GRY
 
 

Czy wiesz, dlaczego warto jeść ciecierzycę w czasie karmienia piersią?

Bardzo dobrze zastępuje mięso, dlatego często jedzą ją wegetarianie. Warto jednak, by ciecierzycę jadły też mamy karmiące piersią.

fot. materiały prasowe
Ciecierzyca (cieciorka, groch włoski) jest mało znana w polskiej kuchni, bardzo za to ceniona w kuchni śródziemnomorskiej i na Bliskim Wschodzie. Są dwa rodzaje ciecierzycy: kabuli i desi. Ziarna kabuli są duże, kremowe, desi – małe i występują w wielu kolorach: kremowym, czerwonym, czarnym, brązowym, żółtym i zielonym.

Co dobrego w ciecierzycy

Podobnie jak inne rośliny strączkowe, ciecierzyca ma sporo cennych składników odżywczych. Najważniejsze z nich to:
  • białko: białko zawarte w ciecierzycy jest bardzo dobrej jakości, choć dostarcza nieco innych aminokwasów niż te, które znajdują się w produktach pochodzenia roślinnego (dlatego np. warto połączyć ciecierzycę z kaszą),
  • błonnik: w ciecierzycy jest zwłaszcza dużo nierozpuszczalnych frakcji błonnika, co zmniejsza ryzyko zachorowania na raka jelita grubego,
  • witaminy z grupy B: ważne dla funkcjonowania mózgu i układu nerwowego,
  • kwas foliowy: zapobiega niedokrwistości (anemii),
  • wapń: ważny dla kości,
  • magnez: ważny dla układu nerwowego,
  • potas: ważny dla serca i układu krążenia,
  • żelazo: zapobiega niedokrwistości.
Jedzenie ciecierzycy, podobnie jak innych roślin strączkowych, jest polecane przez kardiologów, onkologów, diabetologów, ponieważ zmniejsza ryzyko chorób cywilizacyjnych: chorób serca, nowotworów, cukrzycy. Jedzenie ciecierzycy obniża ciśnienie, obniża ilość złego cholesterolu (LDL). Dzięki zawartości żelaza i kwasu foliowego zapobiega niedokrwistości (anemii). Dzięki dużej zawartości błonnika ciecierzyca sprzyja też odchudzaniu.

Czytaj też: Jak schudnąć po porodzie: polecane sposoby
Redakcja poleca: Jak karmić dziecko piersią cz. 3
Zobacz, jak karmić dziecko w pozycji spod pachy.

Jak jeść ciecierzycę

Ciecierzyca może być bardzo dobrym dodatkiem do zup, sałatek, można z niej robić kotlety, jest też bardzo dobrym farszem do pierogów, krokietów. Można z niej zrobić mąkę do wyrobu chleba czy placków.
Jedną z najczęściej spożywanych potraw z ciecierzycy jest hummus – pasta z ciecierzycy z dodatkiem m.in. czosnku, oliwy, soku z cytryny, soli, pieprzu.

Czytaj też: Wyjątkowe przepisy z soczewicą

Ciecierzyca, bóle brzucha i karmienie piersią

W czasie karmienia piersią warto jeść ciecierzycę, a po to, żeby nie spowodowała bólów brzucha, trzeba ją w odpowiedni sposób przygotować.
Ciecierzyca, podobnie jak inne rośliny strączkowe, może powodować powstawanie gazów w przewodzie pokarmowym, wzdęcia i kolki. Powodem jest to, że zawarty w niej rodzaj oligosacharydów nie jest trawiony w żołądku, a dopiero w jelicie grubym. Produktem ubocznym są gazy: metan, wodór, dwutlenek węgla. Najwięcej kłopotliwych oligosacharydów zawierają stare, dojrzałe nasiona.
Sposobem, by się ich pozbyć, jest moczenie. Ciecierzycę przed gotowaniem należy moczyć: najlepiej zalać ją gorącą wodą, moczyć 10-12 godzin, a potem wodę odlać, ciecierzycę zalać wrzątkiem i gotować, aż nasiona będą miękkie (zwykle 1,5 godziny). Można zmienić wodę nawet 2 razy.


Wróć do talerza
Czytaj też: Lista produktów zalecanych w czasie karmienia piersią




 
Doładuj
Przeładuj