GRY
 
 

Stacjonarny czy zwykły – na jakim rowerze można jeździć w ciąży?

Dziś już nikt się nie pyta, czy można ćwiczyć w ciąży, tylko jaka aktywność jest dozwolona. Kochasz jeździć na rowerze? Sprawdź, czy to bezpieczne zajęcie dla przyszłej mamy. Znamy opinię ginekologa.

jazda na rowerze w ciąży zwykłym i stacjonarnym
fot. Fotolia
Nie wyobrażasz sobie ciepłych miesięcy bez rowerowej przejażdżki? A może chciałabyś trochę popedałować na rowerku stacjonarnym? Jeśli chcesz mieć pewność, że wsiadając w ciąży na rower, nie zaszkodzisz sobie i dziecku, tutaj znajdziesz odpowiedź.

Czy ciąża i rower to dobre połączenie?

Choć jazda rowerem jest mniej męcząca niż bieganie czy pływanie, podczas ciąży uznaje się ją za bardziej ryzykowną. Kiedy macica powiększa się, zmienia się środek ciężkości ciała, przez co trudniej jest utrzymać równowagę. A to właśnie możliwość upadku z roweru, potłuczenia się czy uderzenia w brzuch jest głównym przeciwwskazaniem do tej formy aktywności. Wystarczy przypomnieć sobie, jak dotkliwie można się potłuc, gdy przewrócimy się z rowerem nawet podczas wolnej jazdy, bo źle wjeżdżaliśmy na wysoki krawężnik lub zbyt ostro skręcaliśmy. 
Redakcja poleca: Dlaczego warto ćwiczyć jogę w ciąży? – Zobacz video.
Planujesz potomstwo lub już jesteś w ciąży? – To idealny moment, by zadbać o kondycję i odprężyć umysł. Joga to dobry sposób, by poprawić sylwetkę, rozluźnić się i przygotować ciało do porodu.

Czy można jeździć na rowerze, gdy nie widać jeszcze brzucha?

Dr Marzena Jurczak-Czaplicka, ginekolog położnik z Instytutu Matki i Dziecka w Warszawie, potwierdza, że w ciąży nie zaleca się jazdy na zwykłym rowerze. Zdaniem lekarki nie powinniśmy wsiadać na niego także w I trymestrze ciąży, gdy brzucha jeszcze nie widać. – Nawet przy zachowaniu ostrożności przez ciężarną łatwo może dojść do urazu wskutek nieuwagi innych rowerzystów – mówi nasza ekspertka.

Czy przyszła mama może korzystać z roweru stacjonarnego?

– Rower stacjonarny na pewno jest bezpieczniejszym rozwiązaniem – mówi lekarka. – Należy jednak pamiętać, że wysiłek, który na nim podejmujemy, powinien być umiarkowany i przynosić efekt  w postaci pracy całego organizmu, a nie jedynie samych mięśni nóg – dodaje. Warto wiedzieć, że jazda na stacjonarnym rowerku może nawet pomóc w przezwyciężeniu ciążowych dolegliwości, takich jak obrzęki nóg, zaparcia i bóle pleców.

Zobacz też:
Doładuj
Przeładuj

Popularne tematy

To Cię zainteresuje

Narzędzia dla mam

Więcej

Jak leczyć się w ciąży

Przygotowania do porodu