GRY
 
 

Moje dziecko nie chce spać!

Nie wystarczy, położyć dziecko do łóżka. Żeby chciało w nim zostać, trzeba użyć sprytu.

tata, maluch, dziewczynka, butelka, leżeć

Dopóki Twoja pociecha była kilkumiesięcznym szkrabem, łatwiej znosiłaś zarwane noce. Teraz szukasz sposobu, by skutecznie ukrócić wieczorne wybryki, próby wychodzenia z łóżeczka i nawoływanie. Jak to zrobić radzi psycholog Krystyna Zielińska.

Dlaczego dziecko nie chce spać?

Gdy starasz się zbyt szybko osiągnąć upragniony cel, zaczynasz wprowadzać w życie każdy pomysł, który przychodzi ci do głowy. Zamiast tego postaraj się uważnie obserwować dziecko i przeanalizuj jego plan dnia. Pomoże ci to zrozumieć, co sprawia, że trudno mu usnąć lub jest niespokojne w nocy.
Może malec jest skory do zabawy po tym, jak późno dostał jeść? Jeśli tak, przesuń porę karmienia. Gdy marudzi, bo nie napił się przed zaśnięciem, podawaj mu wodę przed snem. A czy nie śpi gorzej po długiej zabawie, za to łatwiej po spacerze? Jeśli wszystko, co zakłóca mu sen, wyeliminujesz spokojnie i konsekwentnie, na efekty nie będziesz długo czekać.
Redakcja poleca: Jak przygotować miejsce do spania dla niemowlaka - film
Sprawdź, gdzie powinno spać niemowlę, czym przykrywać dziecko na noc i w jakiej pozycji układać niemowlaka do snu.

Wieczorne szaleństwa zakazane

Czy pozwalać dziecku na szaleństwa z tatą przed snem? Lepiej nie - odpowiada psycholog Krystyna Zielińska. Aktywne zabawy nie powinny odbywać się tuż przed porą pójścia do łóżka. Utrudniają bowiem dziecku zaśnięcie. Poza tym zmęczony maluch nie potrafi skończyć zabawy. A kiedy zostanie położony do łóżeczka, jeszcze długo ją przeżywa. Może się zdarzyć, że zacznie płakać ze zmęczenia, ale jednocześnie będzie wstawać, domagać się czegoś innego niż leżenie. Dwu-, trzylatek sam nie potrafi nazwać, czego chce, ale jest coraz bardziej rozdrażniony sytuacją. By spokojnie zasnął, musi się wyciszyć.

Wprowadź wyciszające rytuały

Wieczorem staraj się stopniowo wyciszać malucha. Zapowiadaj koniec zabawy, a potem zorganizuj wspólne sprzątanie klocków. Zachęć go do dłuższej kąpieli, która rozluźnia i uspokaja. Jeśli ogląda telewizję, zadbaj, by tego nie przedłużał.

Zobacz też: Oglądanie telewizji przed snem utrudnia zasypianie!

Stały wieczorny rytm jest dla dziecka bardzo ważny, bo je uspokaja. Z dwulatkiem możesz ustalić, czy woli, żebyś czytała mu bajkę, rozmawiała z nim, czy tuliła go. Określcie, jak długo to będzie trwało (ile stron przeczytasz, jak długo będziesz coś opowiadać).
Nie rezygnuj z tych rytuałów, nawet gdy jesteś bardzo zajęta lub zmęczona, ale też nie zmieniaj ich na każdą prośbę dziecka. Nie wprowadzaj również takich zwyczajów, które będą trudne do utrzymania, np. codziennego masażu czy noszenia na rękach. Jeśli malcowi przypadnie do gustu ten sposób usypiania, trudno ci będzie się z niego nagle wycofać.

Poznaj upodobania dziecka

Układając dziecko do snu, możesz zadbać nie tylko o to, by było mu wygodnie i ciepło. Ono ma też inne potrzeby.
  • Potrzebuje spokoju. Łóżeczko nie może stać blisko radia, telewizora ani przy ścianie, za którą pracuje lodówka, pralka czy inny sprzęt gospodarstwa domowego.
  • Lubi się przytulić. Dopilnuj, by maluch zawsze miał w łóżeczku ukochaną przytulankę, a jego pościel nie była szorstka.
  • Chce mieć swobodę ruchu. Piżamka musi być wygodna, raczej obszerna niż obcisła. Sprawdź, czy nic go nie uwiera.
  • Woli, gdy nie jest ciemno. Dziecko czuje się bezpieczniej, gdy ma zapaloną lampkę, uchylone drzwi, odsłonięte okno.
  • Odczuwa głód. Przed snem podaj mu np. sycącą kaszkę lub banana.
  • Bywa spragniony. Jeśli maluch nie jest karmiony piersią, daj mu niesłodzoną wodę. Trzylatkowi postaw kubeczek na stoliku przy łóżku. Nigdy nie ograniczaj napojów.
Doładuj
Przeładuj