GRY
 
 

Jedzenie na wakacjach - 10 ciążowych zasad

Dobre jedzenie wpływa na dobre samopoczucie. Co zatem należy jeść podczas wakacji, aby uniknąć zatruć i cieszyć się świetną formą do końca urlopu? Oto żywieniowy dekalog podróżniczki w ciąży.

wakacje w ciąży, zdrowa dieta w ciązy, jedzenie na urlopie, żywienia na wakacjach, zatrucia pokarmowe
fot. Fotolia
Bez względu na to, czy zaplanowałaś stacjonarne wczasy, wyjazd do rodziny, czy wycieczkę objazdową, podczas swojego urlopu będziesz musiała coś jeść. Przypadkowe jedzenie, które wyląduje na twoim talerzu, to nie tylko ryzyko zatrucia pokarmowego. Jeśli dobrze przemyślisz sprawę wyżywienia, zyskasz lepsze samopoczucie i więcej czasu dla siebie.
 
  1. Wakacyjny wyjazd w ciąży kosztuje sporo energii, dlatego powinnaś jeść regularnie i dobrze. Zadbaj o pełen zestaw posiłków, nie rezygnuj ze śniadań i nie zastępuj obiadów obiadokolacją. Częste posiłki (nawet częstsze niż w tradycyjnym rozkładzie dnia) bywają szczególnie potrzebne na początku ciąży. 
  2. Nie przyrządzaj jedzenia sama. Nawet jeśli podczas ciąży rozpiera cię energia, na urlopie możesz być zmęczona zmianą klimatu lub zwiedzaniem. Trudno ci będzie robić zakupy, a jeszcze trudniej gotować. Najlepiej zarezerwować sobie wczasy w opcji all inclusive.
  3. Jeśli nie znasz miejscowego języka, w restauracji zamawiaj potrawy, które znasz i wiesz, z czego się je przyrządza. Nie decyduj się na kupowanie jedzenia na bazarach i próbowanie, np. owoców, które podaje ci sprzedawca (jedz je po dokładnym umyciu, także te, które obiera się ze skóry). 
  4. Unikaj dań, które zawierają surowe ryby, mięso, jaja czy owoce morza, ani jedzenia, które leżało obok nich np. w ladzie chłodniczej (mogły do nich przeniknąć bakterie). W ciąży lepiej zrezygnować także z potraw z dużą ilością ostrych przypraw – mogą wywołać kłopoty żołądkowe.
  5. Uważaj na lody - przyszłym mamom poleca się tylko te, które nie zawierają jajek, np. sorbety. Wybieraj lody znanych producentów, wtedy masz gwarancję ich jakości.
  6. Sprawdź wodę, w miejscu do którego jedziesz. Ustal, czy nadaje się do picia. Dla pewności najlepiej kupować mineralną w butelkach. Jeśli decydujesz się na sok, sprawdź na butelce, czy jest pasteryzowany, w ten sposób chronisz siebie i dziecko przed listerią i pałeczkami e-coli. 
  7. Na dłuższe całodniowe wycieczki czy zwiedzanie zabytków zabieraj ze sobą zdrowe przekąski.
  8. Weź pod uwagę zachcianki – jeśli miewasz nagłe pokusy, np. na kiszone ogórki, zabierz je ze sobą lub po przyjeździe zorientuj się, gdzie i w jakich godzinach kupisz je w okolicy swojego hotelu (za granicą może to być jednak problem). 
  9. Rezerwując bilet lotniczy, wybierz rodzaj posiłku, jeśli masz taką opcję, a jeśli lecisz tanimi liniami, pamiętaj, że jedzenie będziesz musiała kupić. Podczas lotu staraj się dużo pić, żeby nie dopuści do odwodnienia. Najlepiej, by lot w ciąży nie trwał jednak dłużej niż trzy godziny.
  10. Zapakuj do apteczki środki uzupełniające niedobór elektrolitów (np. Gastrolit czy Smectę) na wypadek zatrucia pokarmowego. Jeśli do niego dojdzie, zwykle ma łagodny przebieg i nie jest groźne dla dziecka. Najczęściej powoduje je gronkowiec – wymioty lub biegunka występują po około sześciu godzinach od zjedzenia potrawy. Gdy objawy zatrucia nie są dokuczliwe, wystarczy pić dużo wody i przejść na lekkostrawną dietę. Bez konsultacji lekarskiej natomiast nie powinno sięgać się po silne środki hamujące biegunkę.

Czytaj też: Co jeść w ciąży, a czego unikać?

Obejrzyj film: Surowe jajka - dlaczego musisz na nie uważać?
Redakcja poleca: Monika Mrozowska o diecie dla kobiet w ciąży
Monika Mrozowska radzi, co powinna jeść przyszła mama, aby jej dieta była zróżnicowana i bogata w niezbędne w witaminy i składniki odżywcze.

Ocena (2 oceny)

5.0
Doładuj
Przeładuj