Sposoby na bezsenność w ciąży – sprawdzone i bezpieczne [WIDEO]

Sposobem na bezsenność w ciąży nie są tabletki nasenne – tych ciężarna przyjmować nie powinna, zwłaszcza bez konsultacji z lekarzem. Dlatego warto wypróbować naturalne, bezpieczne i w wielu przypadkach skuteczne naturalne sposoby, m.in. odpowiednie ułożenie ciała, wietrzenie sypialni i pomagająca zasnąć kolacja.

Zobacz inne z serii: Ciąża bez tajemnic (16)

Największy problem z bezsennością w ciąży pojawia się w ósmym i dziewiątym miesiącu. Rosnąca macica uciska wtedy narządy wewnętrzne, trudniej jest oddychać, zwiększa się nacisk na pęcherz, pojawia się zgaga i skurcze łydek. Do tego dochodzą jeszcze wątpliwości związane ze zbliżającym się porodem i macierzyństwem. To wszystko sprawia, że kobiety spodziewające się dziecka mają trudności z zasypianiem albo wybudzają się kilka razy w nocy.

Bezsenność w ciąży – jak sobie radzić

Zła wiadomość jest taka, że w ciąży lepiej unikać dodatkowych wspomagaczy snu takich jak tabletki i uspokajające suplementy diety. Dobra jest taka, że nie zawsze są one skuteczne, a naturalne metody, które można stosować, często działają cuda. Oto one:

Spanie na boku na bezsenność w ciąży

Najlepiej na lewym, ponieważ wtedy krew w organizmie krąży z większą łatwością – dzięki temu do łożyska dociera więcej substancji odżywczych. Taka pozycja sprzyja też pracy nerek – filtracja odbywa się skuteczniej, więc unikniesz dzięki temu obrzęków dłoni i stóp. W spaniu na boku przydatna może się okazać specjalna poduszka do spania dla ciężarnych, poduszka do karmienia lub zwykły koc czy poduszka włożona między kolana.

Mała kolacja zapobiega budzeniu się w nocy w ciąży

Nie możesz chodzić spać głodna, ale z drugiej strony nie warto się też przejadać. Najlepiej zachować umiar i złoty środek – zjedz coś lekkiego, dzięki temu unikniesz zgagi i ociężałego żołądka podczas układania się do snu. Pamiętaj, że najlepiej ostatni posiłek przed pójściem do łóżka powinno się zjeść na około dwie godziny wcześniej. Jeśli masz problem z nocnym głodem, połóż na nocnej szafce zdrową przekąskę i skorzystaj z niej, gdy się przebudzisz – jabłko, garść orzechów czy surowe warzywa.

Babcine sposoby na bezsenność w ciąży

Szklanka ciepłego mleka przed snem to jeden ze starych i sprawdzonych sposobów na bezsenność w ciąży. Innym sposobem jest zjedzenie czegoś bogatego w węglowodany (jabłko, kawałek bułki). Jeśli masz jednak problemy ze zgagą w ciąży, raczej tego sposobu unikaj – dolegliwości nasilają się po posiłku bogatym w węglowodany.

Nie zwlekaj z pójściem do toalety

W 2. i 3. trymestrze ciąży wędrówki do toalety będą coraz częstsze. To zupełnie normalne. Pamiętaj jednak by nie wstrzymywać moczu, ponieważ może to prowadzić do infekcji dróg moczowych, a te mogą spowodować wiele szkód w organizmie mamy i dziecka (a nawet być przyczyną przedwczesnego porodu i innych powikłań!).

Napary ziołowe zapobiegają budzeniu się w nocy w ciąży

Nie powinnaś przyjmować preparatów nasennych, jednak filiżanka melisy, która ukoi nerwy i wyciszy, jest dozwolona. Możesz też wypróbować napary z innych ziół, pamiętaj jednak, że będąc w ciąży, nie wszystkie zioła i herbaty są dla ciebie wskazane. Możesz pić melisę, pokrzywę, miętę oraz rumianek – te zioła są bezpieczne dla kobiet w ciąży i większość z nich działa wyciszająco i uspokajająco.

Relaksacja ułatwia zasypianie w ciąży

Idealne będą ćwiczenia na rozluźnienie mięśni lub oddechowe, które wyciszą i pozwolą się odprężyć. Ułóż się wygodnie (pamiętasz? – na lewym boku!). Po kolei rozluźniaj mięśnie, zaczynając od czoła, twarzy i okolic szczęk. Następnie rozluźniaj po kolei: szyję, barki, ramiona, plecy i brzuch, biodra i w końcu nogi. Gdy się cała odprężysz, zacznij spokojnie oddychać i na oddechu się skup.
Postaraj się też nie zamartwiać zbliżającym porodem i macierzyństwem, bo niektóre rzeczy są nieuniknione. Zamiast tego skup się na pozytywnych myślach, marzeniach o egzotycznych wakacjach lub czymś, co zawsze sprawia ci radość.

Nie myśl o tym, że nie możesz spać w nocy w ciąży

Takie „nakręcanie się” jeszcze nigdy nikomu nie pomogło, a przewracanie się z boku na bok wzbudzi tylko irytację, zmęczenie i jeszcze nasili bezsenność. Zamiast tego poczytaj książkę lub posłuchaj relaksacyjnej muzyki na słuchawkach. Pomoże też wietrzenie sypialni, zanim położysz się do łóżka. Unikaj za to patrzenia w ekrany – telefon, komputer i telewizor. Emitowane przez nie niebieskie światło dodatkowo utrudnia zasypianie. Najlepiej by było zapomnieć o ekranach już na dwie godziny przed pójściem do łóżka.

Masaż sposobem na bezsenność w ciąży

Dotyk partnera pozwoli ci się rozluźnić – czułe chwile we dwoje relaksują, zobaczysz, że łatwiej będzie ci po nich zasnąć. Pomoże też olejek np. lawendowy, który odpręża i działa nasennie.

Kiedy miną problemy ze snem w ciąży?

Zła wiadomość jest taka, że twoje problemy mogą trwać aż pierwszych objawów porodu. Jako przyszła mama potrzebujesz snu bardziej niż kiedykolwiek – pozwala on zregenerować się i nabrać sił na zbliżający się poród. Ponadto, po porodzie na pewno się nie wyśpisz, więc staraj się zaradzić problemom ze snem już teraz.

Zobacz też:

Oceń artykuł

Ocena 5 na 2 głosy

Zobacz także

Popularne tematy