jak nie przytyć w ciąży za dużo, otyłość w ciąży, waga w ciąży
fot. Fotolia

Waga w ciąży - kiedy jest za mała, a kiedy za duża?

Pewnie nie jeden raz słyszałaś już pytanie: „Ile ważysz? lub „Ile przytyłaś?”. Sprawdź, czy twoja waga w ciąży mieści się w normach.
Małgorzata Wódz
jak nie przytyć w ciąży za dużo, otyłość w ciąży, waga w ciąży
fot. Fotolia
Twoja waga w ciąży powinna wzrosnąć do 9. miesiąca o 11,5–16 kg. Tyle powinnaś przytyć, jeśli przed ciążą ważyłaś w granicach normy.

Waga w ciąży – co ile waży?

Na przyrost wagi w ciąży składa się kilka elementów:
  • dziecko – waży 3,5 kg,
  • łożysko – waży 0,7 kg,
  • płyn owodniowy – waży 0,9 kg,
  • macica – waży 1 kg,
  • gruczoły piersiowe – ważą 0,25 kg,
  • objętość krwi – waży 2 kg,
  • tkanka tłuszczowa – waży 3 kg.

Nadmierny przyrost wagi w ciąży jest niekorzystny dla twojego zdrowia. Powinnaś kontrolować wagę, ale bez przesady. Pamiętaj, że wkrótce po porodzie większość matek wraca do wagi sprzed ciąży, szczególnie jeśli karmią piersią. W tym czasie wzrasta zapotrzebowanie organizmu na energię i w pewnym stopniu może być ono pokrywane z zapasów zgromadzonych w postaci tkanki tłuszczowej podczas ciąży. [content:8_1251,,0_21906,8_1060,2_1309:undefined]
Redakcja poleca: Wielkość i kształt brzucha w ciąży - film
Czy brzuch w ciąży może być za mały albo za duży? Od czego zależy i o czym świadczy kształt ciążowego brzucha?

Waga w ciąży – idealny przyrost wagi

Zajrzyj do naszego kalkulatora wagi w ciąży i dowiedz się, ile powinnaś ważyć w kolejnych tygodniach ciąży. Ogólne normy przybierania na wadze w ciąży wyglądają następująco: 
  • 0–14 tydzień ciąży – waga bez zmian lub nieznaczny przyrost
  • 14–20 tydzień ciąży – waga przyrasta ok. 2,5–3 kg,
  • 20–30 tydzień ciąży – przyrost wagi o ok. 5 kg,
  • 30–36 tydzień – przyrost wagi o ok. 2,5–3,5 kg,
  • 36–40 tydzień ciąży – nie powinno dojść do zwiększenia masy ciała.

Czy każda ciężarna powinna ważyć tyle samo?

Odpowiedź na to pytanie brzmi: „nie”. Kobiety bardzo szczupłe mogą przybrać na wadze więcej niż te, które wcześniej ważyły dużo. Aby sprawdzić, ile powinnaś przytyć podczas kolejnych 9. miesięcy, najpierw ustal swój indeks masy ciała (body mas index – BMI) sprzed ciąży. BMI to waga w kilogramach, podzielona przez wzrost wyrażony w metrach i podniesiony do kwadratu.


BMI = waga/wzrost do kwadratu
Jeśli przed ciążą ważyłaś 68 kg i masz 170 cm wzrostu, twój indeks masy ciała oblicza się tak: BMI= 68/1,70x1,70= 23,5. Taki wynik oznacza, że twoja waga w ciąży mieści się w granicach normy.

 
Waga przed ciążą Indeks  Waga w ciąży
niedowaga   mniejszy niż 19,8 kg 12,5–19 kg
waga prawidłowa 19,8 – 26 kg  11–16 kg
umiarkowana nadwaga     26–29 kg    26–29 kg
duża nadwaga    większy niż 29  6 kg

 

 
To, ile powinnaś ważyć w konkretnym tygodniu ciąży, możesz określić w naszym kalkulatorze wagi w ciąży. Wpisując swoją wagę i wzrost, otrzymasz zarówno wagę minimalną jak i maksymalną, jaką możesz osiągnąć w kolejnych tygodniach.

Za mała waga w ciąży

Za mały przyrost wagi w ciąży jest objawem niepożądanym. Najwięcej wcześniaków i noworodków ze zbyt niską masa ciała (hipotroficznych) rodzą kobiety bardzo szczupłe przed ciążą i jednocześnie za mało przybywające na wadze podczas jej trwania. Niedożywienie w okresie płodowym, powodujące u dziecka hipotrofię, wiąże się z ryzykiem wystąpienia u niego w wieku dorosłym cukrzycy, nadciśnienia, miażdżycy i choroby niedokrwiennej serca.

Jeśli przyrost wagi przed 20. tygodniem ciąży jest mniejszy niż 4,5 kg, powinnaś zmienić dietę.
  • jedz częściej
  • sięgaj po przekąski między posiłkami, np. sałatki owocowe
  • zabieraj do pracy drugie śniadanie
  • jedz suszone owoce.

Powodem małego przyrostu wagi mogą być mdłości i wymioty. Na ogół ustępują między 11. a 12. tygodniem ciąży, poprawia się wówczas samopoczucie, wraca apetyt i strzałka wagi przesuwa się w górę. [content:8_1450,0_23672,0_22466,2_1327:PsychologicalTest]

Za duża waga w ciąży

Ciąża to nie czas na odchudzanie. Nie możesz także jeść za dwoje. Wiele młodych mam ciągłym podjadaniem odreagowuje różnego rodzaju stresy, których w ciąży nie brakuje. Sięgają do lodówki, gdy mają gorszy nastrój. Nadmiernemu tyciu winne są zazwyczaj słodycze. Z reguły wystarcza zmiana trybu życia i diety. Dużo spaceruj, zrezygnuj ze słodkich przekąsek, solenia potraw, zamień białe pieczywo na chleb z pełnoziarnistej mąki, ogranicz ilość spożywanych tłuszczów na rzecz jarzyn i owoców, serów i chudego mięsa.

Duża waga w końcówce ciąży

Nadmierny przyrost masy ciała w końcówce ciąży może być spowodowany ciążowymi obrzękami, czyli zatrzymywaniem wody w organizmie. Aby ich uniknąć, odpoczywaj w pozycji leżącej, ale pod żadnym pozorem nie ograniczaj picia! Większość dzieci otyłych mam rodzi się w dobrym stanie, ale trzeba pamiętać o ryzyku powikłań okołoporodowych – jest większe u mam, które nadmiernie przybrały na wadze.

Zobacz też:
 

 

Duża waga w ciąży z powodu wilczego głodu?

W czasie ciąży zmienia się nieco przemiana węglowodanowa organizmu – po zjedzeniu posiłku następuje znaczny wzrost poziomu cukru we krwi (hiperglikemia), w efekcie dochodzi do zwiększenia wydzielania insuliny, która z kolei powoduje szybki spadek poziomu cukru. Z tego powodu pojawia się uczucie głodu. W ciąży te wahania są większe i czasami odczuwasz wilczy głód. Sposobem na to jest zwiększenie liczby posiłków np. do pięciu w ciągu dnia. Zapewnia to dziecku regularne dostawy energii, a tobie uczucie sytości, a więc i dobre samopoczucie.

Mądre odżywianie zapewni prawidłowy przyrost wagi w ciąży

Tymi zasadami możesz kierować się przez całą ciążę:
  1. Urozmaicaj posiłki, jedz tylko świeże pokarmy.
  2. Wprowadź do diety więcej warzyw i owoców,
  3. Ogranicz ilość cukru (mniej słodyczy, napojów gazowanych itp.).
  4. Unikaj konserw, mrożonek, serów pleśniowych, mocnej kawy, mocnej herbaty i alkoholu.
  5. Zrezygnuj z wysokokalorycznych fast foodów, są bezwartościowe, jeśli chodzi o składniki odżywcze.
  6. Nie jedz surowego mięsa (tatar) ani ryb (sushi) – takie dania są potencjalnym źródłem zakażeń toksoplazmozą.
  7. Zadbaj, by w twoim menu znalazły się:
  • sery, jogurty, mleko, kefiry – zawierają wapń i białko,
  • zielone warzywa liściaste – są bogate w witaminę C, błonnik i kwas foliowy,
  • drób – to źródło białka i żelaza,
  • ryby – zawierają wapń, białko i żelazo,
  • chleb razowy, makaron z mąki razowej – to kopalnia białka, błonnika, kwasu foliowego.
[content:0_22900,0_21516,8_965,0_22050:undefined]
Konsultacja: dr Marzenna Padzik-Moczydłowska, ginekolog-położnik

Zobacz też:
 
Oceń artykuł

Ocena 4 na 26 głosy

Zobacz także

Popularne tematy