjalistę, aby ustalić, co powoduje bezsenność. Zwykle jest to depresja lub stany lękowe, często także problemy żołądkowe (np. kłopoty trawienne), kardiologiczne. Trzeba je leczyć.

Zobacz też:  
Konsultacja: dr n.med. Szymon Niemcewicz

psychiatra, specjalista medycyny snu.

Oceń artykuł

Ocena 5 na 12 głosy

Popularne tematy