kobieta
fot. Fotolia

Bądź gotowa do ciąży – 10 wskazówek

Planowanie ciąży to inwestycja: łatwiej zajdziesz w ciążę, lepiej ją zniesiesz i szybciej wrócisz do formy po porodzie. Od czego zacząć przygotowania do ciąży? Co warto zrobić przed planowaną ciążą? Nasze wskazówki.
kobieta
fot. Fotolia
Przygotowanie do ciąży oznacza planowanie. Pomoże ono przygotować się na ten ważny etap, zdrowiej przejść przez niego, szybciej i łatwiej odzyskać formę po porodzie. Świadome planowanie ciąży to także minimalizowanie ryzyka powikłań ciąży i przyszłych problemów zdrowotnych twojego dziecka.
– Ciąża to ogromne wyzwanie dla organizmu – mówi Aleksandra Demiańczyk, biolożka. – Warto przygotować organizm do tego działania, bo musi być wystarczająco silny, by stworzyć nowe życie.
Sprawdź, jak przygotować się do ciąży.

Kiedy zacząć przygotowania do ciąży?

Lekarze radzą, by przygotowania do ciąży zacząć już 1 rok wcześniej. Pierwsze tygodnie ciąży są niezwykle istotne z punktu widzenia prawidłowego rozwoju płodu, dlatego ważne jest, aby organizm już od samego początku był gotowy na przyjęcie nowego lokatora. Rok plus okres ciąży to także czas, aby finansowo przygotować się do posiadania nowego członka rodziny. Zabezpieczenie finansowe zapewni ci komfort fizyczny w ostatnich miesiącach ciąży i po porodzie. Oto, co zrobić przed planowaną ciążą.
Redakcja poleca: Zrób badania genetyczne jeszcze przed ciążą - VIDEO
Eksperci zachęcają, by jeszcze przed zajściem w ciążę zrobić sobie badania genetyczne. Dzięki nim można zawczasu zmodyfikować swoją dietę, poprawić kondycję organizmu i... zmniejszyć ryzyko chorób cywilizacyjnych u dziecka.

1. Przed ciążą popraw swoją kondycję

Ciąża i poród to nie lada wysiłek dla twojego organizmu, mięśni, kości, stawów, tkanek. Zadbaj o własną kondycję fizyczną, o wytrzymałość. Wykonuj ćwiczenia poprawiające funkcjonowanie układu sercowo-naczyniowego (te, które sprawiają, że przyspiesza ci bicie serce) i te, które poprawiają elastyczność mięśni. Pływanie, pilates, aerobik, jazda na rowerze, nordic walking – możliwości jest bardzo wiele.
 [content:2_1338,8_1352,1_2856,0_25564]

 2. Dbaj o zdrową dietę, bogatą w składniki odżywcze

Przygotowania do ciąży zacznij od zmiany diety. Unikaj:
  • wysoko przetworzonych produktów
  • słodyczy
  • jedzenia z dużą zawartością soli, cukru i niezdrowych tłuszczów.
Dietę wzbogać w potrzebne witaminy i mikroelementy. Jedz:
  • produkty bogate w kwas foliowy, np. pomarańcze, banany, żółtka jaj, ryż, jęczmień, pszenicę, zielone liściaste warzywa (szpinak, sałata, natka pietruszki)
  • produkty bogate w wapń, witaminę E, jod, magnez, kwasy omega-3 – to ważne minerały, których nie może zabraknąć w ciąży.
Jeżeli masz wątpliwości, czy dostarczasz organizmowi składniki odżywcze w odpowiednich ilościach, spisuj codziennie przez tydzień czy dwa to, co zjadłaś, i z taką listą odwiedź dietetyka. Nie zażywaj suplementów diety na własną rękę! 


Przeczytaj: Jak przygotować się do ciąży - radzi dietetyk

3. Przed planowaną ciążą unikaj alkoholu, słodzików, ogranicz kofeinę

Zrezygnuj z napojów energetycznych, coli itd. Badanie opublikowane w British Journal of Pharmacology, przeprowadzone na 9. tys. kobiet, udowodniło, że picie dziennie więcej niż czterech filiżanek kawy zmniejsza szanse na poczęcie dziecka o jedną czwartą. Spróbuj zatem ograniczyć się do maksymalnie dwóch filiżanek kawy dziennie. 


ZOBACZ TEŻ: dobra dieta zwiększa płodność

4. Zrezygnuj z hormonalnych metod antykoncepcji

– Po odstawieniu tabletek hormonalnych organizm może powrócić do pełnej normy z pierwszą fizjologiczną miesiączką, ale może tak się stać dopiero roku – mówi Aleksandra Demiańczyk. – Najczęściej po stosowaniu hormonalnej antykoncepcji przydarzają się albo cykle bezowulacyjne, albo owulacje wielokrotne. Następstwem przyjmowania tabletek są również nieregularne cykle, krwawienia śródcykliczne czy skrócona faza lutealna.

Dlatego niezmiernie ważne jest, aby co najmniej trzy miesiące przez planowaną ciążą zrezygnować z takiej formy antykoncepcji i dać organizmowi czas na powrót do normalnego funkcjonowania.

ZOBACZ TEŻ: ciąża po odstawieniu pigułek hormonalnych

5. Obserwuj swój cykl miesiączkowy

Znajomość funkcjonawania swojego organizmu jest bardzo ważna, nie tylko aby móc odpowiadać lekarzowi na pytania związane z cyklem, ale także dla samej siebie. W śledzeniu cyklu i wyznaczaniu owulacji pomagają tzw. komputery cyklu Lady-Comp, Baby-Comp i Pearly. Od ciebie zależy, czy będziesz stosowała swój komputer cyklu do antykoncepcji (skuteczność 99,3 proc.), czy wykorzystasz informację podaną przez komputer cyklu o owulacji do poczęcia upragnionego dziecka. 


6. Odwiedź dentystę

Jeżeli do tej pory unikałaś kontroli dentystycznych – to czas, aby zmierzyć się z własnym lękiem i odwiedzić stomatologa. 


7. Rzuć palenie przed planowaną ciążą

To oczywiste. Im szybciej rzucisz palenie, tym lepiej. Papieros zawiera 4 tys. szkodliwych substancji, z czego przynajmniej 40 jest rakotwórczych. Palenie papierosów obniża także szansę na poczęcie dziecka, nie mówiąc już o tym, jak destrukcyjnie wpływa na twoje zdrowie.


8. Unikaj zażywania niepotrzebnych lekarstw i suplementów

Nie lecz się na własną rękę, medykamenty zażywaj tylko na polecenie lekarza. Im wcześniej wyrobisz sobie nawyk rezygnowania z różnych preparatów, tym lepiej – w ciąży i podczas karmienia piersią nie można stosować popularnych lekarstw jak np. aspiryna. Wypróbuj naturalne sposoby na  pozbycie się bólu głowy, a przede wszystkim prowadź zdrowy tryb życia – zadbany organizm nie wymusza zwracania na siebie uwagi bólem czy przeziębieniem.


9. Poznaj techniki relaksacyjne

Nie zawsze można uniknąć stresu i nerwów, dlatego koniecznie poznaj techniki relaksacyjne i oddechowe. Naucz się odprężać po dniu pracy, rozładowywać negatywne emocje. Będzie to inwestycja w twoje zdrowie nie tylko na czas ciąży, ale na całe życie. Zadbaj także o prawidłową ilość snu – to najlepsza regeneracja całego organizmu. 


ZOBACZ TEŻ: przygotuj skórę przed ciążą

10. Porozmawiaj z lekarzem

Podczas regularnej kontroli u swojego ginekologa, powiedz o swoich planach. Przedyskutujcie ewentualne dodatkowe badania, nie krępuj się pytać, jeśli masz wątpliwości.  O planowanej ciąży porozmawiaj także z lekarzem rodzinnym, zwłaszcza jeżeli jesteś diabetykiem, masz nadciśnienie, anemię czy problemy z tarczycą.

I na koniec. Pamiętaj, że zdrowy, wytrzymały organizm mamy, to wspaniała inwestycja w zdrowie dziecka, a także duże prawdopodobieństwo bezpiecznego porodu.

 [content:0_22635,8_667,8_41,1_2766:GALGallery]
ZOBACZ TEŻ:
Oceń artykuł

Ocena 5 na 21 głosy

Zobacz także

Popularne tematy