Współpraca Reklamowa

Lekcja nr 7: Co by było, gdyby – jakie emocje pasują do sytuacji

Jak nauczyć dziecko wyrażać emocje i dostosowywać je do sytuacji? Oto ćwiczenia, które pomogą twojemu dziecku w kontrolowaniu emocji!

Dzieci z początku mają spory kłopot z uświadomieniem sobie istnienia emocji, a później z ich rozpoznaniem i panowaniem nad nimi. Nie potrafią także dopasować emocji do konkretnej sytuacji. Trudno np. oczekiwać, że bez treningu dziecko będzie umieć samoistnie się wyciszyć albo czekać cierpliwie na zapowiedzianą nagrodę.

 

Dlaczego to ważne

Nie ma chyba bardziej podstawowej umiejętności psychicznej niż zdolność przeciwstawiania się impulsowi. Leży ona u podstaw całej samokontroli emocjonalnej, ponieważ wszystkie emocje
z samej swej natury są źródłem bodźców do działania.

Dzięki umiejętności podporządkowywania emocji obranym celom dziecko doskonali swoją koncentrację uwagi, automotywację, uczy się opanowania oraz twórczej pracy. Należy pamiętać, że samokontrola emocjonalna, czyli zdolność
do odkładania w czasie zaspokajania pragnień i tłumienie popędliwości, leży u podstaw wszelkich osiągnięć. Osoby obdarzone taką zdolnością uzyskują wspaniałe wyniki we wszystkim, co sobie zamierzą.

Ćwiczenia

  • Księga rekordów

Rekwizyty: zeszyt lub notatnik
Miejsce: gdziekolwiek

Stwórz dla dziecka jego własną księgę rekordów tak, by dziecko mogło ścigać się samo ze sobą. Wybierzcie wspólnie kilka codziennych sytuacji, np. układanie wieży z klocków, grę memory, skoki przy ścianie i notuj w zeszycie osiągane przez dziecko wyniki. Ważne, by dziecko podejmowało wyzwania dla własnej satysfakcji, a nie dla satysfakcji i nagrody od rodziców. Ta zabawa prowadzi do budowania wewnętrznej motywacji do działania – dziecko samo ma inicjować wyzwania do księgi rekordów.
 

  • Ciąg dalszy

Rekwizyty: brak
Miejsce: gdziekolwiek

Poproś dziecko, by wspólnie z tobą opowiedziało dalszy ciąg jakiejś historyjki (np. z książki) lub wydarzenia (np. zaobserwowanego na placu zabaw czy w parku). Spróbuj kierować opowieścią tak, by dziecko dowiedziało się, jak dana sytuacja może lub powinna się skończyć. Podpowiadaj mu dobre, konstruktywne rozwiązania. Dziecko, projektując swoje zakończenie, powinno posiłkować się twoimi rozwiązaniami. Dzięki temu uczy się, jak dobrze np. zakończyć awanturę na placu zabaw.
 

  • Gdybym była

Rekwizyty: Zabawki z Kinder Niespodzianki
Miejsce: gdziekolwiek

Dziecko wybiera zabawkę z Kinder Niespodzianki i opowiada historyjkę o tym co by było gdyby było tą rzeczą/postacią, opowiada przygody. 
Zabawa ta uczy rozmów o empatii, uczy uważności.

Wróć do strony: www.mamotoja.pl/zmysly-dziecka-rozwoj.html
 

Artykuł powstał z udziałem marki KINDER Niespodzianka