GRY
 
 

Ciężarna w pracy

Praca zawodowa nie szkodzi prawidłowo rozwijającej się ciąży. Pod warunkiem że wiesz, w jaki sposób zadbać o siebie i nienarodzone dziecko.

kobieta, ciąża, mama, komputer, praca
Dla przebiegu ciąży nie ma znaczenia fakt, że kobieta pracuje, ale to, jaki charakter ma jej praca. Są zawody, których wykonywanie nie ma żadnego znaczenia dla rozwoju ciąży, i takie, które mogą jej szkodzić. I od tego zależy, czy i w jakim zakresie ciężarna może pełnić swoje dotychczasowe obowiązki.

Tymczasem większość kobiet nie oszczędza się, bo zwykle jeszcze nie wie, że jest w ciąży. Ale i później – dopóki nie poczuje ruchów, czyli mniej więcej do 20. tygodnia ciąży – nie przywiązuje zbytniej wagi do swojego odmiennego stanu. O wiele bardziej świadomie do ciąży podchodzą kobiety, które chętnie, nawet bez wskazania medycznego, robią sobie badanie USG - one znacznie wcześniej rozumieją, co się z nimi dzieje. I z większą łatwością godzą się na ograniczenia związane ze swoim stanem.

W ciąży, w stresie, w pracy

Przyszłe matki często mówią, że największy stres w ciąży to powiedzenie pracodawcy o ciąży. Ginekolodzy często spotykają się z sytuacjami, w których od młodych kobiet wymaga się nie tylko zaświadczeń, iż nie są w ciąży, ale też informacji o stosowanych sposobach antykoncepcji! To niedopuszczalne.
Często powtarzam swoim pacjentkom, że trzeba jasno ustalić listę priorytetów - dla młodej kobiety posiadanie dziecka jest czymś najbardziej naturalnym na świecie. Każdy pracodawca zatrudniający młodą pracownicę musi się liczyć z tym, że kiedyś zajdzie ona w ciążę!
Firma naprawdę się nie zawali, jeśli zajmująca nawet bardzo odpowiedzialne stanowisko kobieta przez kilka miesięcy będzie pracowała w nieco wolniejszym tempie, więcej obowiązków przekaże swoim współpracownikom i tak zreorganizuje pracę, że kilkumiesięczna nieobecność nie stanie się kataklizmem.
Gdy masz nerwową pracę:
* ogranicz liczbę spraw, którymi się zajmujesz – teraz jesteś mniej sprawna intelektualnie, to naturalny efekt „szalejących” hormonów;
* w miarę możności unikaj sytuacji, które powodują stan napięcia, np. kilkudniowych wyjazdów służbowych;
* nie dopuszczaj do powstania u siebie poczucia winy, wynikającego z tego, że będąc w ciąży, zawiodłaś współpracowników czy pracodawcę - to tylko kilka miesięcy, po których znowu będziesz w pełni możliwości zawodowych. Wbrew obiegowej opinii młode matki są jednymi z najlepszych pracowników - są świetnie zorganizowane i zmotywowane do pracy;
* co miesiąc idź na kilkudniowe zwolnienie, po to tylko, by odespać stres (sen to najlepszy lek dla ciężarnej) i wyciszyć się;
* zamiast kawy czy czarnej herbaty pij melisę i zieloną herbatę;
* jeśli nie potrafisz sama uporać się z emocjami, nie czekaj, ale zwróć się o pomoc do psychoterapeuty lub psychiatry. To skuteczny „wentyl bezpieczeństwa”.
Redakcja poleca: Pierwsze ruchy dziecka - wideo
Kiedy kobieta w ciąży powinna poczuć pierwsze ruchy dziecka i co robić, gdy ruchy dziecka nie są wyczuwalne?

Praca w ciąży na siedząco

Praca biurowa wymaga skupienia i długiego pozostawania w jednej pozycji. Dla kobiety w ciąży, zwłaszcza zaawansowanej, taka biurowa praca z dużym brzuszkiem jest bardzo niezdrowa. Wielogodzinne unieruchomienie za biurkiem źle wpływa na kręgosłup i nogi (łatwiej dochodzi do obrzęków, bo krążenie krwi jest utrudnione).
Jeśli musisz siedzieć osiem godzin dziennie:
* zadbaj o dobre krzesło – z regulowanym siedziskiem i oparciem, dobrze, jeśli będzie też wyposażone w podłokietniki;
* spraw sobie podnóżek, stawiaj na nim raz jedną, raz drugą stopę lub obie na raz (jak Ci wygodniej);
* pomoce biurowe ułóż tak, by bez wysiłku po nie sięgać (nie przyciskając brzucha do krawędzi biurka);
* często wstawaj od biurka - zanieś koledze potrzebny dokument od razu, a nie z innymi, z całego dnia;
* znajdź czas na chwilę gimnastyki – np. zanim sięgniesz po segregator z szafki obok, wstań i rozprostuj mięśnie albo stań przy otwartym oknie i weź kilka głębokich oddechów;
* przestrzegaj przerw na posiłki – masz, jak każdy pracownik, zagwarantowane dwie przerwy w ciągu dnia (każda po 15 minut). Jedz w miejscu do tego przystosowanym, nie przy swoim biurku (na którym często stoi włączony komputer);
* wietrz kilka razy w ciągu dnia pokój, w którym pracujesz - brak tlenu może być przyczyną bólów głowy, gorszej koncentracji i złego samopoczucia.

Ocena (3 oceny)

4.0
Doładuj
Przeładuj