Mięso, ryby, jajka - pokarmy na widelcu
fot. Fotolia

Cynk wspomaga płodność kobiety

Cynk to ważny składnik, który powinna uwzględnić w swojej diecie każda kobieta starająca się o dziecko. Sprawdź, które produkty zawierają cynk i czy trzeba go suplementować, by ułatwić zapłodnienie.
Joanna Karwat
Mięso, ryby, jajka - pokarmy na widelcu
fot. Fotolia

Dlaczego cynk jest ważny dla kobiety w trakcie starania o ciążę?

Cynk jest w każdej komórce organizmu – pomaga w prawidłowym funkcjonowaniu błon komórkowych. Bierze też udział w ważnych procesach metabolicznych i jest składnikiem ponad 200 enzymów. Cynk wspomaga układ odpornościowy kobiety i pomaga w usuwaniu metali ciężkich z organizmu. Dzięki temu kobieta jest zdrowsza i łatwiej dochodzi do zapłodnienia.
Udowodniono, że u kobiet cynk bierze udział w regulacji cyklu menstruacyjnego i odpowiada za odpowiednie funkcjonowanie endometrium. Gdy organizm ma dostateczną porcję cynku, replikacja DNA przebiega prawidłowo i komórki w początkowej fazie ciąży dzielą się tak, jak powinny.

Poznaj: 4 najczęstsze problemy z miesiączką
Redakcja poleca: Polki zwlekają z macierzyństwem – film
Marzenia o powiększeniu rodziny kobiety realizują coraz później, ponieważ wcześniej szukają poczucia bezpieczeństwa. Jak podaje Główny Urząd Statystyczny, liczba pań, które urodziły pierwsze dziecko, mając 35–39 lat, wzrosła w ciągu ostatnich lat o 70%.


Jaka dzienna dawka cynku jest potrzebna kobiecie, która chce zajść w ciążę?

Zapotrzebowanie na cynk u kobiet wynosi 8-12 mg dziennie.
 

Jakie produkty spożywcze zawierają cynk?

Najlepszym źródłem cynku są produkty pochodzenia zwierzęcego, np. mięso (drób, wołowina), jaja, ryby. Sporą dawkę cynku znajdziesz też w pestkach dyni i słonecznika, ziarnach sezamu, otrębach pszennych. Cebula oraz czosnek także zawierają cynk.
 

Czy kobiety, które planują potomstwo powinny suplementować cynk?

Jeśli dieta kobiety starającej się o dziecko jest urozmaicona i bogata w składniki odżywcze, to zwykle nie ma takiej potrzeby. Warto tylko pamiętać o tym, że błonnik oraz żelazo utrudniają wchłanianie cynku. Dlatego produkty bogate w cynk warto spożywać godzinę wcześniej lub później niż te z żelazem lub błonnikiem.
Jeśli jesteś bardzo aktywna fizycznie, możesz tracić sporo cynku z potem (w ten sposób organizm traci nawet 3 mg cynku dziennie). Weź to pod uwagę, jeśli właśnie starasz się zajść w ciążę.

Sprawdź 4 pozycje, w których najłatwiej zajść w ciążę

Dania bogate w cynk:


Przepis na pasztet wołowy z surówką. Danie zawiera 6,27 mg cynku w porcji




Przepis na zupę-krem z cukinii z królikiem. Danie zawiera 5,22 mg cynku w porcji


Więcej na temat:
Poznaj fazy cyklu miesiączkowego
Dlaczego warto jeść migdały przed zajściem w ciążę
W jakim miesiącu najlepiej zajść w ciążę?
Czy możesz mieć problem z płodnością - test

 
Doładuj
Przeładuj