co na mdłości w ciąży
fot. AdobeStock

Co na mdłości w ciąży? 8 skutecznych sposobów

Te sposoby powinna znać każda przyszła mama. Skutecznie pomogą na nudności w ciąży.
Dominika Bielas
co na mdłości w ciąży
fot. AdobeStock
Zazwyczaj mdłości w ciąży pojawiają się w pierwszym trymestrze i najbardziej dokuczliwe są między 8 a 12 tygodniem ciąży. Najczęściej męczą przyszłą mamę nad ranem, gdy żołądek jest pusty, niektóre panie odczuwają je bardziej dotkliwie nawet przez cały dzień. Czasem mogą pojawić się także wymioty. Za takie samopoczucie odpowiada przede wszystkim wzrost poziomu hormonów. Na szczęście są sposoby, by poczuć się, choć trochę lepiej.

Sposoby na nudności

Aby przetrwać poranne mdłości warto sięgnąć po sprawdzone metody. Jeśli nie wyeliminują nudności, to z pewnością złagodzą te przykre objawy:
  • pij dużo wody – najlepiej niegazowanej, niskozmineralizowanej i niskosodowej, niewskazane za to są napoje gazowane, mocno słodzone i konserwowane. Przyszła mama powinna pić 2-3 litry płynów. Mogą być także herbaty ziołowe: malinowa, rumiankowa (pod warunkiem, że nie jesteś uczulona) lub miętowa;
  • jedz śniadanie w łóżku - to nie kaprys a sprawdzona metoda. Pośpiech i nerwowa atmosfera zwiększają nudności. Gdy jeszcze leżysz w łóżku, poproś, by mąż podał ci pół kubka ciepłego mleka, bez żadnych dodatków. To naprawdę doskonały sposób na zdrowe śniadanie w ciąży. Inny sposób to pół szklanki ciepłej wody z cytryną. Możesz też sięgnąć po połówkę banana, kromkę chrupkiego pieczywa albo suche płatki śniadaniowe;
  • stosuj imbir – zeskrobane drobne wiórki dodawaj do wody, którą pijesz, a także potraw: zupy, sosu do mięsa, ryżu. Wodę z imbirem możesz lekko dosładzać miodem, jeśli cię nie uczula;
  • zmień nawyki żywienionwe - nie dopuszczaj do silnego uczucia głodu, bo niski poziom cukru wzmaga mdłości. Przede wszystkim jedz mało, ale często – dzielenie posiłków na mniejsze porcje sprawia, że żołądek nie jest obciążony. Częste podjadanie reguluje wytwarzanie soków trawiennych. Pamiętaj też, żebyś jadła dużo warzyw i owoców, ale tylko sezonowych. Warto zastosować dietę bogatą w białko i węglowodany – zwalczają one nudności, powodując lepsze trawienie. Unikaj smażonych i pikantnych potraw;
  • miej pod ręką przekąski – gdy poczujesz, że zbliża się atak nudności, szybko zjedz kilka migdałów. Znakomicie zapobiegną nudnościom. Możesz też pogryzać je zapobiegawczo co 2-3 godziny. Na ciążowe sensacje sprawdzają się sucharki, zbożowe herbatniczki lub słone krakersy. Pomagają też suszone owoce;
  • unikaj intensywnych zapachów – często wietrz mieszkanie, spaceruj na świeżym powietrzu do lodówki wstaw pochłaniacz zapachów lub... sięgaj po jedzenie tylko za pośrednictwem męża. Nie używaj odświeżaczy powietrza, perfumy odstaw na półkę, zaopatrz się w bezzapachowy dezodorant. Jeśli masz taką możliwość, to gotowanie i robienie zakupów (zwłaszcza w mięsnym i rybnym sklepie) przekaż przyszłemu tacie dziecka;
  • stosuj relaksację - słuchaj uspokajającej muzyki, wypróbuj mindfulness, czyli ćwiczenia uważności, ponieważ pomagają zredukować stres. Wysypiaj się i często odpoczywaj. Emocjonalne i fizyczne zmęczenie potrafi zaostrzyć złe samopoczucie;
  • spróbuj akupresury – dobrze przeprowadzona, może pomóc. To prosty zabieg polega na uciskaniu miejsca między kciukiem a palcem wskazującym.
Nie bierz żadnych leków na mdłości, chyba że przepisze ci je lekarz. Ginekolog zaleci je w przypadku, gdy mdłości i wymioty są dość poważne, osłabiają organizm i zagrażają ci o dziecku.

Zobacz także:


 
Redakcja poleca: Niepokojące objawy w ciąży - wideo
Jakich dolegliwości w ciąży nie można lekceważyć? Wyjaśnia ginekolog.
Oceń artykuł

Ocena 5 na 1 głos

Zobacz także

Popularne tematy