GRY
 
 

Czy musisz się odchudzać?

Nadmierne tycie w ciąży i po niej to efekt złej diety, a nie konsekwencja Twego stanu. Zamiast później „gubić kilogramy”, dbaj o siebie teraz!

kobieta, ciąża, centymetr
Współczesnym ideałem kobiecej urody jest chłopczyca: bardzo wysoka i szczupła, wieczna dziewczynka. Miliony kobiet na całym świecie z mniejszym lub większym samozaparciem dążą do tego, by mu sprostać. Często wbrew swoim naturalnym warunkom: krągłym biodrom, pełnym piersiom czy mocnej budowie ciała. Lęk przed przytyciem, towarzyszący Ci niemal od chwili, gdy sylwetka zaczęła przybierać właściwe kobiecie proporcje, nasila się na wieść o ciąży. Oczyma wyobraźni widzisz siebie jako jeszcze jedną nieforemną, zapuszczoną matkę-Polkę i z zazdrością oglądasz magazyny, w których modelki (także te w ciąży) są smukłe i wysportowane. Na poprawę humoru sięgasz najpierw po ciasteczko czy czekoladkę, a potem powodowana wyrzutami sumienia, głodzisz się według kolejnej „diety-cud”. Tymczasem ciąża wcale nie musi oznaczać kłopotów z nadmierną tuszą!

Ile musisz przytyć w ciąży
– Niewiele – zapewnia ginekolog-położnik doc. dr. hab. Ewa Dmoch-Gajzerska. – Szczupła lub normalnie ważąca kobieta powinna przytyć 8–12 kg, ta lekko zaokrąglona, a zwłaszcza otyła, tylko, 6–8 kg! I to w czasie całej ciąży, przy czym największy przyrost wagi zawsze następuje między II a III trymestrem, o czym warto pamiętać, by nie folgować sobie w pierwszych miesiącach.

To nie jest wcale dużo, bo jeśli uda Ci się nie przekroczyć wskazań, masz szansę stracić te kilogramy już podczas porodu: zdrowe dziecko waży 3,5–4 kg, wody płodowe 1,5–2 kg, łożysko ok. 0,5–1 kg.
Utrzymanie prawidłowego przyrostu masy ciała ma ogromne znaczenie dla rozwoju płodu, dlatego niektóre kobiety, zwłaszcza te ze znaczną nadwagą, w pierwszym trymestrze nieco chudną. W ten sposób organizm przygotowuje się do nowej sytuacji, bo musi być bardziej wydolny, by wkrótce ‚„obsłużyć” dwa krwioobiegi, układy kostne i mięśniowe itd.
Jeśli masz znaczącą nadwagę (powyżej 5 kg), zbyt szybko przybierasz na wadze lub ogólnie czujesz się ociężała – na wiadomość o tym, że wkrótce zostaniesz mamą, nawet nie myśl o tym, by w ciąży stosować jakieś diety odchudzające!
– W ogóle odradzam stosowanie diet drastycznie ograniczających ilość kalorii, bo to zawsze wiąże się z niedoborami, które już po zakończeniu diety organizm ponownie gromadzi (na tym polega efekt „jo-jo”) – mówi dr Ewa Dmoch-Gajzerska. – Namawiam natomiast, by zacząć zdrowo się odżywiać i więcej ruszać. To daje o wiele lepsze i trwalsze efekty niż jakakolwiek dieta-cud. W tym okresie zapotrzebowanie organizmu, ze względu na dziecko, nieco się zmienia. Ograniczenia tłuszczów, słodyczy, zwiększenie w diecie ilości białka, witamin, błonnika jest pożądane, a w przypadku ciężarnej z nadwagą wręcz konieczne.
Co wcale nie znaczy, że musisz mniej jeść. Tylko zamiast 5 dag smalcu, 5 dag masła, trzech bułek obłożonych solidnie wędliną i ptysia, zjedz raczej pół kilograma gotowanych na parze warzyw. Na talerzu będzie taka sama ilość produktów, tyle że bardziej wartościowych i znacznie mniej kalorycznych.
Redakcja poleca: Co to jest kalkulator BMI - opowiada dietetyk
Co to jest kalkulator BMI - wyjaśnia Julia Jaskowska, dietetyk z FertiMedica. Dlaczego warto kontrolować wskaźnik masy ciała planując zajście w ciążę, czy chcąc schudnąć po urodzeniu dziecka.

Ocena (0 oceny)

0.0
Doładuj
Przeładuj

Popularne tematy

To Cię zainteresuje

Narzędzia dla mam

Więcej

Jak leczyć się w ciąży

Przygotowania do porodu