kobieta, mama, ciąża, brzuszek, plecy

Bóle pleców w ciąży

Z każdym dniem ciąży rośnie obciażenie dla twoich pleców. Jako przyszła mama musisz o nie szczególnie dbać, a także wiedzieć, co robić, jeśli jednak pojawią się dolegliwości.
Małgorzata Wódz
kobieta, mama, ciąża, brzuszek, plecy
Podczas ciąży twój kręgosłup musi dźwigać o wiele większy ciężar niż zwykle. Średnio jest to 15 dodatkowych kilogramów. Nic dziwnego, że wiele przyszłych mam skarży się na bóle pleców. Sprzyja im nie tylko większa waga, ale również rosnące dziecko, które zaczyna uciskać kręgosłup. Coraz większy brzuch sprawia, że środek ciężkości twojego ciała przesuwa się do przodu. Abyś mogła zachować równowagę, mięśnie pleców muszą się więcej napracować, czego efektem może być ból. Oto sposoby, jak go uniknąć i jak sobie z nim radzić, jeśli jednak nie uda się mu zapobiec.

Co robić, by uniknąć bólu pleców w ciąży?

  • Utrzymuj prawidłową postawę ciała, nie garb się, gdyż kręgosłup jest wtedy dodatkowo obciążony.
  • Jeśli tylko lekarz ci na to pozwala, staraj się ćwiczyć. To wzmocni mięśnie pleców. Możesz chodzić np. na aquafitness dla ciężarnych. Dobrym pomysłem będzie też joga dla ciężarnych. Czytaj też: Sport a ciąża
  • Jeśli masz pracę siedzącą, co pewien czas wstań od biurka. Co godzinę zrób sobie przerwę, którą wykorzystasz na to, by się przespacerować. Siedzenie tylko pozornie wydaje się wygodną pozycją. Jeśli długo pozostajesz w tej pozycji, może pojawić się ból pleców i kłopoty z krążeniem w nogach.
  • Gdy stoisz, staraj się kierować kręgosłup ku górze. Wyobraź sobie, że rośniesz. Poczujesz wtedy, że tułów staje się lżejszy. 
  • Nie noś wysokich obcasów, przerzucają ciężar ciała na przednią część stóp, sprzyjają przesunięciu środka ciężkości jeszcze bardziej do przodu. To dodatkowo obciąża plecy. Idealne buty powinny mieć  obcas około 1,5-centymetrowy.  
Redakcja poleca: Pielęgnacja skóry twarzy w ciąży: lato
Wiosną i latem skóra twarzy przyszłej mamy może sprawiać problemy. Hormony sprawiają, że lubi się przetłuszczać, więc powstają zaskórniki i niedoskonałości, a słońce może powodować przebarwienia, czyli ostudę. Jak pielęgnować skórę twarzy latem, podpowiada Izabela Czernuszczyk, kosmetyczka z warszawskiego salonu Studio Style.

Jak postępować, gdy w ciąży dokucza ci ból pleców?

  • Jeśli boli cię okolica lędźwiowa, stań w lekkim rozkroku i ułóż pośladki tak, jakbyć chciała podwinąć pod siebie ogon. 
  • Gdy czujesz ostry ból pleców promieniujący do nogi, tzw. rwę kulszową, poproś swojego ginekologa o skierowanie do fizjoterapeuty.
  • Poproś kogoś, by zrobił ci masaż. Przygotuj sobie taki preparat: do 100 ml olejku z migdałów dodaj po 20 kropel esencji z jałowca, rumianku i lawendy. Poproś kogoś o wymasowanie cię tym olejkiem. Czytaj też: Zabiegi pielęgnacyjne w ciąży
  • Zrób sobie kąpiel. Pamiętaj, by nie była zbyt ciepła. Wlej do niej kilka kropli esencji lawendowej i zanurz się na kilka chwil. Woda najszybciej przynosi ulgę w bólu pleców - działa natychmiast! Możesz też chodzić na basen i pływać.  
  • Używaj do siedzenia dmuchanej piłki, balansowanie na niej doskonale wzmacnia mięśnie pleców. Czytaj też: Ćwiczenia poprawiające kondycję i nastrój
  • Przyjrzyj się materacowi, na którym śpisz, zbyt miękki nasila bóle pleców. Czytaj też: Rady na dobry sen
Obejrzyj film, który pokazuje ćwiczenia łagodzące bóle pleców w drugim trymestrze ciąży:


Oceń artykuł

Ocena 6 na 1 głos

Zobacz także

Popularne tematy