wigilia, stół wigilijny, święta, Boże Narodzenie, kuchnia świąteczna
fot. Panthermedia

Ciąża a potrawy wigilijne – co można jeść, a czego unikać?

Świąteczne makowce, pierogi, barszcz czerwony… W tym roku, zamiast na tradycję, zwracaj większą uwagę na swój stan. Wiele ze świątecznych potraw to skarbnica zdrowia, ale innych lepiej w ciąży unikać.
Sylwia Niemczyk
wigilia, stół wigilijny, święta, Boże Narodzenie, kuchnia świąteczna
fot. Panthermedia

Przygotowując świąteczny jadłospis, warto dobierać potrawy w taki sposób, aby zachowując tradycyjny świąteczny charakter, ale nie obciążać żołądka. Wybierz te produkty, które będą najbardziej wartościowe, a unikaj potraw ciężkostrawnych i powodujących wzdęcia. Warto wiedzieć,  że nie wszystkie wigilijne potrawy są w ciąży dozwolone – niektórych dań lepiej nie jeść. I na odwrót: nie wszystkie są zakazane – są i takie, które dodadzą przyszłej mamie zdrowia! Kapusta z grzybami, barszcz czerwony, śledź, karp smażony... co można zjeść, a czego unikać? Podpowiadamy!

Potrawy wigilijne, które możesz jeść w ciąży

Zwróć szczególną uwagę na składniki użyte do przygotowania danej potrawy. Niektóre z nich mogą być skarbnicą witamin i minerałów dobrych dla ciebie i maluszka.
  • Piernik tradycyjny - Ten upieczony z mąki żytniej i miodu to dobry błonnik, minerały i substancje czynne cenne dla zdrowia. Jedz go jednak raczej bez marmolady i polewy czekoladowej.

Czytaj też: 5 przepisów na pierniczki

  • Zupa migdałowa - Jest lekka, słodka, bogata w białka pochodzące z mleka oraz lekkostrawne węglowodany zawarte w ryżu. Zawiera w sobie także całkiem dużo potasu, dobrych kwasów tłuszczowych i witaminy E – w te zdrowe substancje obfitują słodkie migdały.
  • Sernik - Ten zrobiony z twarogu albo serka typu mascarpone dostarczy ci na pewno dużą porcję białka. A do tego – mnóstwo składników mineralnych pochodzących z bakalii. Niestety, taki tradycyjny sernik ma także sporo cukru, więc nie jedz go zbyt dużo. Niech to będzie jeden kawałek. I najlepiej bez grubej warstwy słodkiego lukru lub czekolady.

Wypróbuj przepis na sernik z brzoskwiniami

  • Kompot z suszu - Jest idealny na ciążowe kłopoty, bo zawiera błonnik, który usprawnia pracę jelit i sprzyja rozwojowi dobrej flory bakteryjnej. Najlepiej zrobisz, gotując kompot bez przykrycia, aby odparować dwutlenek siarki zawarty w suszu (wybieraj raczej owoce suszone bez konserwantów – sprawdzaj to na etykiecie).

  • Ryba po grecku - Najlepiej dorsz albo mintaj (ryby morskie są bogate w pożyteczne kwasy omega-3). Upiecz rybę w folii przed wymieszaniem z warzywami (będzie mniej kaloryczna niż smażony filet). Dopraw sokiem pomidorowym. Pomidory to nie tylko potas i witaminy z grupy B, lecz także likopen, który chroni organizm przed chorobami, m.in. układu krążenia. Duszone warzywa (najlepiej gotowane na parze) dostarczą składników mineralnych i błonnika.

Wypróbuj przepis na rybę z warzywami

  • Gotowany łosoś - Będzie zdecydowanie lepszy od smażonego karpia. Może być także dorsz lub halibut. To morskie trio zawiera jod oraz nienasycone kwasy tłuszczowe omega-3 – zestaw niezbędny do prawidłowego rozwoju oczu i mózgu maleństwa. Jeśli przygotujesz rybę na parze, będzie jeszcze zdrowsza i bardziej aromatyczna.

Wypróbuj przepis na zupę z dorsza

  • Świąteczna kapusta - Dla ciebie w wersji bez grzybów. Są ciężkostrawne i mogą mieć sporo zanieczyszczeń chemicznych. Sama kapusta ma wiele zalet: dostarcza kwasu foliowego, błonnika i kwasów organicznych sprzyjających rozwojowi dobrej flory bakteryjnej, a jeśli dodasz pod koniec duszenia oleju lnianego – także kwasów omega-3. Zjedz jednak małą porcję, bo kapusta wzdyma!
  • Barszcz czerwony - Najlepiej wybierz ten przygotowany na naturalnym zakwasie. Buraczki dostarczą kwasu foliowego potrzebnego do tworzenia czerwonych krwinek (erytrocytów). Ich brak powoduje anemię, tak częstą u ciężarnych. Barwniki z buraczków mają też działanie przeciwnowotworowe.
Czytaj też: 5 świątecznych potraw, które możesz przygotować wcześniej
 
  • Bakalie wigilijne - Jedna z wartościowych przekąsek, których nie musisz sobie w ciąży odmawiać. Kilka orzechów laskowych albo włoskich pomoże ci wygrać z wilczym apetytem. Orzechy zawierają dobre tłuszcze oraz magnez i wapń. W suszonych owocach kryje się prowitamina A, potas oraz pożyteczny błonnik, który zapobiega zaparciom.

Świąteczne potrawy, których należy unikać w ciąży

Zanim wybierzesz coś z wigilijnego menu, zwróć uwagę na to, jak przyrządzone są te dania. Nie chodzi o to, że te potrawy są zakazane w ciąży, ale są ciężkostrawne i mogą wzmóc wzdęcia, zgagę i inne dolegliwości ze strony układu pokarmowego. Unikaj dań smażonych, przyprawianych octem lub ostrymi przyprawami. Niewskazane będą także gotowe dania kupne, ciężkostrawne i wzdymające.
  • Sałatka jarzynowa - Miks wygotowanych warzyw plus surowe jabłko oraz ogórek, do tego ciężkostrawny majonez... To najlepszy sposób na wzdęcia. Nawet jeżeli zrezygnujesz z dodawania groszku oraz słodkiej kukurydzy. Lepiej nie jedz za dużo takiej sałatki.
  • Śledź w oleju - Solone płaty śledzia tylko kosztuj, tak dla smaku, bo zawarta w nich spora ilość soli zatrzymuje wodę w organizmie i może spowodować obrzęki albo nawet nadciśnienie.
  • Napoje gazowane - Cola i pepsi zawierają kofeinę, dwutlenek węgla (w nadmiarze podrażnia przewód pokarmowy), fosforany (osłabiają wchłanianie wapnia) i masę cukru. Oranżady są sztucznie barwione i aromatyzowane. Tonik zawiera chininę, w ciąży niewskazaną. W tych napojach jest także benzoesan sodu, który podrażnia śluzówkę żołądka i może wywołać alergię. Jeśli masz ochotę na coś chłodnego, popijaj wodę lub świeże soki.
Wypróbuj przepis na napój z gruszek i marchwi i napój z dyni i moreli
  • Makowiec - Jest naprawdę ciężkostrawny, ma mnóstwo pustych kalorii i może wywoływać zaparcia. Na dodatek charakteryzuje się silnym działaniem uspokajającym. To zasługa związków narkotycznych, które, chociaż w niewielkich ilościach, są w maku obecne.
  • Kutia - Ta najprawdziwsza kaloryczna, ciężkostrawna bomba (tak, tak, mimo dodatku zdrowych orzechów i miodu) nie jest teraz wskazana. Zjedz trochę i wystarczy!
  • Pierogi z kapustą i grzybami - Nie musisz ich całkowicie skreślać z menu, ale... lepsze będą te z wody (nie smażone) i z samą kapustą (bez ciężkostrawnych grzybów, chyba że ze świeżymi pieczarkami). Nie przesadzaj z ich ilością (kapusta, choć zdrowa, ma działanie wzdymające).
Wypróbuj przepis na pierogi ruskie
  • Zupa grzybowa - Chociaż wydaje się lekkostrawna (świątecznych zup nie gotuje się przecież na mięsie), to unikaj jej ze względu na grzyby. Nie tylko są ciężkostrawne, ale również chłoną jak gąbka wszelkie szkodliwe toksyny ze środowiska.
  • Karp - Wszystko dobre, co do tej pory słyszałaś o rybach, dotyczyło tych morskich, a nie słodkowodnych (do których zalicza się karp). Oczywiście nie zaszkodzi ci porcja w Wigilię, ale jeśli już masz skusić się na rybkę, lepiej wybierz tę z morza.

Czy można jeść cytrusy w ciąży?

Kiedyś kojarzyły się ze świętami (bo trudno było je dostać). Dziś cały rok kuszą kolorami, zapachem i naturalną witaminą C, która chroni przed infekcjami. Możesz się nimi objadać, ale... cytrusy są silnym alergenem. Jeśli zatem ktoś z twojej bliskiej rodziny jest na nie uczulony, nie powinnaś ich jeść. Poza tym ich skórkę pryska się chemikaliami (dzięki temu lepiej znoszą podróż). Trzeba je więc porządnie myć lub sparzać. Sięgaj też po świeżo wyciskane soki. Pomarańczowy, obok witaminy C, ma dużo kwasu foliowego. Warto popijać nim dania bogate w żelazo, by zwiększyć jego wchłanianie.

Zobacz też:
Redakcja poleca: Przepis na chłodnik z kiełkami
Chłodnik to idealny pomysł na orzeźwiający obiad, zwłaszcza, że jest szybki, smaczny i prosty do przyrządzenia.
Oceń artykuł

Ocena 4 na 3 głosy

Zobacz także

Popularne tematy