GRY
 
 

Czy w czasie karmienia piersią można jeść soczewicę?

To jedna z najzdrowszych roślin strączkowych. Ma dużo białka, żelaza, wapnia. Ale czy nie jest zbyt ciężkostrawna dla karmiącej mamy? Czy nie spowoduje kolki u dziecka?

soczewica
fot. Fotolia
Soczewica to jedna z roślin strączkowych. Jest skarbnicą składników mineralnych i innych ważnych składników dla zdrowia. Ze względu na wartości strączkowe powinniśmy jeść 3-4 razy w tygodniu.

Co dobrego w soczewicy

Wciąż niedoceniana soczewica ma wiele wartości. Najcenniejsze składniki soczewicy to:
  • białko niezbędne każdej komórce,
  • duża zawartość błonnika: jest korzystny dla prawidłowej pracy przewodu pokarmowego, zapobiega zaparciom, wpływa na obniżenie poziomu cholesterolu, obniża poziom cukru we krwi. Duża zawartość błonnika zmniejsza ryzyko chorób serca i nowotworów,
  • żelazo, które zapobiega anemii,
  • wapń i fosfor: to ważne składniki budujące kości.
Soczewica ma niski indeks glikemiczny, dlatego jest zalecana osobom stosującym dietę odchudzającą, a także chorującym na cukrzycę.
Zobacz też: Smaczne przepisy na dania z soczewicą
Redakcja poleca: Jedzenie, które zwiększa laktację + przepis na ciastka dla mam
Jeśli szukasz sposobów na zwiększenie laktacji, spójrz na tych 7 produktów spożywczych, które mogą pobudzać produkcję mleka. Warto spróbować, bo są zdrowe!

Jak gotować soczewicę

Można kupić soczewicę czerwoną, brązową i zieloną. Mają różną twardość, a więc odmienny jest sposób ich gotowania. Najkrócej gotuje się soczewicę czerwoną, nie trzeba jej namaczać i gotuje się tylko kilkanaście minut.
Zieloną soczewicę warto wcześniej namoczyć chociaż na pół godziny: gotuje się ją potem około 20 minut.
Brązowa soczewica jest najtwardsza. Trzeba ją namoczyć, a potem gotować ok. 50 minut.

Soczewica dla karmiącej mamy?

U osób wrażliwych soczewica może powodować problemy z układem pokarmowym: wzdęcia i nadmierną fermentację w jelitach. Powodem jest zawarty w niej rodzaj oligosacharydów, które zaczynają być trawione dopiero w jelicie grubym, dlatego dochodzi do zwiększenia produkcji gazów w jelicie grubym i pojawiają się nieprzyjemne dolegliwości ze strony układu pokarmowego.
Karmiąca mama może jeść soczewicę, ale w rozsądnych ilościach, np. jako dodatek do zup, sałatek. Warto też zwrócić uwagę na zachowanie dziecka: jeśli po zjedzeniu soczewicy przez karmiącą mamę dziecko będzie miało bóle brzuszka lub kolki u niemowlaka dadzą się we znaki, lepiej z niej na pewien czas zrezygnować.

Wróć do talerza
Czytaj też: Tych herbat nie pij w czasie karmienia piersią
Doładuj
Przeładuj