bezsenność w ciąży
fot. Adobe Stock

Bezsenność w ciąży: przyczyny problemów ze snem i sprawdzone sposoby na zaśnięcie

Na bezsenność w ciąży lub pogorszenie jakości snu cierpi, według Amerykańskiej Narodowej Fundacji Snu, aż 75 proc. kobiet spodziewających się dziecka. Problem dotyka głównie przyszłych mam w III trymestrze ciąży, ale niewiele mniej kobiet ma kłopoty ze snem na wcześniejszych etapach ciąży.
Małgorzata Wódz
bezsenność w ciąży
fot. Adobe Stock
Bezsenność w ciąży może być powodowana zmianami w organizmie ciężarnej. Rosnąca macica uciska narządy wewnętrzne. Wywołuje to duszności w ciąży, parcie na pęcherz i konieczność częstego oddawania moczu, kurcze łydek i zgagę, które utrudniają zasypianie i wybudzają ze snu. Problemy ze snem w ciąży to także wina hormonów oraz niepokoju, które mogą towarzyszyć zbliżającemu się porodowi.

Spis treści:

Bezsenność na początku ciąży

Stwierdzono, że najczęściej dotyka kobiet, które spodziewają się dziecka po raz pierwszy. Po części kłopoty ze snem na tym etapie ciąży mogą wynikać z dużej senności, która pojawia się w ciągu dnia i drzemek. Zakłócają one naturalny rytm czuwania i snu i utrudniają zasypianie w nocy. Inną przyczyną bezsenności na początku ciąży, czyli w I trymestrze, są zmiany hormonalne, które zaburzają głęboką fazę snu (SEM), pogarszając jego jakość.
Redakcja poleca: HIV a ciąża - jakie jest ryzyko zakażenia dziecka? Wywiad z ekspertem
HIV w ciąży to nie wyrok! Dr Ernest Kuchar wyjaśnia, że odpowiednio wykryty i leczony wirus HIV zmniejsza niemalże całkowicie ryzyko przeniesienia się wirusa na dziecko.

Skutki bezsenności w ciąży

Dobrej jakości sen jest bardzo ważny, a skutki bezsenności w ciąży mogą objawiać się nie tylko w samopoczuciu przyszłej mamy. Problemy ze snem u ciężarnych, a więc kłopoty z zasypianiem, częste wybudzanie się w nocy, zbyt wczesne budzenie się rano, powodują:
  • problemy z koncentracją,
  • brak energii w ciągu dnia,
  • nadmierną senność za dnia,
  • ogólne osłabienie,
  • pogorszenie odporności, co może sprzyjać np. infekcjom intymnym w ciąży.

Sposoby na bezsenność w ciąży

Powtarzające się problemy ze snem i wynikające z nich kłopoty warto zgłosić lekarzowi. Co prawda nie przepisze on leków na bezsenność w ciąży, gdyż mogą niekorzystnie wpływać na płód, ale podpowie, jak w bezpieczny sposób łagodzić dolegliwości utrudniające zasypianie i głęboki sen. Najczęściej w takiej sytuacji poleca się:
 

1. Układanie się do snu na boku

Zwłaszcza na lewym. Tak jest zdrowiej dla kobiety i dziecka, bo wtedy łatwiej krąży krew – do łożyska dociera więcej substancji odżywczych. Łatwiej też pracować nerkom, które usuwają produkty przemiany materii i nadmiar płynów, co zmniejsza obrzęki stóp i dłoni. Ciężarnej będzie wygodniej, jeśli między kolana włoży niewielką poduszkę (albo specjalną podłużną poduszkę-kojec).
 

2. Małe kolacje

Chodzenie spać w ciąży z pełnym żołądkiem kończy się zgagą. Trudno też wtedy mówić o spokojnym śnie. Ważne jest nie tylko to, co się je, ale też pora jedzenia – od ostatniego obfitego posiłku do położenia się spać powinny minąć dwie godziny. Później można zjeść już tylko coś lekkiego: jogurt, banana.
Jeśli bezsenność powodują koszmarne sny lub bóle głowy w ciąży, prawdopodobnie odpowiada za to niski poziom cukru we krwi. Warto wtedy wzbogacić ostatni posiłek o białko, np. jajko, jogurt, serek. Dzięki temu we krwi aż do rana utrzyma się wysoki poziom cukru.
 

3. Babcine sposoby na bezsenność 

Podobno łatwiej zasnąć po wypiciu szklanki ciepłego mleka lub zjedzeniu produktu bogatego w węglowodany (kromki chleba, jabłka). Ale uwaga! Jeśli powodem bezsenności w ciąży jest zgaga w ciąży, warto znaleźć inny sposób, bo ta dolegliwość niestety nasila się po posiłku obfitującym w węglowodany.
 

4. Niezwłoczne oddawanie moczu

To normalne, że w drugiej połowie ciąży często odczuwa się parcie na pęcherz, co dokucza zwłaszcza w nocy. Nie warto wtedy wstrzymywać się z pójściem do toalety, gdyż może to doprowadzić do infekcji dróg moczowych w ciąży. Jeżeli potrzeba oddawania moczu pojawia się bardzo często, a porcje moczu są niewielkie, trzeba o tym powiedzieć lekarzowi, bo to może być już objaw rozwijającej się infekcji.
 

5. Zioła

Leki ziołowe na sen i uspokojenie mogą być równie silne (i szkodliwe dla płodu) jak preparaty chemiczne. Dlatego przed zastosowaniem ziołowego specyfiku, trzeba skonsultować się z lekarzem, gdyż nie wszystkie zioła w ciąży są bezpieczne. Na pewno jednak nie zaszkodzi ciąży melisa. Napar z niej działa uspokajająco i wypity wieczorem pomaga zasnąć.
 

6. Relaks

Warto wypróbować łagodne ćwiczenia rozciągające i oddechowe (sprawdź: Jak oddychać w ciąży). Można też zastosować wizualizację: wyobraź sobie, np. że siedzisz na plaży w słoneczny poranek. Patrzysz na fale. Staraj się wsłuchiwać w dźwięki, wyczuwać zapachy. Relaksacja w ciąży uspokaja i koi nerwy.
 

7. Zajęcie na przeczekanie

Zamiast godzinami przewracać się z boku na bok, lepiej jest wstać, poczytać książkę, ewentualnie obejrzeć coś w telewizji. Najgorsze, co można zrobić, to leżeć, przewracać się z boku na bok i denerwować tym, że nie można zasnąć. Warto za to unikać przed pójściem do łóżka wpatrywania się w tablet, telefon czy komputer – emitowane przez nie niebieskie światło zakłóca proces zasypiania. I jeszcze jedno: wieczorem dobrze jest wietrzyć sypialnię. Odpowiednia ilość tlenu sprawia, że nocny wypoczynek jest lepszej jakości.
 

8. Masaż

Czuły dotyk bliskiej osoby pomaga wieczorem wyciszyć się i zasnąć. Oto prosty przepis dla partnera na wykonanie masażu.
  • Kup olejek lawendowy. Dostaniesz go w sklepie zielarskim.
  • Włącz muzykę. W roli „uspokajacza nerwów” dobrze sprawdzają się dźwięki natury, np. śpiew ptaków, szum fal.
  • Rozgrzej olejek w dłoniach. Delikatnie wymasuj ukochanej kark, ramiona i stopy.
 

9. Rozmowa z lekarzem

Gdy bezsenność w ciąży staje się bardzo uciążliwa, pojawia się osłabienie i nerwowość, trzeba porozmawiać z lekarzem. Sen jest niezbędny do normalnego funkcjonowania. Pracującej przyszłej mamie może przydać się kilka dni zwolnienia lekarskiego, co da jej szansę na wypoczynek i zregenerowanie sił.

Sprawdź też:
Oceń artykuł

Ocena 5 na 3 głosy

Zobacz także

Popularne tematy