święta, kuchnia świąteczna, Boże Narodzenie, talerz

Menu na Boże Narodzenie trochę inne niż zwykle

Co postawić podać na wigilijną kolację? Pewnie powiesz: „To, co zwykle!”. Tak, ale dopiero wtedy, gdy urodzisz. Do tego czasu przestrzegaj zasad diety także podczas świąt.
Tatiana Audycka-Szatrawska
święta, kuchnia świąteczna, Boże Narodzenie, talerz

Pierwsze danie

Barszcz czerwony to zdecydowanie lepsze danie dla kobiety w ciąży niż zupa grzybowa, która jest ciężkostrawna, a do tego wzdyma. Jakie są zalety barszczu czerwonego? Przede wszystkim lekkostrawność, ale nie tylko. Buraki, z których przygotowany jest barszcz, są źródłem kwasu foliowego i żelaza, niezbędnego do tworzenia czerwonych krwinek (erytrocytów). Ich brak powoduje anemię.
Redakcja poleca: Przepis na chłodnik z kiełkami
Chłodnik to idealny pomysł na orzeźwiający obiad, zwłaszcza, że jest szybki, smaczny i prosty do przyrządzenia.

Przekąska

Sałatka jarzynowa to jedno z tradycyjnych świątecznych dań. Możesz sobie na nią pozwolić, ale nie dodawaj do niej groszku czy kukurydzy (bo wzdymają)! Zamiast majonezu przygotuj sos jogurtowo-majonezowy (będzie lżejszy).

Zobacz także: Suplementy niezbędne w ciąży: kwas foliowy, omega-3, witamina D i jod.

Drugie danie

W czasie ciąży powinnaś pokochać ryby pod każdą postacią. Wigilia to tylko jedna z okazji, by je jadać, a w czasie tych wyjątkowych dziewięciu miesięcy takich okazji powinno być znacznie więcej. Ryby są dla kobiety w ciąży doskonałym źródłem białka, które dostarcza podstawowych aminokwasów niezbędnych do rozwoju narządów i tkanek dziecka. Najlepsze są ryby morskie, bo dodatkowo są źródłem kwasów omega-3 (ważne dla rozwoju mózgu dziecka) i jodu (jego niedobór może grozić niedoczynnością tarczycy u malca, a w konsekwencji jego słabym rozwojem umysłowym). Jakie dania mogą więc znaleźć się na twoim wigilijnym stole? Na pewno ryba po grecku. By ją przyrządzić, wybierz dorsza lub mintaja, a zamiast smażyć ryby, upiecz je w folii - potrawa będzie jeszcze zdrowsza. Dodaj duszone warzywa, pomidory...  Takie danie zawiera Omega-3, witaminę B, potas, likopen (chroni organizm m.in. przed chorobami układu krążenia), a całość jest lekkostrawna. Warto także postawić na łososia, którego możesz upiec w folii. Jest lepszy od karpia, ponieważ jest rybką morską i zawiera dużo nienasyconych kwasów tłuszczowych omega-3. A co jeśli nie ryba? Dobrym wyborem będą pierogi z kaszą lub kapustą zamiast wzdymających i ciężkostrawnych grzybów. Kasza ma błonnik, witaminy z grupy B, które biorą udział w uwalnianiu energii z pożywienia, a także magnezu wspomagającego m.in. proces budowy kości. Wprawdzie kapusta wzdyma, ale ma też zalet, np. dostarcza kwasu foliowego, błonnika i kwasów organicznych sprzyjających rozwojowi dobrej flory bakteryjnej. Dlatego mała porcja pierogów z kapustą nie zaszkodzi.

Deser

Na deser odpowiedni będzie sernik domowy - cóż, jest kaloryczny, ale zdecydowanie lepszy niż znane wigilijne ciasto, jakim jest strucla makowa. Makowiec zawiera wprawdzie więcej wapnia, ale słabiej przyswajalnego. Sernik zaś to także białko. Lepszy jest domowy, a nie kupny. Gotowe ciasta zawierają bowiem niezdrowy utwardzony tłuszcz cukierniczy, w którym są izomery trans kwasów tłuszczowych. Mogą one niekorzystnie wpływać na rozwój dziecka – hamują przyrost masy ciała, zaburzają przemiany nienasyconych kwasów tłuszczowych potrzebnych do budowy mózgu.

Zobacz także: Błyskawiczne desery - 10 przepisów


Możesz także przygotować piernik tradycyjny - upieczony z mąki żytniej i miodu to sporo dobrego błonnika oraz składników mineralnych. Zjedz go bez polewy czekoladowej (będzie lżejszy). Jeżeli ojciec dziecka jest alergikiem, to wasze dziecko jest w grupie ryzyka – ma 50 proc. szansy, że nim nie będzie. Dlatego staraj się jeść, nie tylko podczas wigilii, jak najmniej potraw alergizujących – miód jest silnym alergenem!

Do picia

Jako napój doskonale sprawdzi się kompot z suszu. Suszone śliwki, jabłka i gruszki są idealne na ciążowe kłopoty – na skutek działania progesteronu kobiety w ciąży mają tendencję do zaparć i wzdęć (co może grozić przedwczesnymi skurczami). Kompot z suszu bogaty w błonnik (też w żelazo i potas) zdopinguje jelita do pracy.

Tego unikaj!

  • Cytrusy. Choć nie wyobrażasz sobie świąt bez pomarańczy, powstrzymaj się przed ich zjedzeniem. Są silnym alergenem, dlatego zrezygnuj z nich, jeśli ktoś z twojej rodziny jest uczulony na owoce cytrusowe. Twoja rodzina nie kryje tego rodzaju tajemnic? Wypij sok ze świeżo wyciśniętych pomarańczy. To koktajl zdrowia: witamina C, błonnik, kwas foliowy. Popijaj nim potrawy bogate w żelazo, by zwiększyć jego wchłanianie.
  • Śledzik w oleju. Niby ryba morska bogata w omega-3, ale jest jak beczka pełna soli! A duża ilość soli zatrzymuje wodę w organizmie i może powodować obrzęki i nadciśnienie.
  • Kutia. Tak, wigilijna kolacja się bez niej nie obędzie, ale lepiej nie przesadzać i nie jeść jej w nadmiarze. Kutia jest kaloryczna, jest też pełna miodu i orzechów, o czym powinni pamiętać alergicy (są silnym alergenem).
  • Napoje gazowane. Do kosza! Napoje typu cola zawierają kofeinę, dwutlenek węgla (w dużych ilościach podrażnia przewód pokarmowy), fosforany (pogarszają wchłanianie wapnia), a także duuużo cukru. Mirinda, tonik czy fanta są sztucznie barwione i aromatyzowane. Tonik do tego może zawierać chininę niewskazaną dla kobiet w ciąży. Tego typu napoje zawierają benzoesan sodu, który podrażnia śluzówkę żołądka i wywołuje alergie. Zamiast nich wypij wodę lub naturalny sok, np. z pomidorów.
Zobacz także: Kulinarne pułapki ciężarnych - 10 zakazanych produktów.



mtj_dopisek.gif

 
Oceń artykuł

Ocena 5 na 1 głos

Zobacz także

Popularne tematy