Woda smakowa dla dzieci: pyszna alternatywa czy pułapka marketingowa?

Woda smakowa dla dzieci nie jest wskazana, ponieważ zawiera dużo kalorii, cukru, a często też niezdrowego syropu glukozowo-fruktozowego. Jeśli dziecko nie chce pić zwykłej wody, można przyrządzić mu domową wodę smakową.
Woda smakowa dla dzieci wydaje się ciekawą alternatywą, zwłaszcza dla maluszków, które nie chcą pić zwykłej wody źródlanej czy mineralnej. Nie wszyscy jednak wiedzą, że smak takiej butelkowanej wodzie nadają chemiczne dodatki, cukier oraz syrop glukozowo-fruktozowy. Naprawdę chcesz, by twój maluszek pił coś takiego? Zamiast nabierać się na tę pułapkę marketingową, zacznij czytać etykiety. Bo naprawdę woda wodzie nierówna, a eksperci od żywienia niemowląt i małych dzieci od lat podkreślają, że woda (zwykła, bez dodatków), jest najlepszym napojem dla najmłodszych.

Spis treści:

Woda smakowa dla dzieci to krok do otyłości i zepsutych zębów

Prof. Halina Weker, która kieruje Zakładem Żywienia w Instytucie Matki i Dziecka w Warszawie, tłumaczy, że wody smakowe zawierają dużo cukru lub syropu glukozowo-fruktozowego. „W badaniach naukowych udowodniono, że picie takiej wody wiąże się z ryzykiem wystąpienie otyłości. To główny problem związany z podawaniem napojów tego typu” – twierdzi ekspertka.  

„Kolejny dotyczy utrzymania odpowiedniej higieny jamy ustnej, właśnie ze względu na zawartość cukru. Wody smakowe dostarczają dużo kalorii. Gdybyśmy przeanalizowali znajdujące się na rynku produkty tego typu, to zawartość cukru w 100 ml wody smakowej może być równa nawet 10 gramom, co odpowiada dwóm łyżeczkom cukru. To bardzo duża zawartość tego mało korzystnego produktu spożywczego” – wyjaśnia prof. Weker.

Zobacz także: Dajesz dziecku słodzone napoje? Jego zęby mogą wkrótce wyglądać TAK!

Co więcej, wody smakowe mogą zawierać również chemiczne dodatki, np. konserwanty, substancje nadające smak lub zastępujące cukier słodziki. O ich szkodliwości na nasze zdrowie nie trzeba chyba nikogo przekonywać.

Kto jeszcze nie powinien pić wód smakowych?

Dzieci to nie jedyna grupa, która powinna unikać picia wód smakowych. Słodzone napoje nie są również polecane: 
  • kobietom w ciąży,
  • mamom karmiącym piersią,
  • wszystkim osobom, które dbają o odpowiednią wagę i zdrową dietę.

Domowe sposoby na wodę smakową

Nie przepadasz za smakiem czystej wody? Łatwo możesz opracować własne przepisy na domową wodę smakową. Wystarczy, że dodasz do wody mineralnej listki mięty, cytrynę, pokrojone truskawki lub inne owoce, na które masz ochotę. Aby napój był zdrowy, niczym go nie dosładzaj. W upalne dni możesz też pokusić się o zrobienie domowego napoju izotonicznego, który nie tylko ugasi pragnienie, lecz także porządnie nawodni organizm. A dzieci najlepiej od samego początku przyzwyczajaj – tak jak radzą eksperci – do smaku czystej wody.

Zobacz także:
Oceń artykuł

Ocena 6 na 3 głosy

Zobacz także

Popularne tematy