GRY

Czego potrzebują kości?

Odpowiednia dieta umożliwia prawidłowe kształtowanie się mocnego kośćca. Sprawdź, jakie składniki są niezbędne dziecku by miało mocne kości.

mocne kości dziecka
fot. Fotolia
Podstawowym budulcem dla kości jest wapń. W pierwszym półroczu życia zalecana jego dawka to 400 mg dziennie, w drugim – 600. Przez pierwsze sześć miesięcy zapewnia ją zarówno mleko z piersi mamy, jak i modyfikowane.
Mleka krowiego nie podaje się dzieciom w pierwszym roku życia, nie stosuje się go też do przyrządzania np. kaszek. Jest ono zbyt ciężkostrawne, za bardzo obciąża układ trawienny i często uczula.

Maluszek dostający już inne potrawy, ale nadal regularnie karmiony piersią, nie musi dodatkowo pić mleka modyfikowanego. Pewne jego ilości i tak zapewne otrzymuje z kaszką. Z kolei brzdąc karmiony sztucznie powinien dostawać mieszankę odpowiednią do swego wieku: do czwartego miesiąca życia – tzw. mleko początkowe, a potem następne. Jeśli dziecko jest alergikiem, urodziło się przedwcześnie, ma zaparcia, cierpi z powodu kolki – lekarz może dobrać specjalistyczną mieszankę.

Jednak nabiał to nie tylko mleko i kaszki! 10-, 11-miesięczny maluszek powinien też próbować jogurtu i potraw z twarożkiem. Pamiętaj, że niedobory wapnia nie są widoczne od razu! Jeśli jednak taki stan przedłuża się, może stanowić poważne zagrożenie dla procesu wzrastania dziecka.

Witamina D

W trzecim–czwartym tygodniu życia wyczerpują się zapasy tej witaminy zgromadzone w życiu płodowym. Dlatego dziecku na piersi od tego momentu podawaj ją w kropelkach: 400 j.m. dziennie, prosto do buzi (np. na łyżeczce), przed karmieniem, do końca pierwszego roku życia.

Mleko modyfikowane zawiera dodatek witaminy D, więc u niemowląt karmionych sztucznie to lekarz decyduje o dodatkowej dawce. Jeżeli karmisz w sposób mieszany, także spytaj pediatrę, ile witaminy D podawać. Również wcześniak powinien mieć indywidualnie określoną jej dawkę.

Niedobór tej witaminy powoduje krzywicę, prowadzącą do zniekształcenia klatki piersiowej i kręgosłupa, spowolnienia wzrastania. Dziś, na szczęście, występuje ona rzadko – właśnie dzięki odpowiedniej profilaktyce.
Redakcja poleca: Witamina D i kwasy omega: tego brakuje w diecie dzieci
Dzieci nie powinny łykać dodatkowych witamin ani suplementów diety. Ale są dwa wyjątki: witamina D i kwasy omega3. Skąd je brać? Wyjaśnia gastrolog, prof. Małgorzata Kozłowska-Wojciechowska, „Profesor Zdrówko” z programu „Wiem co jem” w TVN Style.

Dbaj o stawy i kręgosłup

Oto kilka prostych zasad, których powinni przestrzegać wszyscy rodzice:
  1. Materacyk w łóżeczku powinien być średnio twardy. W pierwszych miesiącach nie dawaj poduszki.
  2. Układaj dziecko na brzuszku, by ćwiczyło mięśnie karku.
  3. Zabawki wieszaj raz z jednej, raz z drugiej strony łóżeczka, by mięśnie rozwijały się równomiernie.
  4. Nie sadzaj i nie stawiaj dziecka zbyt wcześnie, dopiero gdy samo jest na to gotowe.
  5. Pozwól bawić się na podłodze, zachęcaj do raczkowania.
  6. Nie wkładaj malca do chodzika, ponieważ źle wpływa on na stawy.
  7. Zabierz dziecko do ortopedy na kontrolę stawów biodrowych: między szóstym a ósmym tygodniem po porodzie i między szóstym a dziewiątym miesiącem życia.
Doładuj
Przeładuj

Popularne tematy

To Cię zainteresuje

Narzędzia dla mam

Więcej

Zapoznanie z nocnikiem

O czym marzą maluchy?