GRY
 
 

Po co dziecku te witaminy i minerały?

Na pewno wiesz, co powinna jeść kobieta w ciąży i w jakich produktach znajduje się najwięcej dobroczynnych składników, które wspomagają rozwój dziecka w brzuchu. Ale czy wiesz, po co właściwie są one dziecku potrzebne?

ciąża, brzuszek, warzywa, sałatka
fot. Panthermedia
Warto wiedzieć, czego potrzebuje rosnące w twoim brzuchu dziecko i jaki wpływ na jego rozwój mają konkretne składniki?
 

1. Kwas foliowy - układ nerwowy

Od kwasu foliowego, czyli witaminy B9 wszystko się zaczyna. Przyjmowanie go jest niezbędne zwłaszcza w pierwszym trymestrze ciąży. Jest, bowiem zabezpieczeniem przed wystąpieniem wad rozwojowych płodu, w szczególności wad układu nerwowego. Kwas foliowy zawarty jest w warzywach zielonych, strączkowych i owocach cytrusowych. Jednak spożywanie tych produktów nie jest w stanie pokryć całkowitego zapotrzebowania kobiety w ciąży na tę witaminę, które wynosi 400 mikrogramów dziennie. Niezbędne jest więc dodatkowa suplementacja (po konsultacji z lekarzem)

Sprawdź: Jaką rolę w ciąży odgrywa witamina B6?
 
Redakcja poleca: Monika Mrozowska o diecie dla kobiet w ciąży
Monika Mrozowska radzi, co powinna jeść przyszła mama, aby jej dieta była zróżnicowana i bogata w niezbędne w witaminy i składniki odżywcze.

2. Żelazo - dotlenienie

Żelazem tak jak i innymi witaminami mama w ciąży musi podzielić się z maluszkiem. Ponieważ niewiele kobiet posiada zapasy żelaza w organizmie powstałe w wyniku spożywania dużej ilości czerwonego mięsa, drobiu czy ryb, a wchłanianie żelaza uzależnione jest, od jakości spożywanych produktów i indywidualnych cech organizmu, zalecana jest rutynowa suplementacja żelaza u kobiet ciężarnych. Niedobór żelaza prowadzi bowiem do niedokrwistości, a w konsekwencji do niedotlenienia dziecka. Odmiennie jednak niż w przypadku kwasu foliowego, którego przedawkowanie nie niesie za sobą żadnych konsekwencji dla zdrowia mamy i dziecka, nadmiar żelaza może powodować dolegliwości przewodu pokarmowego oraz „zagęszczenie” krwi. 
 

3. Jod – inteligencja

Każda mama chcąca urodzić małego geniusza nie powinna zapominać o jodzie w swojej diecie. Jod nie tylko reguluje przemianę materii i hormonów tarczycy, ale odpowiada za rozwój umysłowy dziecka. Zdolność kojarzenia, zapamiętywania, uczenia się to właśnie zasługa tego pierwiastka dostarczanego w odpowiednich ilościach w okresie ciąży. Zapotrzebowanie na jod w czasie ciąży i laktacji zwiększa się ze 100-150 ug na osobę dziennie do nawet 200 ug dziennie. Skutkiem niedoboru jodu w okresie płodowym może być niższy poziom inteligencji lub upośledzenie umysłowe dziecka. Konieczna jest zatem suplementacja tego pierwiastka. Odradzamy jednak dodawanie do potraw soli jodowanej – w czasie ciąży zalecane jest znaczne ograniczenie spożywania soli. Zamiast tego, warto sięgnąć po suplementy dla ciężarnych (po konsultacji z lekarzem) lub wodę mineralną wzbogaconą o ten pierwiastek.
 

4. Witaminy C, A, E - wszechstronne działanie

Zapotrzebowanie na te grupy witamin wzrasta w drugim trymestrze ciąży. Każda z nich ma odmienne zadanie w procesie rozwoju dziecka. Dzięki witaminie C wzmacnia się układ odpornościowy, a organizm lepiej przyswaja żelazo. Mamy dostarczać mogą ją w postaci tabletek. Witamina A wspomaga wzrost i różnicowanie komórek. Stanowi ogromną wartość dla funkcjonowania narządu wzroku i kondycji skóry, jednak tylko wtedy, gdy przyjmowana jest w odpowiedniej formie. Witamina A w postaci beta – karotenu pomaga, retinolu – szkodzi. Z tej przyczyny przyszłe mamy powinny wykluczyć z diety wątróbkę, która obfituje w witaminę A. Witamina młodości - jak potocznie nazywana jest witamina E - pomaga zwalczyć wolne rodniki. To strażnik terminowego porodu zapobiegający poronieniu (sprawdź: Co jeść, by zapobiec poronieniu?). Niedobór witaminy E objawia się osłabieniem i rozdrażnieniem. Aby do tego nie dopuścić, wystarczy spożywać orzechy, oleje roślinne, pestki słonecznika i ziarna zbóż.
 

Ocena (2 oceny)

5.5
Doładuj
Przeładuj