Ruch pomaga zwalczać depresję poporodową
fot. Adobe Stock

Zacznij ćwiczyć i pożegnaj depresję poporodową. To działa!

Aktywność fizyczna o niezbyt wysokiej intensywności wzmaga w organizmie produkcję serotoniny, którą można nazwać stymulatorem szczęścia i... wytrwałości. Żeby z niej skorzystać, wystarczy trochę ruchu i to wcale nie bardzo forsownego!
Ewa Janczak-Cwil
Ruch pomaga zwalczać depresję poporodową
fot. Adobe Stock
Cały sekret tkwi w serotoninie, czyli substancji chemicznej produkowanej głównie w błonie śluzowej jelit i w mózgu. Jej niedobór sprzyja zaburzeniom snu i apetytu, zmęczeniu, zwiększonej wrażliwości na ból i rozwojowi depresji – wypisz wymaluj objawy z jakimi często mierzą się młode matki. Na szczęście jest prosty sposób na to, aby zmobilizować organizm do produkcji większej ilości serotoniny. Wystarczy zacząć się ruszać. Tak, to takie proste, a na dodatek to nie jedyny sposób na poporodową depresję.

Jaki ruch zwiększa ilość serotoniny?

Wiele badań naukowych dowiodło, że skutecznym stymulatorem produkcji serotoniny jest aktywność aerobowa, czyli np. marsz, jogging, jazda na rowerze, pływanie – wykonywane w umiarkowanym tempie. To oznacza, że aby poczuć się lepiej, wcale nie trzeba doprowadzać się do zadyszki, wystarczy tempo umożliwiające prowadzenie rozmowy. I nie ma się co napinać i zmuszać do większego wysiłku, gdyż intensywniejsze ćwiczenia nie przyniosą pożądanego efektu, czyli zwiększenia ilości serotoniny. Warto wiedzieć, że joga także stymuluje produkcję tej substancji chemicznej.
Oba rodzaje aktywności są jak najbardziej bezpieczne i wskazane dla kobiet po okresie połogu i po uzyskaniu od lekarza zgody na rozpoczęcie ćwiczeń. Są też świetnym sposobem na walkę z depresją poporodową.

Co jeszcze zyskasz, dbając o wysoki poziom serotoniny?

Substancja ta jest też nazywana "molekułą silnej woli". Jej obecność jest niezbędna do realizowania planów wymagających czasu. Niedobór serotoniny może więc utrudniać ukończenie rozpoczętych działań, wzmagać irytację, pozbawiać cierpliwości i wytrwałości, czyli wszystkich cech, które mogą wspomagać funkcjonowanie młodych rodziców.
Zwiększenie ilości serotoniny w organizmie może więc sprawić, że staniesz się szczęśliwsza, bardziej cierpliwa i wytrwała, a te cechy z pewnością pomogą ci być dobrą mamą.
Zatem gdy tylko otrzymasz od lekarza zielone światło do rozpoczęcia ćwiczeń, nie wahaj się! Chodź na spacery, zacznij biegać – możesz to robić ze swoją pociechą w wózku. Musisz jednak wiedzieć, że ruch to nie jedyny sposób na zastrzyk serotoniny...

Inne sposoby zwiększania ilości serotoniny

Te już nie wymagają od ciebie specjalnego wysiłku, więc warto, obok aktywności fizycznej, włączyć je w starania o dobre samopoczucie.
  • światło słoneczne – przebywanie na świeżym powietrzu w słoneczne sprawia, że do twoich oczu dociera jasne światło (jaśniejsze niż to ze sztucznych źródeł), które stymuluje produkcję serotoniny.
  • masaż – badania naukowe potwierdziły, że poddanie się masażowi ma korzystny wpływ na produkcję tej substancji chemicznej w organizmie.
  • szczęśliwe wspomnienia – przywoływanie z pamięci najszczęśliwszych chwil to najprostszy sposób stymulowania produkcji serotoniny.
Jeśli mimo podjętych starań twój smutek, brak energii do działania, stałe zmęczenie i drażliwość nie ustępują, koniecznie poradź się lekarza. Depresja poporodowa to nie fanaberia i kaprys, to realna choroba, z którą należy walczyć.
 
Redakcja poleca: Baby blues - film
Co to jest baby blues? Jak sobie z tym radzić? O baby blues opowiada nasz ekspert. Zobacz film.

Ocena (2 oceny)

5.5
Doładuj
Przeładuj

Popularne tematy

To Cię zainteresuje

Narzędzia dla mam

Więcej

Jak dbać o noworodka?

Dieta przyszłej mamy