GRY
 
 

Słodko i bez cukru. Czy da się to pogodzić?

Wiadomo, że zbyt duża ilość cukrów prostych, w tym cukru białego, jest niekorzystna dla organizmu człowieka, zwłaszcza kiedy brak mu odpowiedniej dawki aktywności fizycznej. Jednak czy oznacza to, że trzeba zrezygnować ze słodkości zupełnie? Nic z tych rzeczy!

Słodycze bez cukru
fot. AdobeStock
Badania wskazują, że przeciętny mieszkaniec Polski spożywa rocznie ok. 40 kg cukru! Niestety nieumiarkowana konsumpcja produktów bogatych w ten składnik może przyczynić się do nadmiernej masy ciała i zwiększyć prawdopodobieństwo wystąpienia m.in. próchnicy, cukrzycy, czy nowotworów. Niekorzystnym zmianom ulec może również poziom cholesterolu we krwi i wartości ciśnienia tętniczego. Czy to oznacza, że dla własnego zdrowia lepiej zrezygnować ze słodkości i zapomnieć o czekoladkach, batonikach, ciastkach i torcikach? Niezupełnie!

Alternatywa dla cukru

Jak poradzić sobie z ochotą na coś słodkiego przy jednoczesnej chęci zmniejszenia spożywanego cukru w swojej diecie? Połączenie tych dwóch pragnień wydaje się być niemożliwe. Na szczęście tylko pozornie. Warto już dziś poznać naturalne alternatywy dla klasycznego cukru, takie jak ksylitol, stewia, erytrytol czy tagatoza. Co się kryje pod tymi tajemniczymi nazwami? Tłumaczymy:
  • Ksylitol wytwarzany jest z kory brzozy. Zawiera 40% mniej kalorii od tradycyjnego cukru i jest metabolizowany w ciele człowieka bez użycia insuliny, dlatego może być bezpiecznie spożywany także przez osoby chore na cukrzycę. W naturze występuje on w wielu owocach i warzywach takich jak maliny, śliwki czy kalafior, a także w grzybach. Nadaje się zarówno do potraw na zimno i gorąco. Można korzystać z niego także przygotowując domowe wypieki (poza ciastem drożdżowym). Niestety ma też swoją wadę - nie należy spożywać dziennie więcej niż 15 gramów (3-4 łyżeczki), gdyż może mieć efekt przeczyszczający.
  • Stewia pochodzi z Ameryki Południowej i jest dostępna w różnych formach – suszonych liści, ekstraktu albo w formie krystalicznej 1:1. Suszone listki świetnie nadają się do słodzenia napojów, natomiast do pieczenia ciast lepiej sprawdzą się jej pozostałe wersje. Mimo zerowej kaloryczności stewia ma bardziej słodki smak od cukru. Liście są słodsze kilkadziesiąt razy, a ekstrakt nawet kilkaset, dlatego w takich formach należy używać ich znacznie mniej. Stewia doskonale sprawdzi się do wypieków, gdyż w przeciwieństwie do sztucznych słodzików nie gorzknieje w wysokich temperaturach. Do wypieków często stosowana jest specjalna stewia 1:1, której używamy w takich ilościach jak zwykłego cukru. Ze stewii można przyrządzić również dietetyczny lukier, mieląc ją na puder i rozdrabniając z odrobiną wody i sokiem z cytryny. Jedyną jej wadą jest to, że nie urosną na niej drożdże.
Warto wiedzieć, że stewia czy ksylitol, w przeciwieństwie do sacharozy występującej w tradycyjnym cukrze, nie obniżają pH płytki nazębnej, dzięki czemu nie zwiększają one ryzyka rozwoju próchnicy zębów. Są one idealną alternatywą dla osób cierpiących na cukrzycę.
  • Erytrytol nie jest aż tak słodki, jak biały cukier, a przy okazji pozostawia miłe uczucie chłodu w ustach. Dodatkową jego zaletą jest to, że nie pozostawia obcych posmaków, dlatego często jest łączony z innymi słodzikami, aby zniwelować ich smak oraz poprawić słodkość. Nie jest metabolizowany przez organizm, dzięki czemu nie posiada kalorii oraz w przeciwieństwie do niektórych słodzików nie wywołuje efektu przeczyszczającego.
  • Tagatoza za to jest przyswajalna przez organizm tylko w 20%, dzięki czemu jest znacznie mniej kaloryczna od cukru i nie podnosi gwałtownie jego poziomu we krwi. Dodatkowo świetnie się nadaje do wypieków ciast, gdyż w przeciwieństwie do innych słodzików pochodzenia naturalnego karmelizuje się i fermentuje. Spokojnie można jej użyć do zrobienia ciasta drożdżowego, karmelu czy crème brûlée.
Redakcja poleca: Słodycze w diecie dziecka
Każde dziecko lubi słodycze. Czy można podawać mu wszystkie? Obejrzyj film i sprawdź.

Jak tu nie ulec pokusie?

Często mając ochotę na coś słodkiego, zapominamy o owocach, które oprócz tego, że są słodkie dostarczą wielu witamin i błonnika. Dodatek jabłek, bananów, gruszek i winogron to doskonałe uzupełnienie jaglanek, owsianek, koktajli czy ciasteczek. Z owoców można również stworzyć mus lub sok. Ciekawym dodatkiem do wypieków są również daktyle, które nadają deserom wspaniały czekoladowy posmak, wzbogacając je o dużą ilość błonnika oraz antyoksydantów. Owoce to jednak nie alternatywa, która eliminuje cukier, a sposób na wprowadza do diety cennych składników jak witaminy i błonnik. Jak nie ulegać pokusom? Z pewnością potrzebne jest wiele silnej woli, ale pamiętając o zdrowiu, warto przede wszystkim zacząć kontrolować skład kupowanych produktów i ograniczyć używanie białego cukru na co dzień, wszak masz wybór! Z pewnością wyjdzie to ci na zdrowie!

Źródło: mat. prasowe programu „Żyj smacznie i zdrowo” marki WINIARY

Zobacz także:

Ocena (1 ocena)

6.0
Doładuj
Przeładuj

Popularne tematy

To Cię zainteresuje

Narzędzia dla mam

Więcej

Warto przeczytać

Sławne mamy i ich dzieci