Czym różni się przedszkole integracyjne od zwykłego?

Założenia przedszkola integracyjnego, kto może do niego chodzić, jego zalety i wady. Sprawdź, czy to miejsce dla twojego dziecka!
przedszkole integracyjne
fot. Adobe Stock
Dawno minęły czasy, gdy posyłało się dziecko do najbliższego przedszkola. Teraz rodzice są skłonni dowieźć dziecko do przedszkola, które wyda im się lepsze od innych. Jedną z ofert dla rodziców przedszkolaków są przedszkola integracyjne. Czy wiesz, na czym polegają? Oto garść najważniejszych informacji na ten temat. Koniecznie je przeczytaj!

Założenia przedszkola integracyjnego

Są one bardzo proste: takie przedszkole przyjmuje nie tylko zdrowe dzieci, ale też takie, które mają różne deficyty – są niepełnosprawne fizycznie lub intelektualnie. Wszystkie dzieciaki – i zdrowe i niepełnosprawne – znajdują się w jednej grupie przedszkolnej dopasowanej do ich wieku. Dzięki temu od najmłodszych lat uczą się funkcjonować w różnorodnej grupie, co ma przynosić korzyści zarówno dzieciom w pełni sprawnym, jak i tym z różnego rodzaju deficytami. Maluchy mają w ten sposób poznawać odmienność innych ludzi i uczyć się tolerancji.
Redakcja poleca: Jak przygotować dziecko do pójścia do przedszkola? - film
Jak przygotować malucha do pójścia do przedszkola? Jak pomóc dziecku zaaklimatyzować się w nowym miejscu?

Kto może chodzić do takiej placówki?

Każde dziecko! Zatem w ramach jednej grupy mogą znaleźć się dzieci poruszające się na wózku inwalidzkim, dotknięte porażeniem mózgowym, lekko upośledzone umysłowo, niedosłyszące, z zespołem Aspergera oraz zupełnie zdrowe. Dzieci z różnymi dysfunkcjami nie mogą stanowić więcej niż 1/3 grupy.
Wszystkie dzieciaki mają takie same prawa i obowiązki, są więc równo traktowane, z uwzględnieniem oczywiście deficytów poszczególnych maluchów.

Zalety przedszkola integracyjnego

Niewątpliwie należy do nich mniejsza liczebność grup oraz fakt, że do każdej przydzielonych jest dwóch nauczycieli. Kolejna ma znaczenie przede wszystkim dla dzieci niepełnosprawnych, które w ramach zajęć odbywają spotkania ze specjalistami (logopeda, fizjoterapeuta, psycholog), którzy pracują nad jak najlepszym rozwojem dzieci specjalnej troski. Z kolei zdrowe maluchy, poprzez obserwację dzieci niepełnosprawnych i zabawy z nimi, dowiadują się, że ludzie są różni. Łatwiej im w przyszłości akceptować różnice i traktować odmienność innych, w tym niepełnosprawność, jako coś naturalnego. Uczą się empatii i troski o innych.

Wady przedszkola integracyjnego

Mogą być identyczne jak w zwykłych przedszkolach (niedostateczna czystość, niesatysfakcjonująca jakość posiłków itp.), ale tymi mankamentami nie będziemy się tu zajmować. Skupimy się na tych, które wynikają wyłącznie z charakteru placówki. I tak naprawdę nie są to wady, ale potencjalne problemy, które mogą, ale nie muszą wystąpić:
  • Dzieci zdrowe mogą izolować się od malców niepełnosprawnych, bawiąc się wyłącznie między sobą. Jednak czy tak będzie, w dużej mierze zależy od nauczycieli i ich umiejętności organizowania zajęć tak, by dzieci się między sobą integrowały.
  • Nauczyciele mogą więcej czasu poświęcać dzieciom z niepełnosprawnościami. I to jest w porządku, bo dzieciaki uczą się, że każdy ma inne potrzeby. Jednak te różnice w uwadze poświęcanej malcom nie powinny polegać na tym, że nauczyciel zupełnie zaniedbuje zdrowe dzieciaki. Wykwalifikowany, doświadczony i zaangażowany nauczyciel będzie potrafił odpowiednio podzielić swoją uwagę tak, że żadne z dzieci nie będzie się czuło zaniedbane.
  • Zdrowe dzieciaki mogą odczuwać wyższość nad niepełnosprawnymi. Mogą zacząć czuć się lepsze i uznać, że mają nad nimi przewagę. I znowu – czy tak się stanie, w dużej mierze będzie zależało do nauczycieli. Jednak warto podkreślić, że niemałą rolę w powstawaniu tego typu problemów, odgrywają rodzice. To twoją rolą jest także uczyć dzieci tolerancji i współczucia oraz tłumaczyć, że inny nie znaczy gorszy.

Przeczytaj także:
Doładuj
Przeładuj

Popularne tematy

To Cię zainteresuje

Narzędzia dla mam

Więcej

Rozwój przez zabawę

Aktywnie, ale bezpiecznie!