Ból pleców po porodzie? Przez te 4 błędy nabawisz się trwałej kontuzji!

W ciąży i po porodzie kręgosłup jest narażony na duże obciążenia. Dodatkowo podczas codziennej opieki nad niemowlakiem łatwo o błędy, przez które ból pleców u mamy się nasila. Bywa, że zła postawa i niewłaściwe ułożenie dziecka podczas karmienia prowadzi nawet do poważnych zwyrodnień i bólu, który w przyszłości może utrudniać normalne funkcjonowanie.
Ból pleców odczuwa większość kobiet na którymś etapie ciąży bądź w pierwszych miesiącach i latach po porodzie. Nadmierne obciążenie kręgosłupa i mięśni, które go podtrzymują, to naturalna konsekwencja rosnącego w ciąży brzucha i zmiany środka ciężkości. Po porodzie wcale nie jest lepiej, bo opieka nad małym dzieckiem wymaga wysiłku i częstego podnoszenia ważącego coraz więcej niemowlęcia. Możesz jednak zmniejszyć ryzyko poważnych urazów i zwyrodnień kręgosłupa, jeśli będziesz pamiętać o właściwej pozycji przy podnoszeniu i karmieniu dziecka. Pomogą ci też przydatne gadżety, jak poduszka do karmienia i nosidło ergonomiczne. O rady dla młodych mam zapytałyśmy Justynę Podobińską, trenerkę personalną.

Błędy, które powodują ból pleców po porodzie

Na szczęście po porodzie, nawet jeśli karmisz piersią, możesz łagodzić ból pleców, przyjmując leki przeciwbólowe (paracetamol, ibuprofen). Ale to tylko doraźne rozwiązanie. Warto wyeliminować te błędy, by nie dopuścić do trwałych urazów kręgosłupa.

Zła postawa podczas pielęgnacji dziecka

Często po porodzie, wykonując codzienne zabiegi pielęgnacyjne, mamy garbią się, schylają do wanienki albo łóżeczka, co powoduje ból w odcinku lędźwiowym kręgosłupa. Dziecko leży za nisko, a w sprzętach codziennego użytku (np. wanienka) brakuje regulacji wysokości.

Co zrobić? Stanowisko do pielęgnacji dziecka, np. przewijak, ustaw na wysokości bioder (najlepiej zamontuj go na łóżeczku lub komodzie). Kup wanienkę z wysokim stelażem. Kąpiel, ubieranie, przewijane powinnaś wykonywać w pozycji wyprostowanej.

Zła pozycja podczas karmienia dziecka

Po porodzie mnóstwo czasu spędzamy, karmiąc dziecko. Siedzimy często zgarbione, przekrzywione na bok, a przepełnione mlekiem piersi tylko zwiększają obciążenie kręgosłupa. 
Co zrobić? Przygotuj wygodne stanowisko do karmienia piersią, zadbaj o podpórki pod łokcie, dziecko kładź na specjalnej poduszce do karmienia. Zawsze siedź wyprostowana.

Noszenie dziecka na jednym biodrze 

Obciążanie wciąż tylko jednej strony ciała to prosta droga do kontuzji. Ciało jest stale przechylone, a kręgosłup się wykrzywia. 
Co zrobić? Noś dziecko na dwóch biodrach, na zmianę, nawet jeśli na początku wydaje ci się to niewygodne, bo przyzwyczaiłaś się do jednej postawy. Podczas noszenia dziecka prostuj plecy i pilnuj, by obie strony ciała były obciążone w miarę równomiernie. Zainwestuj w chustę do noszenia bądź nosidło ergonomiczne.

Nieprawidłowe podnoszenie dziecka z podłogi

Zwykle mamy podnoszą dziecko, schylając się i zginając plecy, na wyprostowanych nogach. To wielki błąd! Obciążenie odcinka lędźwiowego kręgosłupa jest wtedy ogromne, zwłaszcza jeśli waga dziecka rośnie zbyt szybko. 
Co zrobić? Zanim podniesiesz dziecko, ukucnij, weź dziecko na ręce i dopiero podnieś się, prostując nogi. W ten sposób zabezpieczysz plecy. 

Zobacz też:

Oceń artykuł

Ocena 0 na 0 głos

Popularne tematy