GRY
 
 

Co jeść w ciąży, by dziecko było mądre

Masz teraz kilka miesięcy na to, by dać swojemu dziecku najlepszy z możliwych start w życie. To nie są puste słowa!

kobieta, ciąża, brzuszek, jeść, miska

Witaminy dla ciężarnych 

Ciąża, to czas wielu zmian w życiu kobiety. Zmienia się nie tylko Twoje ciało, podejście do świata,  ale przede wszystkim powinien zmienić się Twój jadłospis. Pamiętaj, że prowadząc zdrowy tryb życia i prawidłowo się odżywiając dbasz o zdrowie swojego maluszka.  Zwłaszcza w tym okresie powinnaś szczególnie przyjrzeć się swojemu codziennemu menu. Nie powinno w nim zabraknąć owoców, warzyw, chudego mięsa, nabiału, tłustych ryb. Jeśli zaś jesteś wegetarianką powinnaś uzupełnić swoją dietę w białko pochodzenia roślinnego.  W okresie ciąży wzrasta zapotrzebowanie na niektóre witaminy i minerały. Sprawdź na co musisz zwrócić szczególną uwagę. 

Zobacz też: Rozwój człowieka od poczęcia do narodzin

Kwas foliowy 

Kwas foliowy powinien znaleźć się w Twojej diecie na minimum trzy miesiące przed planowanym poczęciem. Przyjmowanie tej witaminy, chroni malca przed poważnymi wadami neurologicznymi, m.in. rozszczepem kręgosłupa i przepukliną oponowo-rdzeniową. Witamina ta jest niezbędny w czasie całej ciąży, ale szczególnie na jej początku, gdy trwa organogeneza, czyli kształtują się wszystkie narządy dziecka. Kwas foliowy jest też potrzebny również Tobie, bo jego niedobory mogą powodować anemię. Potrzebujesz go, aż trzy razy więcej niż przed ciążą!
 
Warto jeść: brokuły, brukselkę, szpinak, sałatę, natkę pietruszki, pomarańcze, banany, paprykę, morele, pestki dyni, słonecznika, migdały. Należy pamiętać, że gotowanie i smażenie niszczy kwas foliowy i im dłużej trwa – tym mniej go zostaje. Jeśli pewne produkty musimy gotować, to róbmy ugotujmy je na parze. 
 
Uwaga: Ze względu na wrażliwość kwasu foliowego w trakcie obróbki jest to  jedyna witamina, której przyjmowanie jest konieczne, co najmniej przez pierwsze 12 tygodni ciąży (0,4–1 mg dziennie, dokładną dawkę ustali ginekolog). Lekarz może też zalecić ci przyjmowanie kwasu foliowego przez całą ciążę, co chroni przed anemią. Warto sięgać po produkty sprawdzone, które od wielu lat są dostępne na rynku i cieszą się zaufaniem  nie tylko mam, ale również lekarzy ginekologów, farmaceutów jak np. FOLIK®.

Żelazo

W okresie ciąży potrzebujesz go teraz aż dwa razy więcej. Żelazo wchodzi bowiem w skład hemoglobiny, czyli czerwonego barwnika krwi. Dzięki niej krwinki mogą rozprowadzać glukozę, tlen oraz składniki odżywcze po całym organizmie. Żelazo jest niezbędne, żeby zapobiec anemii. Potrzebuje go także rozwijający się mózg maluszka. 
 
Warto jeść: mięso (najwięcej żelaza znajduje się w czerwonym, np. wołowinie, cielęcinie, wieprzowinie, ale ponieważ jest ono tłuste, to jedz także białe – kurczaka, indyka), oraz ryby i jajka. Żelazo znajduje się też w produktach roślinnych (grubych kaszach, zbożach z pełnego przemiału, płatkach owsianych), ale organizm gorzej je przyswaja. 
 
Uwaga: Razem z posiłkami bogatymi w żelazo jedz warzywa i owoce lub pij soki. Zawarta w nich witamina C pomaga w przyswajaniu żelaza. Nie pij za to po jedzeniu herbaty, bo znajdujące się w niej garbniki utrudniają wchłanianie tego pierwiastka. 
Redakcja poleca: Dieta w ciąży - wideo
Ekspert wyjaśnia, jakie produkty mogą w ciąży zaszkodzić, a w które warto wzbogacić swoją dietę.
Doładuj
Przeładuj