GRY

Basen w ciąży: Czy to dobry pomysł?

Woda pozwala odciążyć kręgosłup i stawy, a pływanie jest zarówno doskonałą formą relaksu, jak i aktywności fizycznej. Jednak zanim pójdziesz na basen sprawdź, jakie korzyści i zagrożenia dla przyszłej mamy niesie ta forma rekreacji.

Basen w ciąży
fot. AdobeStock
Większość specjalistów uważa, że pływanie w ciąży to dobry pomysł. W ten sposób kobieta może aktywnie wypoczywać. Mimo dodatkowych kilogramów, może poczuć się lekka i swobodnie się poruszać. Choć wodny trening niesie za sobą wiele korzyści, może nieść za sobą pewne zagrożenia.

Czy można chodzić na basen w ciąży?

W ciąży warto zadbać o aktywność fizyczną, gdyż ćwiczenia są potrzebne każdej przyszłej mamie. Wzmocnione ciało lepiej zniesie wzrost wagi w ciąży i poród. Specjaliści zapewniają, że warto ćwiczyć, jednak nie każdy sport nadaje się dla przyszłej mamy.  A co z pływaniem? Większość specjalistów uważa, że basen w ciąży to dobry pomysł. Pływanie nie tylko relaksuje, ale także:
  • wzmacnia mięśnie całego ciała, szczególnie pleców, dolne mięśnie brzucha i nóg bez nadmiernego wysiłku;
  • wzmacnia spojenie łonowe, zapobiegając jego rozchodzeniu się;
  • odciąża zmęczony kręgosłup i stawy;
  • korzystnie wpływa na poprawę krążenia;
  • zwiększa wydolność układu oddechowego, co ma olbrzymie znacznie dla maluszka.
Aby basen przynosił korzyści, ciężarna powinna chodzić na pływalnię regularnie 2 razy w tygodniu. Pływać spokojnie, bez przemęczania się ok. 30-40 minut. Kobietom w ciąży specjaliści polecają przede wszystkim style: grzbietowy i klasyczny, czyli żabkę. Niektóre pływalnie mają w swojej ofercie specjalne zajęcia dla ciężarnych np. aqua aerobik dla przyszłych mam. 
Redakcja poleca: Ćwiczenia dla ciężarnych na basenie - film
Zobacz, jak gimnastykować się w ciąży na basenie. Ćwiczenia w wodzie dla ciężarnych pokazuje trenerka fitness.

Zanim pójdziesz na basen, zapytaj lekarza

Na basen mogą chodzić panie, których ciąża przebiega bez komplikacji, dlatego konieczna jest konsultacja z lekarzem prowadzącym ciążę. Basen nie jest także najlepszym pomysłem dla pań, które mają problem z infekcjami intymnymi, chorują na cukrzycę, nadciśnienie tętnicze czy cholestazę. Jeśli lekarz nie widzi przeciwwskazań, podpytaj o to, czy nie powinnaś przyjmować probiotyków, które wspomagają odbudowę prawidłowego ekosystemu pochwy. Można również zapobiegawczo zażywać preparaty z żurawiną.

Basen wybierz mądrze

Niestety nawet niewinna infekcja w ciąży może być ryzykowna, dlatego ważne jest także, by wybrać odpowiedni basen. Koniecznie sprawdź, jak często wymieniana jest woda w basenie i czy jest odkażana oznonem, czy chlorem. Ozon to środek bardzo silnie dezynfekujący i skutecznie niszczący wszelkie patogeny lepiej wybrać właśnie taki basen. Nie oznacza to jednak, że chlor tobie zaszkodzi. Warto na basen chodzić rano, gdyż w tym czasie woda jest najlepiej odfiltrowana i najbardziej czysta. Poczytaj równeż w internecie opinie innych użytkowniczek (szczególnie ciężarnych) dotyczących danego basenu. Po pływalni chodź wyłącznie w klapkach. Nie tylko chronią one stopy przed grzybicą, lecz także zmniejszają też ryzyko upadku. Nigdy nie siadaj bezpośrednio na sedesie, na ławce w przebieralni ani nawet na brzegu basenu, tam najłatwiej złapać bakterie. Warto wiedzieć, że niewskazane jest stosowanie podczas kąpieli tamponów dopochwowych w charakterze środka zmniejszającego ryzyko infekcji. 

W ciąży w jacuzzi

Lekarze przestrzegają przed gorącymi kąpielami w jacuzzi, gdyż występujące tam bakterie są szczególnie oporne na leczenie. Niekorzystna jest także temperatura panująca w takim zbiorniku wodnym. Pozostawianie w takiej temperaturze powyżej 10 minut źle wpływa na ukrwienie łożyska. Oznacza to, że oprócz jacuzzi należy unikać także basenów termalnych.

Jaki wybrać kostium w ciąży?

Na początku ciąży najpewniej zmieścisz się w swój kostium. Ważne, by materiał nie uciskał brzuszka. Jeśli planujesz regularnie chodzić na basen, z czasem będziesz musiała kupić inny kostium. W sklepach znajdziesz szeroki wybór kostiumów dla ciężarnych, mają one więcej pomarszczonego materiału na brzuszku. Wybierając rozmiar, warto pamiętać, że w trackie ciąży nie tylko brzuszek rośnie. Im bliżej porodu tym twoje piersi będą stawały się pełniejsze, dlatego zwróć uwagę na ramiączka. Zbyt cienkie mogą ci się wbijać w skórę. Doskonałym wyborem będzie tankini. Luźna góra nie opina brzucha, ale w pełni go zakrywa. Ten model polecany jest szczególnie kobietom w zaawansowanej ciąży, gdyż znacznie łatwiej go założyć i zdjąć. Kostium taki także doskonale sprawdzi się po porodzie. 


Chodziłaś na basen w ciąży? W komentarzu podziel się swoimi doświadczeniami. 

Zobacz także:
Doładuj
Przeładuj

Popularne tematy

To Cię zainteresuje

Narzędzia dla mam

Więcej

Lato w ciąży

Sezon na witaminy