
Co musi umieć sześciolatek
Co powinien umieć sześciolatek?
- Chce się uczyć. Jest ciekawe świata, interesuje się różnymi rzeczami, także literkami i cyframi.
- Radzi sobie z emocjami. Jest coraz bardziej świadome własnych uczuć: wie, co je cieszy, czego się boi. Próbuje kontrolować złość, nie wybucha płaczem z błahego powodu. Potrafi rozpoznawać uczucia innych („Mama jest smutna”).
- Potrafi się skupić dłuższą chwilę, np. na zabawie czy słuchaniu.
- Jest wytrwałe, ma poczucie obowiązku. Kończy rozpoczętą pracę, stara się pokonywać trudności.
- Radzi sobie w kontaktach z rówieśnikami… Bawi się w grupie, potrafi współpracować, czekać na swoją kolej, przegrywać, przestrzegać reguł w zabawie, zawierać kompromisy itd.
- …i z dorosłymi. Traktuje ich z szacunkiem, nie mówi na „ty”, wita itd.
- Potrafi słuchać poleceń. Dostosowuje się do nakazów i zakazów. Twoja rola: Pilnuj, by przestrzegało zasad, bądź konsekwentna. Tłumacz dziecku, że w szkole słucha się pani, podobnie jak w domu mamy i taty.
- Jest sprawny ruchowo... Biega, skacze, jeździ na rowerze, łapie piłkę, uczestniczy w zabawach ruchowych.
- …i samodzielny. Sprawnie się ubiera, rozbiera (radzi sobie z guzikami, suwakami itd.), myje. Wie, jak się zachowywać podczas posiłków, sprząta po sobie. Stara się dbać o porządek i swoje rzeczy.
Polecamy: Czy twoje dziecko jest gotowe do szkoły? - TEST
- Dba o bezpieczeństwo swoje i innych. Wie, co robić w sytuacji zagrożenia i do kogo zwrócić się o pomoc, gdy np. zobaczy ogień. Wie, jak bezpiecznie przechodzić przez jezdnię.
- Ładnie mówi. W sposób zrozumiały informuje o swoich potrzebach, umie powiedzieć kilka zdań na jakiś temat, omówić treść obrazka itd. Stara się mówić poprawnie. Pyta o to, czego nie rozumie.
- Ma podstawową wiedzę na swój temat. Zna swoje imię, nazwisko, adres, wiek itd. Zna dane swoich bliskich, wie, gdzie pracują. Ma podstawową wiedzę na temat swojego miasta i kraju.
- Ma coraz lepszą pamięć. Zapamiętuje krótkie wierszyki, piosenki.
- Coraz więcej wie. Zna nazwy dni tygodnia, pór roku, warzyw, owoców, zwierząt i roślin, części ciała itd. Rozumie pojęcia abstrakcyjne (kształt, wielkość, kierunek, odległość).
- Jest gotowy do nauki matematyki. Zna cyfry, potrafi policzyć przedmioty, wie, gdzie prawo, a gdzie lewo.
- Jest gotowy do nauki czytania i pisania. Rozumie polecenia w rodzaju: „narysuj kółko w lewym górnym rogu kartki”, coraz lepiej radzi sobie z dzieleniem zdania na wyrazy, wyrazów na sylaby. Ma na tyle sprawne rączki, aby rysować, wycinać i odwzorowywać figury oraz znaki.
Jak pomóc dziecku odnaleźć sie w nowej szkole?
- Odwiedź z nim szkołę. Pozaglądajcie w różne zakamarki, obejrzyjcie gazetkę, sprawdźcie, gdzie są toalety, a gdzie szatnia itd. Porozmawiajcie z nauczycielką, ale także z panią ze świetlicy i woźną – niech maluch od pierwszych dni nie będzie anonimowy.
- Pomóż mu znaleźć dobrego kumpla. O wiele raźniej iść do szkoły, wiedząc, że ma się tam kogoś znajomego. Wypytaj znajomych, może czyjeś dziecko idzie do tej samej klasy?
- Bawcie się w szkołę. Podczas zabawy malec nauczy się, że trzeba odpowiadać na temat, pytać o zgodę, gdy chce się wyjść siusiu.
- Pomyśl o... świetlicy. W czasie przerw nie ma wiele czasu na zabawę. Po lekcjach tu łatwiej poznać przyjaciela.