GRY
 
 

Ciąża? Postaw na dietę bogatą w kwas foliowy – gotowy jadłospis!

Kwas foliowy (czyli witaminę B12) powinnaś przyjmować od początku ciąży. A najlepiej – już kilka miesięcy przed poczęciem. Bardzo ważna jest też dieta bogata w kwas foliowy. Podpowiadamy, jak skomponować jadłospis obfitujący w tę witaminę.

dieta w ciąży, ciąża, brzuch w ciąży, odżywianie w ciąży
fot. Fotolia

Kwas foliowy – dlaczego jest tak ważny w ciąży?

Badania naukowe potwierdzają, że niedobór kwasu foliowego ma szczególne znaczenie w okresie tuż przed ciążą i w pierwszych jej tygodniach. Sprzyja on powstawaniu wrodzonych wad cewy nerwowej u płodu (w tym tak poważnych, jak np. bezmózgowie, przepuklina układu nerwowego czy rozszczep kręgosłupa), które powstają już na przełomie 3. i 4. tygodnia ciąży. Możesz jednak znacząco zmniejszyć prawdopodobieństwo wystąpienia tego rodzaju kłopotów, regularnie przyjmując tę witaminę i mądrze się odżywiając. Preparaty kwasu foliowego w dawkach zalecanych dla kobiet w ciąży (0,4 mg), są dostępne w aptekach bez recepty. Twój ginekolog z pewnością podpowie ci odpowiedni lek.

Zobacz też, dlaczego mdłości w ciąży to dobry znak!
 
Redakcja poleca: Monika Mrozowska o diecie dla kobiet w ciąży
Monika Mrozowska radzi, co powinna jeść przyszła mama, aby jej dieta była zróżnicowana i bogata w niezbędne w witaminy i składniki odżywcze.

Dieta o dużej zawartości kwasu foliowego

Kwas foliowy występuje prawie we wszystkich produktach spożywczych, ale w bardzo różnych ilościach. Z pewnością doskonałym jego źródłem są warzywa i owoce bogate w witaminę C:
  • brokuły,
  • pomarańcze,
  • brukselka
  • te z dużą zawartością beta-karotenu, np. nasiona roślin strączkowych, szpinak.
Duże ilości kwasu foliowego znajdziesz też w drożdżach, pełnych ziarnach czy fermentowanym mleku. A oto propozycja dziennego jadłospisu, bogatego w produkty o dużej zawartości kwasu foliowego, idealnego dla przyszłych mam.
 

Menu bogate w kwas foliowy 

 
I śniadanie
Mleko z muesli z orzechami
Kanapka z chleba żytniego razowego z polędwicą i sałatą
Sok pomarańczowy
II śniadanie
Banan
Kefir
Obiad
Zupa fasolowa z grzankami
Duszone mięso z indyka 
Kasza gryczana
Szpinak
Kolacja
Sałatka z kurczaka z brokułami, papryką, sałatą, kukurydzą i sosem jogurtowym
Chleb żytni razowy
Herbata
 
Doładuj
Przeładuj