GRY
 
 

Dieta na pierwszy trymestr

Nie widać jeszcze brzuszka, ale dziecko, które nosisz w swoim łonie, intensywnie się rozwija. Dobrze się odżywiając, możesz mu w tym pomóc.

Małgorzata Wódz
Konsultacja: dr n. med. Bożena Kowalska , ginekolog położnik
kobieta, jeść, kuchnia, talerz
Dobre nawyki żywieniowe przydadzą się na przyszłość – m.in. na czas karmienia dziecka. Odpowiednio komponując swój jadłospis – pełnowartościowy dla was dwojga – masz większą szansę, że we właściwym terminie urodzisz zdrowe dziecko. 


Czego potrzebuje teraz dziecko?

Najważniejsze są teraz składniki budulcowe: pełnowartościowe białko, tłuszcze (m.in. nienasycone kwasy tłuszczowe), kwas foliowy, witaminy z grupy B (do budowy komórek nerwowych) i cukry jako źródło energii. Warto uwzględnić w diecie także jod. W ciąży zapotrzebowanie na ten pierwiastek rośnie prawie dwukrotnie.
Redakcja poleca: Co jeść w ciąży? - zasady zdrowej diety w ciąży
Sprawdź, jak odżywiać się w ciąży. Poznaj listę produktów zakazanych w ciąży.


Co powinnaś jeść?

Zielone warzywa liściaste bogate w kwas foliowy (zimą wykorzystuj mrożonki), tłuste ryby morskie – mają witaminę D, nienasycone kwasy tłuszczowe (występują też w orzechach włoskich) oraz jod (jego źródłem jest również mleko i sól jodowana). Białko (roślinne i zwierzęce), owoce, warzywa – dzięki nim dostarczysz dziecku niezbędnych składników mineralnych, np. fluoru, selenu, magnezu, miedzi itp.


O czym warto pamiętać?

O regularnych spacerach, szczególnie w słoneczne dni, bo dziecko potrzebuje także dużo tlenu, by sprostać szybkiemu tempu wzrostu (codziennie przybywa mu 1 mm). Ruch na świeżym powietrzu pobudzi komórki skóry do wytwarzania witaminy D potrzebnej do budowy zębów i kości dziecka.


Przykładowy jadłospis

Nie wiesz, co jeść? Porównaj swoje menu z jadłospisem eksperta - Edyty Gulińskiej, specjalisty w dziedzinie żywienia z SGGW.

Pierwsze śniadanie
  • musli z jogurtem (4 łyżki musli z rodzynkami i orzechami, jogurt naturalny 2%),
  • kanapki (2 kromki chleba staropolskiego z masłem, 4 plasterki polędwicy z indyka, paseczki czerwonej i żółtej papryki),
  • średni banan,
  • szklanka herbaty z  łyżeczką miodu i plasterkiem cytryny.

Drugie śniadanie
  • serek waniliowy homogenizowany ze startą gruszką,
  • kromka chrupkiego pieczywa z ziarnami,
  • woda mineralna.

Obiad
Cannelloni z mięsem i warzywami. Przepis: 6 suchych rurek makaronu cannelloni napełnij farszem (4 łyżki mielonego mięsa drobiowego, łyżka oliwy z oliwek, 3 łyżeczki koncentratu pomidorowego, 5 pokrojonych pieczarek, posiekana mała cebula, bazylia, oregano), posyp tartym żółtym serem i zapiecz.

Podwieczorek
Budyń waniliowy z owocami na mleku 1,5% z dodatkiem szklanki mrożonych czarnych porzeczek.

Kolacja
  • sałatka z brokułów i gotowanej piersi kurczaka z sosem jogurtowym,
  • razowy chleb,
  • herbata miętowa.
dr n. med. Bożena Kowalska
Konsultacja: dr n. med. Bożena Kowalska , ginekolog położnik

Pracuje w Klinice Leczenia Niepłodności, Ginekologii i Położnictwa „Bocian”. Prowadzi ciąże i porody wysokiego ryzyka. Specjalizuje się także w ginekologii dziecięcej.

Ocena (0 oceny)

0.0
Doładuj
Przeładuj