jak przygotować się do ciąży
fot. Adobe Stock

Jak przygotować się do ciąży – 8 ważnych wskazówek

Przygotowanie do ciąży to inwestycja: łatwiej w nią zajdziesz, lepiej ją zniesiesz i szybciej wrócisz do formy po porodzie. Specjaliści radzą, żeby przygotowania rozpocząć z dużym marginesem czasowym, aby w razie potrzeby zdążyć rozwiązać ewentualnie wykryte problemy, które mogłyby skutkować kłopotami z zajściem w ciążę lub jej donoszeniem.
Tatiana Audycka-Szatrawska
jak przygotować się do ciąży
fot. Adobe Stock
Świadome planowanie i odpowiednie przygotowanie do ciąży to także minimalizowanie ryzyka powikłań ciąży i przyszłych problemów zdrowotnych twojego dziecka. – Ciąża to ogromne wyzwanie dla organizmu – mówi Aleksandra Demiańczyk, biolożka. – Warto przygotować organizm do tego działania, bo musi być wystarczająco silny, by stworzyć nowe życie. Lekarze radzą, by przygotowania do ciąży zacząć już 1 rok wcześniej. Pierwsze tygodnie ciąży są niezwykle istotne z punktu widzenia prawidłowego rozwoju płodu, dlatego ważne jest, aby organizm kobiety już od samego początku był gotowy na przyjęcie nowego lokatora. Rok plus okres ciąży to także czas, aby finansowo przygotować się na obecność nowego członka rodziny. Zabezpieczenie finansowe zapewni komfort psychiczny i fizyczny w ostatnich miesiącach ciąży i po porodzie.

Spis treści:

1. Jak dobrze przygotować się do ciąży – dieta

Przygotowania do ciąży zacznij od zmiany diety. Unikaj:
  • wysoko przetworzonych produktów,
  • słodyczy,
  • jedzenia z dużą zawartością soli, cukru i niezdrowych tłuszczów.
     
Dietę wzbogać w potrzebne witaminy i mikroelementy. Jedz:
  • produkty bogate w kwas foliowy, np. pomarańcze, banany, żółtka jaj, ryż, jęczmień, pszenicę, zielone liściaste warzywa (szpinak, sałata, natka pietruszki),
  • produkty bogate w wapń, witaminę E, jod, magnez, kwasy omega-3 – to ważne minerały, których nie może zabraknąć w ciąży.
     
Jeżeli masz wątpliwości, czy dostarczasz organizmowi składniki odżywcze w odpowiednich ilościach, spisuj codziennie przez tydzień czy dwa to, co zjadłaś, i z taką listą odwiedź dietetyka. Nie zażywaj suplementów diety na własną rękę! 


2. Jak przygotować organizm do ciąży – badania

Podczas regularnej kontroli u swojego ginekologa, powiedz o swoich planach. Przedyskutujcie wykonanie dodatkowych badań profilaktycznych:

  • morfologia – aby wykluczyć anemię i problemy z krzepliwością krwi,
  • oznaczenie grupy krwi z czynnikiem RH – aby podjąć odpowiednie działania w razie konfliktu serologicznego,
  • badanie moczu – sprawdzenie działania nerek i całego układu moczowego,
  • poziomu glukozy we krwi – aby wykluczyć cukrzycę lub ją leczyć,
  • lipidogram – sprawdzenie poziomu cholesterolu i trójglicerydów,
  • badanie hormonów tarczycy – aby wykluczyć ryzyko poronienia lub przedwczesnego porodu,
  • cytologia – aby wykluczyć zmiany nowotworowe w szyjce macicy,
  • USG narządu rodnego – ocena budowy i stanu narządu rodnego,
  • ocena czystości pochwy – aby wykluczyć lub wyleczyć zakażenia bakteryjne czy grzybicze.

Poza wymienionymi wyżej badaniami, które uznaje się obecnie za podstawowe badania wykonywane przed zajściem w ciążę, warto wykonać także dodatkowe testy, sprawdzające nosicielstwo chorób zakaźnych:
Lekarz może zlecić wykonanie przed zajściem w ciążę szczepień zabezpieczających przed zachorowaniem na niektóre choroby zakaźne.

Jeżeli do tej pory unikałaś kontroli dentystycznych – to czas, aby zmierzyć się z własnym lękiem, odwiedzić stomatologa i wyleczyć zęby przed planowaną ciążą.
 

Nie krępuj się pytać, jeśli masz wątpliwości. O planowanej ciąży porozmawiaj także z lekarzem rodzinnym, zwłaszcza jeżeli jesteś diabetykiem, masz nadciśnienie, anemię czy problemy z tarczycą.

3. Jak przygotować się do ciąży po tabletkach antykoncepcyjnych

– Po odstawieniu tabletek hormonalnych organizm może powrócić do pełnej normy z pierwszą fizjologiczną miesiączką, ale może tak się stać dopiero roku – mówi Aleksandra Demiańczyk. – Najczęściej po stosowaniu hormonalnej antykoncepcji przydarzają się albo cykle bezowulacyjne, albo owulacje wielokrotne. Następstwem przyjmowania tabletek są również nieregularne cykle, krwawienia śródcykliczne czy skrócona faza lutealna.

Dlatego niezmiernie ważne jest, aby co najmniej trzy miesiące przez planowaną ciążą zrezygnować z takiej formy antykoncepcji i dać organizmowi czas na powrót do normalnego funkcjonowania. Dopiero po tym czasie można starać się o dziecko. Czasami ciąża po odstawieniu pigułek hormonalnych zdarza się od razu, jest pojedyncza i przebiega prawidłowo. Jednak dla własnego spokoju lepiej zachować minimum trzy miesiące przerwy między odstawieniem antykoncepcji hormonalnej a zajściem w ciążę. Przez ten czas można stosować inny rodzaj antykoncepcji.

4. Przygotowanie do ciąży – kondycja fizyczna

Ciąża i poród to nie lada wysiłek dla twojego organizmu, mięśni, kości, stawów, tkanek. Zadbaj o własną kondycję fizyczną, o wytrzymałość. Wykonuj ćwiczenia poprawiające funkcjonowanie układu sercowo-naczyniowego (te, które sprawiają, że przyspiesza ci bicie serce) i te, które poprawiają elastyczność mięśni. Pływanie, pilates, aerobik, jazda na rowerze, nordic walking i inne – możliwości jest bardzo wiele.
 Ćwiczenia w ciąży, o ile przebiega ona prawidłowo, są wskazane i polecane przez lekarzy.

5. Planowanie ciąży – używki

Kofeina. Zrezygnuj z napojów energetycznych, coli i innych zawierających kofeinę. Badanie opublikowane w British Journal of Pharmacology, przeprowadzone na 9. tys. kobiet, udowodniło, że picie dziennie więcej niż czterech filiżanek kawy o jedną czwartą zmniejsza szanse na poczęcie dziecka. Spróbuj zatem ograniczyć się do maksymalnie dwóch filiżanek kawy dziennie. 


Papierosy. To oczywiste. Im szybciej rzucisz palenie, tym lepiej. Papieros zawiera 4 tys. szkodliwych substancji, z czego przynajmniej 40 jest rakotwórczych. Palenie papierosów obniża także szansę na poczęcie dziecka, nie mówiąc już o tym, jak destrukcyjnie wpływa na twoje zdrowie.


Alkohol. Nie ma bezpiecznej dawki alkoholu w ciąży, zwłaszcza na jej pierwszym etapie. Alkohol to trucizna i negatywnie wpływa na płodność kobiet i mężczyzn. U kobiet może wywoływać zaburzenia owulacji i kłopoty metaboliczne utrudniające zajście w ciążę i jej utrzymanie. Dodatkowo substancje, jakie powstają, gdy organizm metabolizuje alkohol, zmieniają pH pochwy, czyniąc jej śluz trudniejszym do pokonania dla plemników. U mężczyzn alkohol pogarsza jakość nasienia – spada ogólna liczba plemników, liczba plemników prawidłowych i ich ruchliwość. Poznaj też: skutki zapłodnienia pod wpływem alkoholu.

6. Jak przygotować się do ciąży – leki i suplementy

Nie lecz się na własną rękę, medykamenty zażywaj tylko na polecenie lekarza. Im wcześniej wyrobisz sobie nawyk rezygnowania z różnych preparatów, tym lepiej – w ciąży i podczas karmienia piersią nie można stosować popularnych lekarstw jak np. aspiryna. Wypróbuj naturalne sposoby na  pozbycie się bólu głowy, a przede wszystkim prowadź zdrowy tryb życia – zadbany organizm nie wymusza zwracania na siebie uwagi bólem czy przeziębieniem.


7. Jak przygotować się do ciąży – cykl miesiączkowy

Znajomość funkcjonowania swojego organizmu jest bardzo ważna, nie tylko aby móc odpowiadać lekarzowi na pytania związane z cyklem, ale także dla samej siebie. W śledzeniu cyklu i wyznaczaniu owulacji pomagają tzw. kalkulatory dni płodnych. Szacują one termin owulacji – współżycie tuż przed i w czasie jej trwania zwiększa szanse na poczęcie dziecka. Oczywiście istnieją objawy dni płodnych, z którymi warto się zapoznać, aby umieć je u siebie rozpoznać. Do stwierdzenia terminu owulacji służą też testy owulacyjne.

Informacje o przebiegu cyklu miesiączkowego (jego długości, czasie występowania) są niezbędne lekarzowi do obliczenia zaawansowania ciąży i terminu porodu.

8. Jak przygotować się psychicznie do ciąży

Nie zawsze można uniknąć stresu i nerwów, dlatego koniecznie poznaj techniki relaksacyjne i oddechowe. Naucz się odprężać po dniu pracy, rozładowywać negatywne emocje. Będzie to inwestycja w twoje zdrowie nie tylko na czas ciąży, ale na całe życie. Zadbaj także o prawidłową ilość snu – to najlepsza regeneracja całego organizmu. 


Jeśli masz jakieś obawy lub lęki związane z ciążą, porozmawiaj o tym z lekarzem – czasami warto udać się po pomoc do psychoterapeuty i pozbyć takiego obciążenia przed zajściem w ciążę.

Zadbaj o to, abyś miała wokół się chociaż kilka rozsądnych kobiet, które są już matkami i będą mogły być dla ciebie wsparciem podczas starań o dziecko, w czasie ciąży, połogu i przy pielęgnacji dziecka.

Zobacz też:
Redakcja poleca: Zrób badania genetyczne jeszcze przed ciążą - VIDEO
Eksperci zachęcają, by jeszcze przed zajściem w ciążę zrobić sobie badania genetyczne. Dzięki nim można zawczasu zmodyfikować swoją dietę, poprawić kondycję organizmu i... zmniejszyć ryzyko chorób cywilizacyjnych u dziecka.
Oceń artykuł

Ocena 5 na 21 głosy

Zobacz także

Popularne tematy