dieta a starania o dziecko
fot. Fotolia.pl

Starasz się o dziecko? Zadbaj o dietę. To pomoże ci zajść w ciążę

Niedobór witamin i minerałów może mieć wpływ zarówno na próby poczęcia dziecka, jak i na bezpieczny dla mamy i dziecka przebieg ciąży. Dlatego planowanie malucha powinno zaczynać się od uporządkowania diety.
Aneta Grinberg
dieta a starania o dziecko
fot. Fotolia.pl

Zanim zdecydujemy się zajść w ciążę, powinniśmy przygotować do niej swój organizm. Niezbędne jest uporządkowanie diety i wzbogacenie jej o witaminy oraz minerały a także produkty, które w naturalny sposób dostarczą ciału kobiety niezbędnych składników.  
– Organizm kobiety musi być przygotowany na ciążę, chronić go powinny witaminy i minerały. Wpływają one zarówno na poziom hormonów, rozwój dziecka, ale także na samo zapłodnienie – przekonuje Małgorzata Pelikan, dietetyk kliniczny Centrum Dietetycznego 4Health w Katowicach.
 
Na długiej liście składników, które należy wprowadzić do diety są m.in.

  • bioflawonidy,
  • minerały (zwłaszcza żelazo, selen, magnez i cynk)
  • nienasycone kwasy tłuszczowe,
  • witaminy (przede wszystkim wit. E oraz witaminy z grupy B, które niezbędne są m.in. do prawidłowej pracy hormonów).

    Witamina B wspomaga wydzielanie hormonów

Dużą rolę w diecie kobiety starającej się o dziecko odgrywają produkty zawierające witaminę B.
- Witaminy z grupy B wspomagają wydzielanie hormonów płciowych, są także pomocne w utrzymaniu ciąży - przekonuje Małgorzata Pelikan, dietetyk Centrum Dietetycznego 4Health w Katowicach. - Wzmacniają także organizm kobiety, poprawiając ogólną odporność. Regulują również poziom cholesterolu. Te trzy elementy są niezbędne nie tylko dla powodzenia poczęcia dziecka, ale także dla bezpiecznego i zdrowego przebiegu ciąży – przekonuje dietetyk.
 
Witamina B1 niezbędna jest kobiecie do utrzymania prawidłowego działania metabolizmu, co z kolei wpływa na odpowiedni stan układu płciowego.
Witaminę B1 dostarczają takie produkty jak:
- orzechy,
- nasiona,
- suszone rośliny strączkowe,
- chuda wieprzowina,
- produkty pełnoziarniste.
 
Zobacz też:
Jak zajść w ciążę

Witamina B2 wspomaga prawidłową pracę tarczycy, która warunkuje prawidłowy przebieg miesiączki. Organizmowi dostarczymy jej spożywając:
- mleko,
- jogurty,
- sery,
- ryby,
- wołowinę,
- jajka,
- awokado,
- płatki zbożowe. 

Polecamy: Co powinny jeść pary starające się o dziecko.
 

 
Kluczowa dla ciąży jest także witamina B6 – jej niedobór może prowadzić do wzrostu poziomu estrogenów i spadku poziomu progesteronu, a tym samym do poronienia.
Tutaj oprócz produktów takich jak:
- kurczak,
- marchew,
- jaja,
- banany,
- ziemniaki
konieczna jest suplementacja diety wit. B6.
 
Niezbędna kobiecie w ciąży jest również witamina B12. Zapewnia kobiecie odpowiedni poziom erytrocytów i chroni przed anemią.
Z kolei kwas foliowy (wit. B) jest kluczowy m.in. w prawidłowym rozwoju układu nerwowego dziecka. Jest to także mikroelement konieczny na etapie starania się o dziecko – od niego zależy m.in. podział  wszystkich komórek w organizmie, także zapłodnionej komórki jajowej.  Produktami, które dostarczają witaminy B9 są m.in.
- fasola,
-  pomarańcze,
-  rzepa,
-  buraki,
- orzeszki ziemne,
- produkty zbożowe pełnego przemiału.

Czytaj także: Kwas foliowy przed ciążą - kiedy i ile brać?
 
Witaminy z grupy B wpływają na przygotowanie organizmu kobiety do ciąży, regulując poziom hormonów, wzmacniając go oraz chroniąc.
- Mają także znaczenie dla udanego przebiegu ciąży, wspomagając prawidłowy podział komórki po zapłodnieniu, rozwój płodu i dziecka. Ważne jest więc aby zbilansowana dieta bogata w witaminy B utrzymywana była przez cały okres ciąży – zaleca dr Anna Bednarska-Czerwińska, ginekolog i endokrynolog z Kliniki Leczenia Niepłodności i Diagnostyki Prenatalnej Gyncentrum w Katowicach.
 
Redakcja poleca: Porady dietetyka dla par starających się o dziecko (film)
Jaki wpływ na płodność kobiety i mężczyzny ma codzienna dieta? Co powinny jeść a czego unikać pary starające się o dziecko? Radzi Julia Jaskowska, dietetyk z FertiMedica Centrum Wspierania Płodności. Zobacz film.

Witamina E i C również ważna w czasie starań o dziecko

Nie można zapomnieć także o innych witaminach. Jedną z najważniejszych jest witamina E, jej niedobór zmniejsza wydzielanie bardzo istotnego hormonu gonadotropowego – wpływającego na prawidłowe działanie narządów rozrodczych.
Witamina C z kolei wspomaga krążenie krwi w macicy i łożysku, sprzyjając rozwojowi zarodka.
 
Zobacz także: Dieta zwiększająca libido.


 

Żelazo wpływa na wzrost płodu

Ale nie tylko witaminy i produkty w nie bogate powinny znaleźć się w diecie przyszłej mamy. Niezbędne jest także dostarczenie organizmowi minerałów. Najważniejsze jest żelazo. Odpowiednia jego ilość dostarczana z posiłkami zapobiega niedokrwistości, osłabieniu czy zmniejszeniu odporności organizmu. Niedobór żelaza u kobiet ciężarnych może ograniczać wzrost płodu.
-Żelazo jest też konieczne do prawidłowego funkcjonowania komórki jajowej i zarodka. Suplementacja żelaza bywa konieczna u kobiet stosujących dietę eliminującą produkty pochodzenia zwierzęcego oraz u kobiet, u których występuję anemia spowodowana niedoborem żelaza – wyjaśnia Małgorzata Pelikan, dietetyk.
 
Produktami bogatymi w żelazo, które powinny znaleźć się w diecie są:
- warzywa i owoce,
- buraki,
- korzeń pietruszki,
- suszone morele,
- orzechy,
- rośliny strączkowe (dostarczone z nimi żelazo chroni kobietę przed niepłodnością owulacyjną).
 

Magnez i selen zapobiegają poronieniom a cynk reguluje menstruacje

Specjaliści zalecają także wprowadzenie do diety potraw bogatych w magnez, cynk i selen.
 - Magnez konieczny jest do prawidłowego podziału komórek i replikacji DNA. Jego niedobór może prowadzić do poronienia. Ma on także właściwości łagodzące stres kobiety. Cynk z kolei reguluje cykl menstruacyjny. Jest także odpowiedzialny za regulację replikacji DNA, płód potrzebuje go natomiast do wzrostu. Co więcej, jego odpowiedni poziom zapobiega przedwczesnemu porodowi. Podobną funkcję spełnia selen – reguluje menstruację, zapobiega poronieniom. W suplementacji powinien być on zawsze łączony z cynkiem – wyjaśnia dietetyk.
 - Minerały mają wpływ zarówno na rozwój i wzrost płodu, jak również na donoszenie ciąży. Ich właściwy poziom uzupełniany suplementacją przed ciążą i w trakcie ciąży zapobiega poronieniom i przedwczesnym porodom – dodaje dr Bednarska-Czerwińska.
 
Magnez do diety możemy wprowadzić spożywając:
- kakao,
- gorzką czekoladę,
- kaszę gryczaną,
- orzechy,
- groch,
- ryby (zwłaszcza dorsz i makrela).
 
W cynk bogate są:
- ostrygi,
- kiełki pszenicy,
- nieoczyszczone produkty zbożowe,
- mięso z indyka,
- jajka.
 
 Selen znajdziemy m.in. w:
- rybach,
- grzybach,
- pomidorach. 

Czytaj także: Jak poprawić męską płodność? Dietą!
 

Nie zapomnij także o bloflawonidach i nienasyconych kwasach tłuszczowych

Specjaliści zalecają także kobietom starającym się o dziecko i będącym w ciąży wzbogacenie diety o bioflawonidy i niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe.
-  Bioflawonidy wpływają korzystnie na błonę śluzową macicy, minimalizując ryzyko poronienia. Z kolei kwasy tłuszczowe są niezbędne do prawidłowej czynności hormonów wydzielania śluzu płodnego. Tutaj warto zdecydować się także na suplementację diety kwasem tłuszczowym omega-3 – mówi mgr Małgorzata Pelikan.
 
 
 
 
 
 
 
 
Oceń artykuł

Ocena 6 na 2 głosy

Zobacz także

Popularne tematy