GRY
 
 

Bądź gotowa do ciąży – 10 wskazówek

Planowanie ciąży to inwestycja: łatwiej zajdziesz w ciążę, lepiej ją zniesiesz i szybciej wrócisz do formy po porodzie. Od czego zacząć przygotowania do ciąży? Co warto zrobić przed planowaną ciążą? Nasze wskazówki.

kobieta
fot. Fotolia
Przygotowanie do ciąży oznacza planowanie. Pomoże ono przygotować się na ten ważny etap, zdrowiej przejść przez niego, szybciej i łatwiej odzyskać formę po porodzie. Świadome planowanie ciąży to także minimalizowanie ryzyka powikłań ciąży i przyszłych problemów zdrowotnych twojego dziecka.
– Ciąża to ogromne wyzwanie dla organizmu – mówi Aleksandra Demiańczyk, biolożka. – Warto przygotować organizm do tego działania, bo musi być wystarczająco silny, by stworzyć nowe życie.
Sprawdź, jak przygotować się do ciąży.

Kiedy zacząć przygotowania do ciąży?

Lekarze radzą, by przygotowania do ciąży zacząć już 1 rok wcześniej. Pierwsze tygodnie ciąży są niezwykle istotne z punktu widzenia prawidłowego rozwoju płodu, dlatego ważne jest, aby organizm już od samego początku był gotowy na przyjęcie nowego lokatora. Rok plus okres ciąży to także czas, aby finansowo przygotować się do posiadania nowego członka rodziny. Zabezpieczenie finansowe zapewni ci komfort fizyczny w ostatnich miesiącach ciąży i po porodzie. Oto, co zrobić przed planowaną ciążą.
Redakcja poleca: Dieta kobiety i mężczyzny, którzy planują zajść w ciążę? - Radzi dietetyk (film)
Ile kawy dziennie może spożywać kobieta, która stara się o dziecko? Dlaczego tak ważna jest zawartość przeciwutleniaczy w diecie przyszłego taty i jakie produkty spożywane przez mężczyznę poprawią jakość nasienia?

1. Przed ciążą popraw swoją kondycję

Ciąża i poród to nie lada wysiłek dla twojego organizmu, mięśni, kości, stawów, tkanek. Zadbaj o własną kondycję fizyczną, o wytrzymałość. Wykonuj ćwiczenia poprawiające funkcjonowanie układu sercowo-naczyniowego (te, które sprawiają, że przyspiesza ci bicie serce) i te, które poprawiają elastyczność mięśni. Pływanie, pilates, aerobik, jazda na rowerze, nordic walking – możliwości jest bardzo wiele.


 2. Dbaj o zdrową dietę, bogatą w składniki odżywcze

Przygotowania do ciąży zacznij od zmiany diety. Unikaj:
  • wysoko przetworzonych produktów
  • słodyczy
  • jedzenia z dużą zawartością soli, cukru i niezdrowych tłuszczów.
Dietę wzbogać w potrzebne witaminy i mikroelementy. Jedz:
  • produkty bogate w kwas foliowy, np. pomarańcze, banany, żółtka jaj, ryż, jęczmień, pszenicę, zielone liściaste warzywa (szpinak, sałata, natka pietruszki)
  • produkty bogate w wapń, witaminę E, jod, magnez, kwasy omega-3 – to ważne minerały, których nie może zabraknąć w ciąży.
Jeżeli masz wątpliwości, czy dostarczasz organizmowi składniki odżywcze w odpowiednich ilościach, spisuj codziennie przez tydzień czy dwa to, co zjadłaś, i z taką listą odwiedź dietetyka. Nie zażywaj suplementów diety na własną rękę! 


Przeczytaj: Jak przygotować się do ciąży - radzi dietetyk

3. Przed planowaną ciążą unikaj alkoholu, słodzików, ogranicz kofeinę

Zrezygnuj z napojów energetycznych, coli itd. Badanie opublikowane w British Journal of Pharmacology, przeprowadzone na 9. tys. kobiet, udowodniło, że picie dziennie więcej niż czterech filiżanek kawy zmniejsza szanse na poczęcie dziecka o jedną czwartą. Spróbuj zatem ograniczyć się do maksymalnie dwóch filiżanek kawy dziennie. 


ZOBACZ TEŻ: dobra dieta zwiększa płodność

4. Zrezygnuj z hormonalnych metod antykoncepcji

– Po odstawieniu tabletek hormonalnych organizm może powrócić do pełnej normy z pierwszą fizjologiczną miesiączką, ale może tak się stać dopiero roku – mówi Aleksandra Demiańczyk. – Najczęściej po stosowaniu hormonalnej antykoncepcji przydarzają się albo cykle bezowulacyjne, albo owulacje wielokrotne. Następstwem przyjmowania tabletek są również nieregularne cykle, krwawienia śródcykliczne czy skrócona faza lutealna.

Dlatego niezmiernie ważne jest, aby co najmniej trzy miesiące przez planowaną ciążą zrezygnować z takiej formy antykoncepcji i dać organizmowi czas na powrót do normalnego funkcjonowania.

ZOBACZ TEŻ: ciąża po odstawieniu pigułek hormonalnych

Doładuj
Przeładuj