GRY
 
 

Cynk wspomaga płodność kobiety

Cynk to ważny składnik, który powinna uwzględnić w swojej diecie każda kobieta starająca się o dziecko. Sprawdź, które produkty zawierają cynk i czy trzeba go suplementować, by ułatwić zapłodnienie.

Mięso, ryby, jajka - pokarmy na widelcu
fot. Fotolia

Dlaczego cynk jest ważny dla kobiety w trakcie starania o ciążę?

Cynk jest w każdej komórce organizmu – pomaga w prawidłowym funkcjonowaniu błon komórkowych. Bierze też udział w ważnych procesach metabolicznych i jest składnikiem ponad 200 enzymów. Cynk wspomaga układ odpornościowy kobiety i pomaga w usuwaniu metali ciężkich z organizmu. Dzięki temu kobieta jest zdrowsza i łatwiej dochodzi do zapłodnienia.
Udowodniono, że u kobiet cynk bierze udział w regulacji cyklu menstruacyjnego i odpowiada za odpowiednie funkcjonowanie endometrium. Gdy organizm ma dostateczną porcję cynku, replikacja DNA przebiega prawidłowo i komórki w początkowej fazie ciąży dzielą się tak, jak powinny.

Poznaj: 4 najczęstsze problemy z miesiączką
Redakcja poleca: Leczenie infekcji intymnych [WIDEO]
Infekcje intymne można próbować leczyć domowymi sposobami przez 2–3 dni. Jeśli jednak świąd pochwy, ból, pieczenie, upławy nie znikają, trzeba zgłosić się do ginekologa, który ustali przyczynę choroby. Często konieczna jest antybiotykoterapia – u kobiety i jej partnera.


Jaka dzienna dawka cynku jest potrzebna kobiecie, która chce zajść w ciążę?

Zapotrzebowanie na cynk u kobiet wynosi 8-12 mg dziennie.
 

Jakie produkty spożywcze zawierają cynk?

Najlepszym źródłem cynku są produkty pochodzenia zwierzęcego, np. mięso (drób, wołowina), jaja, ryby. Sporą dawkę cynku znajdziesz też w pestkach dyni i słonecznika, ziarnach sezamu, otrębach pszennych. Cebula oraz czosnek także zawierają cynk.
 

Czy kobiety, które planują potomstwo powinny suplementować cynk?

Jeśli dieta kobiety starającej się o dziecko jest urozmaicona i bogata w składniki odżywcze, to zwykle nie ma takiej potrzeby. Warto tylko pamiętać o tym, że błonnik oraz żelazo utrudniają wchłanianie cynku. Dlatego produkty bogate w cynk warto spożywać godzinę wcześniej lub później niż te z żelazem lub błonnikiem.
Jeśli jesteś bardzo aktywna fizycznie, możesz tracić sporo cynku z potem (w ten sposób organizm traci nawet 3 mg cynku dziennie). Weź to pod uwagę, jeśli właśnie starasz się zajść w ciążę.

Sprawdź 4 pozycje, w których najłatwiej zajść w ciążę

Dania bogate w cynk:


Przepis na pasztet wołowy z surówką. Danie zawiera 6,27 mg cynku w porcji




Przepis na zupę-krem z cukinii z królikiem. Danie zawiera 5,22 mg cynku w porcji


Więcej na temat:
Poznaj fazy cyklu miesiączkowego
Dlaczego warto jeść migdały przed zajściem w ciążę
W jakim miesiącu najlepiej zajść w ciążę?
Czy możesz mieć problem z płodnością - test

 
Doładuj
Przeładuj