ćwiczenia w ciąży
fotolia.com
Wygląd i samopoczucie

Jak metoda Feldenkraisa pomaga przygotować się do porodu

Metoda Feldenkraisa może być świetną alternatywą dla jogi w ciąży. To też dobre uzupełnienie teoretycznej wiedzy ze szkoły rodzenia. Przygotowuje umysł i ciało do porodu w łagodny sposób. Sprawdź, czy to coś dla ciebie.

Co to jest metoda Feldenkraisa i jak pomaga przygotować się do porodu?

To metoda pracy z ciałem opracowana przez Moshe Feldenkraisa. Jest ona bardzo łagodna. Przez bardzo proste ćwiczenia pomaga na nowo poznać swoje ciało i uwierzyć w jego możliwości. Przyda się to podczas porodu, który jest w końcu bardzo cielesnym doświadczeniem.

Ćwiczenia i praktyka proponowana przez Feldenkraisa pomagają nauczyć się używać swojego ciała na nowo i w bardziej świadomy sposób. Zmiana starych przyzwyczajeń ruchowych ma nam ułatwić radzenie sobie np. z bólem, schorzeniami, ociężałością, wspomóc życiową zmianę

David Zemach-Bersin z Instytutu Feldenkraisa tłumaczy, że człowiek nie rodzi się z umiejętnością chodzenia, siedzenia itd. Dopiero uczy się jak to robić, gdy jest małym dzieckiem. Na tę czysto fizyczną umiejętność nakładają się nawyki wpajane przez rodziców i kulturę (np. nawyk siedzenia na krześle w Europie a nawyk siedzenia na ziemi w Azji). Przyjmijmy więc, że metoda Feldenkraisa oducza ciało starych nawyków i pomaga znaleźć własne, najlepsze dla konkretnej osoby. Uczy też takiej świadomości ciała, żeby ruch przez nie wykonywany był jak najmniej obciążający i jak najłatwiejszy dla danego człowieka. 

Wzmacnianie mięśni miednicy

Wzmacnianie głębokich mięśni i odblokowanie miednicy to jeden z głównych celów ćwiczeń metodą Feldenkraisa. Miednica to bardzo ważna część ciała. "Ugruntowuje" człowieka - ustawia postawę ciała w chodzie, siedzeniu i w zasadzie każdej innej pozycji i czynności. Jest też kluczowa przy porodzie. 

Jak wyglądają zajęcia Metody Feldenkraisa

Zajęcia mogą być indywidualne lub grupowe. W grupie nauczyciel opisuje swoim uczniom, jak powinien wyglądać ruch, ale go nie pokazuje. Chodzi o to, żeby niczego nie sugerować. Uczeń ma znaleźć ruch najlepszy dla siebie i swojego ciała. Ćwiczenia są bardzo łagodne, nie przekracza się podczas nich żadnych granic. Mają otworzyć w ciele nowe przestrzenie - to uczucie niezwykłe, bardzo odświeżające. 

Spotkanie indywidualne polega na tym, że to nauczyciel porusza ciałem ucznia. Uczeń jest całkowicie ubrany w luźny strój i w zależności od potrzeb leży, siedzi, lub stoi. Nauczyciel wykonuje na nim mikro-ruchy. Dla obserwatora mogą one być niezauważalne. Dla ucznia doświadczenie jest raczej przyjemne, choć bardzo specyficzne i nieporównywalne z niczym innym. 

W tej metodzie ciało nie jest rozciągane, masowane, nie sprawia się mu bólu. Szuka się - indywidualnie czy grupowo - nowych możliwości w ramach tego, jakie jest. 

Historia Moshe Feldenkraisa i opracowanie metody

Moshe Feldenkrais był fizykiem o niezwykłym życiorysie. Urodził się w 1904 roku na dzisiejszej Ukrainie, po czym wyemigrował do Palestyny, a stamtąd do Paryża. Był uczniem Marii Skłodowskiej-Curie i asystentem jej męża. Ćwiczył sztuki walki, miał czarny pas w judo. W latach 40. nabawił się kontuzji, która uniemożliwiła mu chodzenie. Nie chciał poddać się operacji i własnymi siłami wrócił do całkowitej sprawności. To doświadczenie było przyczynkiem do opracowania zestawu ćwiczeń, który dziś znamy jako Metodę Feldenkraisa. 

Oczywiście, złożyło się na nią jeszcze wiele innych doświadczeń. Metoda powstawała przez ponad 40 lat. W tym czasie Feldenkrais wrócił do Izraela i pracował tam bezpośrednio z różnymi ludźmi, w tym ofiarami Holocaustu. Pod koniec lat 50. zaczął szkolić swoich uczniów, którzy dziś przekazują jego wiedzę kolejnym pokoleniom trenerów. W Polsce jest obecnie 20 certyfikowanych nauczycieli metody Feldenkraisa. 

Konsultacja tekstu: Kamila Wołoszyn-Moroz, nauczycielka Metody Feldenkraisa po 4-letnim szkoleniu zawodowym w Accord Mobile w Paryżu oraz nauczycielka Metody Child'Space po 2-letnim szkoleniu zawodowym w Amsterdamie. Prowadzi zajęcia grupowe i indywidualne z dorosłymi, kobietami w ciąży, niemowlętami i małymi dziećmi. Pracuje w Krakowie, w Studio Metody Feldenkraisa.

Czytaj także:
Relaksacja w ciąży
Antystresowe menu oraz inne sposoby na stres w ciąży

Ćwiczenia na ból pleców w drugim trymestrze ciąży - film

Metoda Dobrego Startu
AdobeStock
Psychologia
Metoda Dobrego Startu, czyli przygotowania do czytania
Metoda Dobrego Startu przygotowuje dzieci do nauki czytania i pisania oraz pomaga zapobiegać problemom szkolnym takim jak dysleksja. Jest oparta na wspieraniu rozwoju psychofizycznego i nadaje się dla dzieci od 2. roku życia. Zobacz, na czym dokładnie polega!

p.p1 {margin: 0.0px 0.0px 10.0px 0.0px; font: 11.0px 'Trebuchet MS'; -webkit-text-stroke: #000000} span.s1 {font-kerning: none} Główne założenie Metody Dobrego Startu to wspomaganie rozwoju psychoruchowego dziecka przez zabawę i naukę wzorów, liter i znaków matematycznych . Zabawa jest zorganizowana w konkretny sposób, a nauka jest aktywna i wielozmysłowa. Co to znaczy? Na czym polega Metoda Dobrego Startu? Metoda Dobrego Startu została opracowana przez polską psychiatrę – prof. Martę Bogdanowicz, która zainspirowała się francuską metodą wspierania rozwoju dzieci Bon Départ. Przez lata pracy z dziećmi z różnych środowisk oraz wspomagając się lekturą autorów takich jak M. Montessori , A. Komeński, profesor Bogdanowicz wypracowała model aktywnego podejścia do pracy z dziećmi. Składa się on z 3 kluczowych elementów: motorycznego , czyli ćwiczeń ruchowych (usprawnianie),  słuchowego , czyli ćwiczeń ruchowo-słuchowych (ruch dominującej ręki do rytmu piosenek, wierszyków; wykorzystywane są baloniki, szarfy, bębenki)  wzrokowego , czyli ćwiczeń ruchowo-słuchowo-wzrokowych (rysowanie figur, znaków, wzorów itp. do rytmu piosenki), Wykorzystanie tych 3 elementów w pracy z dziećmi rozwija u nich te funkcje, które później biorą udział w uczeniu się pisania i czytania. Pomagają też dziecku rozpoznawać lewą i prawą stronę ciała oraz budują świadomość ciała w przestrzeni. W tej metodzie wzbudza się też wrażliwość na słowa, ćwiczy analizę sylabową (bardzo przydatna w nauce czytania).  Dla kogo Metoda Dobrego Startu? To metoda pracy z dziećmi, która wspomaga rozwój psychomotoryczny każdego dziecka w wieku 2-10 lat. Jej zaletą jest połączenie funkcji poznawczych i ruchowych, przez co nauka przychodzi dzieciom bardziej naturalnie.  Oprócz tego, że MDS pełni rolę profilaktyczną - zapobiegajac ewentualnym...

pregnant excercise
fotolia.com
Wygląd i samopoczucie
Ćwicz metodą Feldenkraisa w domu i przygotuj się do porodu
Metoda Feldenkraisa to bezwysiłkowe, łagodne ćwiczenia, które będąc w ciąży możesz robić w domu. Dowiedz się, jak wzmocnić głębokie mięśnie miednicy i zaufać swojemu ciału, bez wychodzenia z domu.

Metoda Feldenkraisa to znakomity sposób ćwiczenia, który ułatwia przygotowanie się do porodu . W ten sposób ćwiczy się nie tylko ciało. Metoda Feldenkraisa to połączenie psychologii i fizjologii, pedagogiki i terapii. Jak pomaga kobietom w ciąży?  Przez delikatne ruchy pobudza się układ nerwowy do zmiany. Jakiej? Metodę Feldenkraisa często opisuje się hasłem "świadomość poprzez ruch". Jej celem jest więc zwiększenie świadomości ciała i wypracowanie nowych wzorców ruchowych, najlepszych dla każdego ćwiczącego. Dla ciężarnych to dobra okazja, żeby trochę lepiej poznać swoje ciało i nauczyć się mu ufać. Taka wiara, że ciało nie zawiedzie i można na nim polegać, bardzo przyda się w trakcie porodu.  Naturalny potencjał ruchowy Twórca metody – Moshe Feldenkrais – uważał, że każdy człowiek ma swój własny, naturalny potencjał ruchowy. Jednak z biegiem lat, doświadczeń, kontuzji itp. ulega on zakłóceniom. Ćwiczenia opracowane przez Feldenkraisa mają pomóc w powrocie do tego potencjału.  Dzięki temu, że są proste i nieobciążające, spokojnie mogą je wykonywać kobiety w ciąży.    Na pewno warto wybrać się na kurs i ćwiczyć pod okiem nauczyciela lub umówić się na indywidualne spotkania. Kiedy to niemożliwe, zawsze pozostaje niezawodny YouTube. Metoda Feldenkraisa cieszy się sporą popularnością na całym świecie. Do wyboru są tysiące lekcji. Poniżej możesz wypróbować wybrane przez nas: Podstawowy trening z Mią Segal Ćwiczenia na miednicę i kręgosłup Uwalnianie napięć w biodrach część 1 i część 2 Ćwiczenia łagodzące ból kręgosłupa część 1 , część 2 , część 3

ćwiczenia w ciąży
materiał Heima studio
Wygląd i samopoczucie
Ile ćwiczyć w ciąży? Posłuchaj, co mówi położna!
Ćwiczenia w ciąży to sposób na pokonanie bólu kręgosłupa, ciągłego uczucia zmęczenia i wzmocnienie rozluźnionych wiązadeł. Sprawdź, ile kobieta w ciąży powinna ćwiczyć, by mieć lepsze samopoczucie i łatwiejszy poród. I dlaczego przed porodem aktywność to wręcz obowiązek! Postaw na sport w ciąży.

Aktywność fizyczna w ciąży: bieganie, pływanie, pilates czy spacery, to nie jest tylko dobry sposób na spędzanie czasu, ale wręcz lekarskie zalecenie! I nie ma większego znaczenia, czy będzie to ruch nad morzem, w górach czy w parku obok domu. Najważniejsze jest sport w ciąży: dopasowanie konkretnych aktywności do możliwości ciężarnej i... dobre samopoczucie podczas ćwiczeń.  Bo korzyści z ćwiczeń w ciąży jest co niemiara!   Zdrowa kobieta w ciąży, niezależnie od trymestru, powinna dziennie pokonać na piechotę odległość około 5 – 6 km . Jest to dystans, który korzystnie wpływa na zdrowie i kondycję, a do tego gwarantuje dobre samopoczucie – tłumaczy Martyna Mączka, zwyciężczyni 2. edycji konkursu Położna Na Madal. W trakcie ciąży w ciele kobiety następują pewne naturalne zmiany: krzywizny kręgosłupa, obciążenie stawów rozluźnienie wiązadeł Trudno o lepszy sposób na ich kompensowanie i unikanie ewentualnych dolegliwości niż ruch! Czas na ćwiczenia w ciąży śmiało można planować samemu: spacery, bieganie basen, gimnastyka w domu – wybór jest ogromny. Niska aktywność fizyczna kobiet ciężarnych powoduje często: choroby komplikujące ciążę, złe samopoczucie, zmęczenie, obniżony nastrój, rozpoczęcie akcji skurczowej po terminie porodu, gorszą tolerancję na ból i wysiłek porodowy. Jeśli ćwiczyłaś przed ciążą, bądź nadal aktywna, a gdy nie ćwiczyłaś regularnie, zacznij! Namów też partnera – wspólny ruch może być doskonałą zabawą dla ciebie i partnera.   Na jakie zajęcia zapisać się w ciąży? Warto skorzystać z zajęć zorganizowanych, ale tylko tych prowadzonych przez profesjonalnie przygotowane do tego osoby. Polecane są zajęcia taneczne dla kobiet w ciąży – doskonale relaksują matkę i dziecko oraz wspomagają ogólną wydolność organizmu. Coraz...

Nasze akcje
dziecko na szczepieniu
O szczepieniach
Szczególne znaczenie szczepień przeciw pneumokokom u niemowląt i dzieci w dobie pandemii COVID-19
Partner
mata na piknik
Pielęgnacja
Jedziecie na piknik? Oto 6 wskazówek, dzięki którym się uda
Partner
częste oddawanie moczu u dziecka
Zakupy
Szukasz najlepszego nocnika dla dziecka? Sprawdź nasz ranking!
Partner
Podróże z Marko BeSafe
Rozwój
Oto sposób na przewożenie dziecka 5 razy bezpieczniej niż dotąd!
Partner
Polecamy
Porady
jak ubierać noworodka latem
Noworodek
Jak ubierać noworodka latem, żeby go nie przegrzać?
Małgorzata Wódz
Nowe urlopy dla rodziców
Prawo i finanse
Nowe urlopy dla rodziców w 2022 roku: od kiedy więcej dni wolnych?
Małgorzata Sztylińska-Kaczyńska
Bon turystyczny: jak wykorzystać w 2022?
Aktualności
Gdzie można wykorzystać bon turystyczny – lista podmiotów + zmiany przepisów
Ewa Janczak-Cwil
Rabarbar w ciąży
Dieta w ciąży
Czy w ciąży można jeść rabarbar? Tak, ale trzeba pamiętać o jednej rzeczy
Luiza Słuszniak
imiona unisex
Imiona
Imiona unisex – jak nazwać dziecko bez wskazywania na płeć? 168 propozycji!
Ewa Janczak-Cwil
biegunka w ciąży
Zdrowie w ciąży
Biegunka w ciąży: przyczyny i leczenie rozwolnienia w ciąży i przed porodem
Ewa Janczak-Cwil
bon turystyczny do kiedy
Aktualności
Bon turystyczny 2022 – ważność bonu. Do kiedy można wykorzystać?
Małgorzata Wódz
zapłodnienie
Starania o dziecko
Zapłodnienie: przebieg, objawy, kiedy dochodzi do zapłodnienia
Magdalena Drab
Czop śluzowy
Przygotowania do porodu
Czop śluzowy – co to, jak wygląda, kiedy odchodzi?
Joanna Biegaj
wyprawka noworodka
Niemowlę
Wyprawka dla noworodka na lato: ubranka i rzeczy do szpitala [LISTA ZAKUPÓW]
Małgorzata Wódz
uczulenie na jad pszczeli / uczulenie na jad osy
Zdrowie
Uczulenie na jad pszczeli i jad osy: objawy, co robić i jak przebiega leczenie
Katarzyna Pinkosz
Szparagi w ciąży: czy można jeść, właściwości, przeciwwskazania
Dieta w ciąży
Szparagi w ciąży: czy można jeść, właściwości, przeciwwskazania 
Luiza Słuszniak
jak pobrać bon turystyczny
Prawo i finanse
Jak pobrać i aktywować bon turystyczny: instrukcja rejestracji na PUE ZUS (krok po kroku)
Milena Oszczepalińska
domowe sposoby na komary
Aktualności
Domowe sposoby na komary: co robić, żeby komary nie gryzły?
Joanna Biegaj
twardy brzuch w ciąży
Zdrowie w ciąży
Twardy brzuch w ciąży – kiedy napięty brzuch jest powodem do niepokoju?
Ewa Cwil
plan porodu
Lekcja 2
Plan porodu: jak go napisać, czy jest obowiązkowy? Wzór do druku
Małgorzata Wódz
pozytywny test ciążowy
Ciąża
Pozytywny test ciążowy – co dalej? Kiedy test ciążowy jest fałszywie pozytywny?
Joanna Biegaj
plamienie implantacyjne
Objawy ciąży
Plamienie implantacyjne: co to jest, jak wygląda, ile trwa? Czy zawsze występuje w ciąży?
Małgorzata Wódz