buty na lato, klapki dla dziecka, crocsy
fot. Adobe Stock

Buty na lato dla dziecka – jak wybrać dobre sandały, buty sportowe i klapki

Buty na lato dla dziecka powinny być wyjątkowe. Bo oprócz tego, że mają pomagać dziecku w prawidłowym chodzeniu, to jeszcze muszą być na tyle komfortowe, by nawet w upały nie obcierały i by stopy się w nich nie pociły. Warto zainwestować w buty profilaktyczne: sandałki albo półbuty.
Aleksandra Sokalska
buty na lato, klapki dla dziecka, crocsy
fot. Adobe Stock

Buty na lato dla dzieci muszą spełniać różne funkcje: innych butów dziecko potrzebuje na wycieczkę do lasu, inne przydadzą się nad morzem, a inne w mieście albo w domu. Buty na lato to także buty do uprawiania sportu oraz do pływania, a wszystkie powinny posiadać cechy, które decydują o bezpieczeństwie i prawidłowym rozwoju stóp dziecka.

Spis treści:

1. Sandały na lato dla dzieci to buty na spacery

Przede wszystkim nie powinnaś kupować dla dziecka sandałów bez zabudowanej pięty – czyli posiadających z tyłu jedynie pasek. Stopa dziecka (nawet kilkulatka) musi być przez but utrzymywana w odpowiedniej pozycji, w innym wypadku łatwiej ulega zniekształceniom. Sandały nie muszą mieć zabudowanej części przedniej, ale ważne, by nie miały z przodu zbyt luźnych pasków (bo stopa wtedy ślizga się, a dziecku trudniej chodzić). Poza tym sandały profilaktyczne dla dziecka powinny mieć elastyczną podeszwę. W środku but musi być odpowiednio wyprofilowany – całkowicie płaska podeszwa dyskwalifikuje nawet najpiękniejsze sandałki.
Redakcja poleca: HIV a ciąża - jakie jest ryzyko zakażenia dziecka? Wywiad z ekspertem
HIV w ciąży to nie wyrok! Dr Ernest Kuchar wyjaśnia, że odpowiednio wykryty i leczony wirus HIV zmniejsza niemalże całkowicie ryzyko przeniesienia się wirusa na dziecko.

2. Buty sportowe na lato dla dzieci: na wyprawy i do zabaw

Na spacery do lasu czy do jazdy na rowerze dziecko powinno zakładać buty sportowe. Dzięki temu noga jest stabilniejsza, lepiej chroniona przed zwichnięciami i zwykłymi otarciami (do takich butów nie wpada piasek czy igły z drzew). Najlepiej sprawdzają się buty typu adidasy – tak jak w wypadku sandałków muszą mieć sztywny zapiętek i elastyczną podeszwę, a w środku powinny być odpowiednio wyprofilowane. W części przedniej paluszki dziecka powinny mieć na tyle dużo miejsca, by mogły się swobodnie poruszać. Wbrew obiegowym opiniom buty nie muszą jednak sięgać za kostkę – dobre usztywnienie pięty wystarczy, by stopa znajdowała się cały czas w prawidłowym położeniu.

3. Klapki dla dziecka na plażę

Po piasku dziecko powinno biegać jak najczęściej boso! To doskonale ćwiczy mięśnie stopy i maluchowi przestaje grozić płaskostopie. Zanim jednak dziecko dojdzie do piasku, możesz założyć mu klapki lub japonki. Również doskonale ćwiczą stopy, bo dziecko, chodząc, zmusza je do wysiłku (aby klapki nie spadły, musi napinać odpowiednio stopę – pracują wtedy krótkie mięśnie stóp). Dobrym sposobem na ich gimnastykę są również klapki z ciężką podeszwą (np. drewniaki) – aby utrzymać ciężar takich butów, trzeba użyć większej siły.

4. Buty dla dziecka do wody

Jeśli wyjeżdżasz z dzieckiem nad morze, w którym są rafy koralowe (albo po prostu chcesz zabezpieczyć delikatną skórę na stopach), koniecznie kup dziecku odpowiednie buty do kąpieli. Nie jest ważne, by miały właściwe wyprofilowanie lub sztywny zapiętek. Podczas pływania nie ma to znaczenia, bo w wodzie nie odczuwa się swojego ciężaru ciała. Przy kupowaniu musisz jednak zwrócić uwagę na fakt, czy buty są odpowiednio dopasowane: inaczej będą się dziecku ześlizgiwać w wodzie. 

5. Kapcie dla dzieci na lato

Chodzenie po płaskim, twardym podłożu to wymysł człowieka. Nasze stopy nie są do niego przygotowane. Dlatego jeśli nie masz w domu miękkich dywanów, to nawet w upały dziecko powinno chodzić w kapciach (z elastyczną podeszwą i sztywnym zapiętkiem). Jeśli mocno protestuje i twierdzi, że jest mu za gorąco, załóż mu klapki albo japonki. A gdy koniecznie chce pochodzić boso, zaproponuj zabawę w chodzenie na paluszkach albo na zewnętrznych krawędziach stóp. Taka gimnastyka dla starszego dziecka doskonale wzmacnia mięśnie i zapobiega płaskostopiu.
Uwaga, chodzenie boso sprzyja zdrowiu stóp, ale tylko wtedy, gdy dziecko chodzi po nierównych powierzchniach, np. po trawie albo piasku. Dlatego na dworze jak najczęściej pozwalaj maluchowi chodzić bez butów (wcześniej upewnij się, że to bezpieczne, tzn. na ziemi nie ma kawałków szkła czy ostrych kamieni).

Zobacz też:
Oceń artykuł

Ocena 5 na 7 głosy

Zobacz także

Popularne tematy