GRY
 
 

Ciążowe zachcianki to nie są zwykle kaprysy

Ciążowe zachcianki to efekt działania hormonów - prawda, ale... nie zawsze. O czym jeszcze może świadczyć wyjątkowy w ciąży apetyt na niektóre potrawy?

Małgorzata Wódz
Konsultacja: dr n. med. Bożena Kowalska , ginekolog położnik
kobieta, mama, ciąża, kuchnia, jedzenie, słoik

Nie każda ciążowa zachcianka jest warta zaspokojenia, nie każda świadczy o tym, że brakuje witamin czy minerałów. Czasem ich przyczyny mają podłoże emocjonalne, mogą wiązać się ze smakiem lub zapachem zapamiętanym z dzieciństwa. Warto o nich wiedzieć więcej.

1. Zachcianki na niejadalne

Martwisz się, że na Śląsku zamykają kopalnie i... łykasz ślinkę albo z rozrzewnieniem wspominasz czasy szkolne, gdy stałaś przy tablicy z kredą w ręku. Takie myśli mogą nawiedzić przyszłą mamę pod wpływem pojawiającego się apetytu na dziwne, niejadalne produkty, np. na węgiel czy kredę. Mogą one świadczyć o niedoborze składników odżywczych. Warto o swoich szczególnych upodobaniach powiedzieć lekarzowi, który zaleci odpowiednie badania krwi i przepisze właściwy preparat witaminowo-mineralny.

Wydrukuj gotowe jadłospisy dla ciężarnych.
 
Redakcja poleca: Dieta w ciąży - wideo
Ekspert wyjaśnia, jakie produkty mogą w ciąży zaszkodzić, a w które warto wzbogacić swoją dietę.

2. Zachcianki na kwaśne i ostre

Przyszłe mamy, które odczuwają mdłości, mogą mieć szczególne upodobanie do potraw o wyrazistych smakach. Stąd słynna zachcianka, jaką są kiszone ogórki. Jedzenie ich może mdłości przytłumić, ale ich nie usunie. Z badań wynika, że na poranne nudności nie cierpią kobiety, które mają odpowiedni poziom witamin, zwłaszcza B6. Zwykle stanowi ona składnik preparatów witaminowych dla ciężarnych. Jeśli lekarz ci go przepisze, zażywaj tabletki regularnie. Witaminę B6 zawierają również banany i produkty zbożowe, np. pełnoziarnisty chleb. Mdłości pomoże złagodzić imbir kandyzowany lub imbirowa herbatka, którą zrobisz z plasterków świeżego korzenia imbiru zalanego wrzątkiem i parzonego przez 10 min. Świeży imbir utarty na tarce możesz dodawać do sałatek lub potraw na ciepło.

3. Chęć na czekoladę

Każdemu zdarzają się chwile słabości, w których sięga po coś słodkiego, bo przecież cukier krzepi. Przyszłe mamy powinny jednak ograniczyć ilość słodkości w swojej diecie, nie tylko ze względu na to, że nadmiar cukru prowadzi do cukrzycy, nadwagi, wysokiego poziomu cholesterolu czy próchnicy. Jedzenie słodyczy przekłada się też na straty witamin i minerałów, które teraz są bardzo potrzebne. Za zjedzenie ciastek, słodkich deserów zapłacisz stratą witaminy B, wapnia czy żelaza – organizm zużywa je, by strawić cukier. Jeśli masz ochotę na coś słodkiego, wybierz owoce.

4. Ogromny apetyt w ciąży

Jednym z objawów ciąży bywa wilczy apetyt. Świadczy o tym, że twój metabolizm się zmienił pod wpływem hormonów. Staraj się jednak nie połykać wszystkiego, co widzisz, bo szybko przekroczysz limit wagowy. Nadmiar kilogramów w ciąży, podobnie jak zbyt niska waga, może mieć zły wpływ na zdrowie, a nawet inteligencję dziecka. A zanim ono się urodzi, ty też będziesz się gorzej czuć. Jeśli musisz podjadać, wybieraj nasiona słonecznika i dyni, płatki śniadaniowe z mlekiem, talerz ciepłej zupy, pełnoziarniste tosty z miodem.

Sprawdź, ile możesz przytyć w ciąży.

Doładuj
Przeładuj