kobieta, mama, ciąża, kuchnia, jedzenie, słoik

Ciążowe zachcianki to nie są zwykłe kaprysy

Ciążowe zachcianki to efekt działania hormonów - prawda, ale... nie zawsze. O czym jeszcze może świadczyć wyjątkowy w ciąży apetyt na niektóre potrawy?
Małgorzata Wódz
Konsultacja: dr n. med. Bożena Kowalska, ginekolog położnik
kobieta, mama, ciąża, kuchnia, jedzenie, słoik

Zachcianki ciążowe są wywołane działaniem hormonów. Uznawane są za jeden z objawów ciąży, jednak nie wszystkie cieżarne się do nich przyznają. Zachcianki często pojawiają się już w pierwszym trymestrze ciąży i mogą być wówczas sygnałem, że w organizmie są pewne braki wartości odżywczych, które należy uzupełnić. Mogą też wystąpić dopiero na początku drugiego trymestru, kiedy ustają poranne mdłości i związana z nimi niechęć do jedzenia.

Nie każda ciążowa zachcianka jest warta zaspokojenia, nie każda świadczy o tym, że brakuje witamin czy minerałów. Czasem ich przyczyny mają podłoże emocjonalne, mogą wiązać się ze smakiem lub zapachem zapamiętanym z dzieciństwa. Warto o nich wiedzieć więcej.

1. Zachcianki na niejadalne

Martwisz się, że na Śląsku zamykają kopalnie i... łykasz ślinkę albo z rozrzewnieniem wspominasz czasy szkolne, gdy stałaś przy tablicy z kredą w ręku. Takie myśli mogą nawiedzić przyszłą mamę pod wpływem pojawiającego się apetytu na dziwne, niejadalne produkty, np. na węgiel czy kredę. Mogą one świadczyć o niedoborze składników odżywczych. Warto o swoich szczególnych upodobaniach powiedzieć lekarzowi, który zaleci odpowiednie badania krwi i przepisze właściwy preparat witaminowo-mineralny.

Wydrukuj gotowe jadłospisy dla ciężarnych.
 
Redakcja poleca: Przepis na chłodnik z kiełkami
Chłodnik to idealny pomysł na orzeźwiający obiad, zwłaszcza, że jest szybki, smaczny i prosty do przyrządzenia.

2. Zachcianki na kwaśne i ostre

Przyszłe mamy, które odczuwają mdłości, mogą mieć szczególne upodobanie do potraw o wyrazistych smakach. Stąd słynna zachcianka, jaką są kiszone ogórki. Jedzenie ich może mdłości przytłumić, ale ich nie usunie. Z badań wynika, że na poranne nudności nie cierpią kobiety, które mają odpowiedni poziom witamin, zwłaszcza B6. Zwykle stanowi ona składnik preparatów witaminowych dla ciężarnych. Jeśli lekarz ci go przepisze, zażywaj tabletki regularnie. Witaminę B6 zawierają również banany i produkty zbożowe, np. pełnoziarnisty chleb. Ciążowe mdłości pomoże złagodzić imbir kandyzowany lub imbirowa herbatka, którą zrobisz z plasterków świeżego korzenia imbiru zalanego wrzątkiem i parzonego przez 10 min. Świeży imbir utarty na tarce możesz dodawać do sałatek lub potraw na ciepło. [content:8_604,2_1325,0_6501,0_15646:CMNews]

3. Chęć na czekoladę

Każdemu zdarzają się chwile słabości, w których sięga po coś słodkiego, bo przecież cukier krzepi. Przyszłe mamy powinny jednak ograniczyć ilość słodkości w swojej diecie, nie tylko ze względu na to, że nadmiar cukru prowadzi do cukrzycy ciążowej, nadwagi, wysokiego poziomu cholesterolu czy próchnicy. Jedzenie słodyczy przekłada się też na straty witamin i minerałów, które teraz są bardzo potrzebne. Za zjedzenie ciastek, słodkich deserów zapłacisz stratą witaminy B, wapnia czy żelaza – organizm zużywa je, by strawić cukier. Jeśli masz ochotę na coś słodkiego, wybierz owoce.

4. Ogromny apetyt w ciąży

Jednym z pierwszych objawów ciąży bywa wilczy apetyt. Świadczy o tym, że twój metabolizm się zmienił pod wpływem hormonów. Staraj się jednak nie połykać wszystkiego, co widzisz, bo szybko przekroczysz limit wagowy. Nadmiar kilogramów w ciąży, podobnie jak zbyt niska waga, może mieć zły wpływ na zdrowie, a nawet inteligencję dziecka. A zanim ono się urodzi, ty też będziesz się gorzej czuć. Jeśli musisz podjadać, wybieraj:
  • nasiona słonecznika i dyni,
  • płatki śniadaniowe z mlekiem,
  • talerz ciepłej zupy,
  • pełnoziarniste tosty z miodem.

Sprawdź, ile możesz przytyć w ciąży.

5. Brak apetytu w ciąży

Męczą cię nudności, zgaga, wymioty, nawet nie chcesz myśleć o jedzeniu. Takie objawy pojawiają się na początku ciąży i są efektem burzliwego wpływu hormonów na organizm. Dziecko jednak od samego początku jest uzależnione od stałych dostaw substancji odżywczych. Gdy jesteś głodna, brakuje mu paliwa, by mogło się dobrze rozwijać. Ponieważ pełny żołądek nasila przykre objawy, jedz mniej, ale częściej, np. co 3 godziny. Spadek poziomu cukru, do którego dochodzi, gdy jesteś głodna, może nasilać mdłości. Tuż przed zaśnięciem przyda się coś ciepłego – kisiel lub grzanka z miodem. Rano zacznij dzień od zjedzenia lekkiego śniadania. Gdy wychodzisz z domu, do torebki zapakuj:

  • batonik zbożowy,
  • orzechy,
  • suszoną żurawinę.

Ich smak pozwoli pokonać mdłości.

6. Niezdrowe zachcianki - czipsy, cola...

Pokusie na nie można ulec, ale bardzo rzadko. Lepiej je ograniczać, bo 10 dkg czipsów zawiera tyle kalorii co jeden pączek. W ciąży możesz jeść więcej, ale nie są to duże różnice.
  • W drugim trymestrze możesz sobie pozwolić na 360 kcal więcej (jedną kanapkę).
  • W trzecim 475 kcal (tyle co talerz zupy).
Dla ciebie i potomka lepiej, by nadmiar kalorii pochodził z produktów bogatych w korzystne dla zdrowia składniki odżywcze, nie z paczki czipsów. Cola zawiera mnóstwo cukru (w dwulitrowej butelce jest szklanka cukru) i kofeinę, która pobudza organizm. Picie małych ilości odgazowanej coli pozwala przezwyciężyć mdłości oraz wzdęcia. [content:0_25445,0_24924,0_22390,8_1334:ECVideo]

7. Niechęć do niektórych potraw

W ciąży pojawiają się także awersje do potraw i smaków, które wcześniej bardzo lubiłaś. Przyszłe mamy przechodzą na wegetarianizm albo odwrotnie – zaczynają jeść mięso. Może drażnić je zapach smażonego mięsa lub cebuli. Większość awersji mija zwykle po pierwszym trymestrze. Jeśli pozostają, a nie szkodzą, trzeba się z nimi pogodzić.

Zobacz też:
dr n. med. Bożena Kowalska
Konsultacja: dr n. med. Bożena Kowalska, ginekolog położnik

Pracuje w Klinice Leczenia Niepłodności, Ginekologii i Położnictwa „Bocian”. Prowadzi ciąże i porody wysokiego ryzyka. Specjalizuje się także w ginekologii dziecięcej.

Oceń artykuł

Ocena 5 na 5 głosy

Zobacz także

Popularne tematy