dzieci warzywa
fot. fotolia.com

Czego nie może zabraknąć w diecie dziecka?

Jak skomponować bogatą dietę dziecka? O czym pamiętać przy rozszerzaniu diety? Te i inne problemy żywieniowe wyjaśnia doktor Hanna Dyląg z IMiD.
dzieci warzywa
fot. fotolia.com
Aby zapewnić rosnącemu dziecku to, co jest niezbędne do rozwoju, jego jadłospis musi być możliwie urozmaicony. Nie ma bowiem produktu spożywczego, który zawierałby wszystkie niezbędne składniki pokarmowe.

Wapń w diecie dziecka

Mleko, jogurt, kefir dostarczają dziecku cennego wapnia, który zapewnia zdrowe kości i zęby oraz zabezpiecza przed zachorowaniem w przyszłości na osteoporozę. Z badań prowadzonych przez Instytut Żywności i Żywienia wynika, że w diecie naszych dzieci (wyłączając niemowlęta) jest zbyt mało mleka, co powoduje niedobór wapnia. Proces mineralizacji kości trwa przez całe dzieciństwo i młodość, a jeśli braki wapnia utrzymują się długo mogą powodować odwapnienie kości, bowiem w stanach niedoboru organizm czerpie z nich ten pierwiastek.

Jogurt naturalny i kefir powinien znaleźć się w codziennej diecie dziecka. Zawarte w nich żywe kultury bakterii probiotycznych zapewniają prawidłową mikroflorę w jelitach. Sprzyja to lepszemu trawieniu i wchłanianiu pokarmów, zapobiega biegunkom oraz zaparciom. Codziennie podawaj dziecku porcję kefiru lub jogurtu naturalnego zawierającego żywe kultury bakterii.
Redakcja poleca: Przepis na krupnik z kaszą orkiszową i tofu
Aromatyczny i bogaty w pełnowartościowe składniki odżywcze przepis na krupnik z kaszą orkiszową i tofu. Koniecznie go wypróbuj.

Kasze w diecie dziecka

W diecie dziecka, oprócz zwykłego chleba i bułek, powinny znaleźć się również produkty z pełnego ziarna, które zawierają witaminy z grupy B, selen, wapń i żelazo. Obecny w nich błonnik daje uczucie sytości, przeciwdziała obstrukcji i przyśpiesza przechodzenie pokarmu przez jelita, niestety w dziecięcej diecie jest go często zbyt mało.

Warto stopniowo przyzwyczajać dzieci do jedzenia kaszy gryczanej, która zawiera wiele cennych soli mineralnych, a także rutynę - bioflawonaid wzmacniajacy naczynia krwionośne. Pamiętaj o podawaniu dziecku dostępnych w naszym kraju kasz oraz płatków owsianych, a także chleba i bułek grahamek.

Jajka w diecie dziecka

Najlepsze jajka pochodzą z małych hodowli, od kur, które są żywionych naturalnymi paszami. Jajka są najdoskonalszym źródłem wartościowego białka, zwierają znakomicie zrównoważone składniki odżywcze, wiele witamin z grupy B, witaminę D , żelazo, selen, cynk, fosfor , wapń, magnez, potas oraz siarkę. Aminokwasy zawarte w żółtku (cysteina i metionina) odgrywają istotną rolę w budowaniu odporności organizmu. Gotowane jajko podawaj dziecku przynajmniej co drugi dzień.

Ryby w diecie dziecka

Ryby pojawiają się w dziecięcej diecie bardzo rzadko. Tymczasem tłuste ryby morskie: śledź, makrela, łosoś, halibut, sardynka są doskonałym źródłem niezbędnych wielonienasyconych kwasów tłuszczowych. Dostarczają cennego jodu, oraz selenu, łatwostrawnego białka i witamin rozpuszczalnych w tłuszczach - przede wszystkim witaminy D oraz A i E.

Z badań przeprowadzonych przez Instytut Żywności i Żywienia wiadomo, że dzieciom w Polsce brakuje jodu. Niedobory jodu mogą powodować niedoczynność tarczycy i związane z tym zburzenia, np. opóźnienie wzrostu. Dlatego podawaj dziecku ryby 1-2 razy w tygodniu. Muszą być starannie czyszczone z ości. Jeśli chcesz posolić potrawę używaj sól jodowaną ale bierz pod uwagę fakt, że nadmiar soli w diecie jest szkodliwy.

Mięso w diecie dziecka

Mięso dostarcza białka będącego najważniejszym budulcem organizmu. Zawiera 8 niezbędnych aminokwasów, których organizm sam nie jest w stanie sam wytworzyć (takie aminokwasy są również w nabiale). Ponadto jest źródłem najlepiej przyswajalnego żelaza (tzw. żelazo hemowe), które zapobiega niedokrwistości jest bowiem ważnym składnikiem hemoglobiny.

Dieta dzieci w 2. i 3. roku życia jest często zbyt uboga w żelazo. Przeciętna zawartość tego pierwiastka w menu wynosi jedynie około 56 proc. zalecanej ilości. Ponieważ żelazo wchłania się najlepiej w obecności witaminy C, po zjedzeniu mięsa i jarzyn podawaj dziecku sok zawierający tę witaminę.

Oliwa i olej w diecie dziecka

Dostarczają dziecku energii oraz zawierają niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe (organizm nie potrafi ich sam wytworzyć) potrzebne do budowy wszystkich komórek ciała, a zwłaszcza układu nerwowego i siatkówki oka.

Olej rzepakowy niskoerukowy jest szczególnie cenny, gdyż zawiera mieszaninę kwasów omega-3 i omega-6. Najlepiej używaj oliwy i oleju wyciskanych na zimno, bo zawierają znacznie więcej nienasyconych kwasów tłuszczowych niż inne oleje. Dziecko powinno spożywać oliwę lub olej codziennie, jako dodatek do potraw. Wcześnie zacznij przyzwyczajać malucha do jedzenia surówek i makaronów z olejem lub oliwą.

Warzywa i owoce w diecie dziecka

Owoce to bogate źródło witaminy C: najwięcej jest jej w czarnych i czerwonych porzeczkach i owocach cytrusowych. Powinny być zjadane na surowo, bowiem w wysokiej temperaturze znaczna część witaminy C ulega zniszczeniu. Oprócz surówek, w których warzywa zachowują wszystkie swoje wartości, przynajmniej raz dziennie podawaj warzywa gotowane, bowiem w takiej postaci są lekkostrawne. Warto docenić różne rodzaje kapusty (podawaj też dziecku kwaszoną), która zawiera dużo witaminy C.

Czerwone i pomarańczowe warzywa i owoce są źródłem beta-karotenu, który chroni organizm przed działaniem szkodliwych wolnych rodników. Kwas foliowy niezbędny do produkcji hemoglobiny obecny jest w warzywach liściastych, awokado oraz zielonej fasolce, brukselce szpinaku. Warzywa i owoce zawierają pektyny (np. jabłka, banany, gotowana marchew), które są rozpuszczalną frakcją błonnika, ulegają trawieniu i działają łagodząco na śluzówkę jelit. Staraj się podawać owoce i warzywa do każdego posiłku

Woda w diecie dziecka

Aby wszystkie procesy przemiany materii w organizmie mogły przebiegać prawidłowo, dziecko musi dużo pić. Malec ważący 15 kg powinien wypijać około 0,5 - 1 litra wody. Bywa, że dzieci karmione naturalnie, po zakończeniu karmienia niechętnie piją, dlatego stopniowo, lecz konsekwentnie staraj się przyzwyczajać je do picia wody. Pragnienie najlepiej zaspokajać czystą, niegazowaną wodą.

Konsultacja: Doktor Hanna Dyląg - pediatra, pracuje w Zakładzie Żywienia oraz Poradni Gastroenterologicznej Instytutu Matki i Dziecka w Warszawie. Szczególnie interesuje się problemami dotyczącymi żywienia małych dzieci oraz zapobieganiem otyłości.

Czytaj też: Jaka ryba na obiad? Zielona lista ryb od WWF
Oceń artykuł

Ocena 6 na 3 głosy

Zobacz także

Popularne tematy