brzuch po ciąży
fot. Adobe Stock

Brzuch po ciąży: najczęstsze problemy i co z nimi zrobić

Brzuch po ciąży może przysparzać wielu problemów. Ze zbyt obfitym poradzą sobie ćwiczenia i dieta. Z wiotką skórą warto walczyć zabiegami kosmetycznymi.
Ewa Janczak-Cwil
brzuch po ciąży
fot. Adobe Stock
Rzadko brzuch po ciąży wygląda dobrze. W najlepszym przypadku jest po prostu zbyt obfity, a skóra na nim nieco luźna. Czasami jednak pojawiają się na nim rozstępy, skóra staje się bardzo wiotka, a bywa też, że dochodzi do tzw. rozejścia się mięśnia prostego brzucha, czyli do diastazy. Podpowiadamy, jak sobie z tymi problemami radzić.

Brzuch po ciąży:

Ocena stanu brzucha po ciąży

Żeby ocenić, z jakimi problemami ma się do czynienia, najlepiej poczekać na zakończenie połogu, czyli na moment, gdy macica obkurczy się do rozmiarów sprzed ciąży. Oczywiście część problemów widać już w czasie ciąży. Są to rozstępy i diastaza. Natomiast wiotkość skóry można oceniać po połogu i po zgubieniu zbędnych kilogramów.
Redakcja poleca: Ćwiczenia po ciąży - film
Zobacz, jak ćwiczyć po porodzie. O tym, jak często ćwiczyć po ciąży i o jakich zasadach bezpieczeństwa pamiętać, opowiada trenerka fitness.

Rozstępy na brzuchu po ciąży

Pojawiają się jako wynik zwiększenia się obwodu talii, a więc rosnącego w macicy płodu. Nie u wszystkich kobiet skóra wykazuje elastyczność, która pozwala jej się rozciągnąć bez uszkodzeń, bo rozstępy to właśnie uszkodzenie głębszych warstw skóry. Więcej o tym problemie i sposobach zwalczania rozstępów piszemy w materiale o rozstępach.

Rozstęp mięśni prostych brzucha po ciąży

Mięśnie proste brzucha są w linii środkowej ciała połączone mocnym pasmem włóknistym, zwanym kresą białą. Podczas ciąży, w wyniku rosnącego brzucha, najczęściej w trzecim trymestrze, mięśnie proste rozjeżdżają się na boki, a kresa biała ulega zwiotczeniu. U wielu kobiet po porodzie sytuacja wraca do normy, jednak u części kobiet, mięśnie proste nie cofają się do pierwotnego ułożenia. Mówi się wtedy o rozstępie mięśni prostych brzucha. Widać go na poniższym zdjęciu:
 
brzuch po ciąży rozstęp mięsni prostych
fot. Adobe Stock

Jest to dolegliwość, która zaburza funkcje mięśni prostych brzucha, a należą do nich m.in.: podtrzymywanie narządów wewnętrznych i wspieranie kręgosłupa lędźwiowego. Rozstęp mięśni prostych może zaburzyć postawę i doprowadzić do przodopochylenia miednicy, pogłębiania się lordozy lędźwiowej i bólów krzyża.

Z kolei rozciągnięta kresa biała staje się osłabiona, co może sprzyjać powstawaniu przepukliny.

Prawidłowe i skuteczne leczenie rozstępu mięśni prostych polega na wykonywaniu odpowiednich ćwiczeń. Po naturalnym porodzie ćwiczyć można już od trzeciej doby po porodzie. Po cesarce przed rozpoczęciem ćwiczeń należy uzyskać zgodę lekarza. Ćwiczenia powinien dobrać fizjoterapeuta, który ma doświadczenie w rehabilitacji kobiet po porodzie.

Brzuch po ciąży – blizna po cesarce

Blizna po cesarce może dokuczać nawet do pół roku od porodu. Aby ślad po nacięciu brzucha był jak najmniej widoczny, należy trzymać bliznę w czystości. Dobrze jest przemywać ją 2-3 razy dziennie i osuszać ręcznikiem papierowym. Można stosować kremy lub plastry na blizny – dostępne w aptekach. Delikatny masaż i szybkie aktywizowanie się zapobiega powstawaniu zrostów po cesarce.

Dobrym pomysłem jest też zastosowanie laseroterapii, która przyspiesza gojenie się blizny i jej blednięcie. Zabiegi takie dostępne są w gabinetach fizjoterapeutycznych. Silniejsze lasery, które będą działały jak głęboki peeling, znajdują się w gabinetach medycyny estetycznej i tam warto się udać, jeśli blizna jest szpecąca.

Wiotka skóra na brzuchu po ciąży

Utrata elastyczności skóry to przypadłość, która u wielu pań po porodzie samoistnie mija. U części jednak skóra nie chce się obkurczyć. Skutkiem tego jest obwisła albo bardzo marszczy się przy poruszaniu się. Niewielki nadmiar skóry może z czasem zniknąć przy domowych zabiegach pielęgnacyjnych – masażach, stosowaniu preparatów ujędrniających. Duży nadmiar skóry można próbować likwidować w gabinetach medycyny estetycznej lub operacyjnie (plastyka brzucha).
 

Nadmiar tłuszczu na brzuchu po ciąży

To najczęstszy problem pań po porodzie. Zaradzić mu można stosując zdrową dietę i regularną aktywność fizyczną. Jedno i drugie można wcielić w życie po połogu. Z dietami restrykcyjnymi (ograniczającymi kaloryczność posiłków) trzeba jednak poczekać do zakończenia karmienia.

Zobacz także: Jak trwale pozbyć się nadwagi nie tylko po ciąży

Warto pamiętać, że nie istnieją ćwiczenia, które pozwalają spalać tłuszcz tylko z brzucha. Organizm sam decyduje, skąd pobierze energię.

Bazą ćwiczeń odchudzających powinna być aktywność kardio – spacery, pływanie, bieganie – wykonywana 4-6 razy w tygodniu. Dobrze jest też 2-3 razy w tygodniu robić ćwiczenia wzmacniające mięśnie, które także spalają tłuszcz, a przy tym wzmacniają mięśnie potrzebne do dźwigania coraz większego dziecka.

Pas poporodowy – czy pomoże na brzuch po ciąży?

Stosowanie pasa poporodowego należy skonsultować z lekarzem lub fizjoterapeutą. W niektórych przypadkach, np. przy rozejściu się mięśni prostych, może być pomocny, gdyż zmniejsza ryzyko powstania przepukliny. Jednak jego noszenie non stop, może osłabiać mięśnie tułowia, zwłaszcza wtedy, gdy pas dość mocno podpiera kręgosłup.

Pas poporodowy może też przyspieszać obkurczanie się skóry na brzuchu, ale nie pomoże w pozbywaniu się nadmiaru tłuszczu.


Więcej informacji dla młodych mam:  
Oceń artykuł

Ocena 5 na 1 głos

Popularne tematy