pancaki z syropem klonowym
fot. Panthermedia

Czym zastąpić biały cukier w diecie dziecka?

Biały cukier jest bezwartościowy - to puste kalorie, najlepiej w ogóle wykluczyć go z diety dziecka. Nie tylko nie ma żadnych wartości odżywczych, ale też przyczynia się do nadwagi u dzieci. Ale niesłodkiemu dzieciństwu stanowczo się sprzeciwiamy! Bo dobre zamienniki białego cukru istnieją.
Aleksandra Sobieraj
pancaki z syropem klonowym
fot. Panthermedia
Nie każdy cukier jest zły. Większość produktów naturalnie zawiera cukier, np. owoce - fruktozę, mleko - laktozę, ale oprócz nich także mnóstwo cennych składników (witaminy, składniki mineralne, białko, błonnik). Najlepiej więc jeśli dziecko je produkty naturalnie słodkie. A jeśli już musisz słodzić, używaj dobrych zamienników białego cukru. A są nimi:

Miód

Zawiera dużo łatwo przyswajalnych cukrów prostych, a także potas, wapń, magnez, cynk, żelazo i cenne enzymy, dzięki którym działa jak antybiotyk. Jest silnym alergenem, więc ostrożnie podawaj go dziecku dopiero w drugim roku życia. Nie dodawaj miodu do gorących napojów, bo wtedy traci swe właściwości. 
Redakcja poleca: Jak sprawdzić, czy miód jest prawdziwy? [WIDEO]
Aby sprawdzić, czy miód jest prawdziwy czy sztuczny, wystarczy spojrzeć na etykietę i informacje o składzie. Prawdziwy miód powinien ulec krystalizacji w ciągu kilku, kilkunastu tygodni od jego produkcji.

Syrop klonowy

Produkuje się go wyłącznie w Kanadzie i USA. Ten gotowy syrop zawiera około 33% wody i 67% cukru. Sok, z którego powstaje, to dla drzewa życiodajny płyn. Syrop klonowy zawiera m.in. składniki mineralne oraz m.in. sporo witamin z grupy B, w tym kwas foliowy. Ma mniej kalorii niż miód. 

Brązowy cukier

Otrzymuje się go z trzciny cukrowej, ma brązowy kolor, bo zawiera melasę, która nadaje mu charakterystyczny przyjemny smak. Jest też w niej zawarta niewielka ilość składników mineralnych, więc można powiedzieć, że brązowy cukier trzcinowy jest nieco lepszy niż biały.

Ksylitol

Naturalny słodzik, który nie jest cukrem, występuje w wielu roślinach, ale najwięcej jest go w brzozach i z nich jest pozyskiwany. Działa antybakteryjnie, zwiększa odporność. Zwalcza w jelitach szkodliwe bakterie - np. Helicobacter pylori - zmniejsza też nasilenie alergii, ogranicza rozwój pleśni i drożdżaków w przewodzie pokarmowym.

Syrop z agawy

Produkuje się go w Meksyku, powstaje z wyciśniętego z rdzenia agawy soku. Zawiera fruktozę, czyli cukier prosty, który jest przyswajany przez organizm dużo wolniej niż sacharoza (biały cukier) lub glukoza. Zawiera też spore ilości inuliny – naturalnego prebiotyku i jest źródłem błonnika. 

Stewia

Roślina, która jest bardzo słodka – łyżeczka suszonych sproszkowanych liści stewii może zastąpić pół szklanki cukru. Nie podnosi poziomu glukozy we krwi, nie powoduje próchnicy zębów, a nawet działa bakteriobójczo i grzybobójczo. Zawiera sporo składników mineralnych (wapń, potas, magnez, żelazo), a także witaminy, m.in. z grupy B, witaminę C, beta-karoten.  

Zobacz też: 5 pomysłów na szybkie i zdrowe desery dla dziecka
Oceń artykuł

Ocena 5 na 1 głos

Zobacz także

Popularne tematy